Hoofdmenu

buxusmot en mussen

Gestart door hanscvanleeuwen, april 29, 2019, 17:54:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

hanscvanleeuwen

Ik heb een lange buxushaag en na drie jaar heb ik de strijd opgegeven tegen de buxusmot.
Ik was vorige week van plan de buxus te rooien toen ik ontdekte dat de mussen en koolmezen massaal de buxus bezoeken voor rupsen (met snavels vol vliegen ze weg).

Wat nu ?: Rooien en de buxusmot "uitroeien"? (buurt blij) of lekker laten staan en de buurtvogels blij maken  :rolleye:.

Groetjes Hans

Hannie Luijten

Ik zou ze vooralsnog laten staan. Na het broedseizoen kan je ze altijd nog rooien als ze niet meer zijn aan te zien en niet meer goed kunnen komen (waar ik geen ervaring mee heb).
Groet, Hannie

Oscar Balm

Hou (straks) bij het rooien rekening met het volgende

Wilt u een aangetaste buxusplant weggooien, dan mag dat niet in de gft-container. De aangetaste takken en de plant moet u in een afgesloten zak weggooien als restafval.
Belangrijk is om de verspreiding van de eitjes, rupsen en poppen zo veel mogelijk te vermijden. Voer daarom de afgeknipte takken of de  verwijderde plant(en) onmiddellijk af in een afgesloten zak en gooi deze in  de restafval container. Aangetaste buxus mag niet bij het gft. Het gft wordt namelijk gecomposteerd en de buxusmot kan in verpopte vorm het composteerproces overleven.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Oenanthe

Citaat van: hanscvanleeuwen op april 29, 2019, 17:54:29 PM
Ik heb een lange buxushaag en na drie jaar heb ik de strijd opgegeven tegen de buxusmot.
Ik was vorige week van plan de buxus te rooien toen ik ontdekte dat de mussen en koolmezen massaal de buxus bezoeken voor rupsen (met snavels vol vliegen ze weg).

Wat nu ?: Rooien en de buxusmot "uitroeien"? (buurt blij) of lekker laten staan en de buurtvogels blij maken  :rolleye:.

Groetjes Hans
Misschien roeien de vogels de rupsen wel uit. Dan kan je de buxus laten staan en is iedereen blij.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hanscvanleeuwen

Mezensterfte door bestrijding buxusmot? Toeval  :rolleye:

Dank .. ik laat ze staan. Ook voor de vleermuizen en spinnen zodra ze uitvliegen.
Er is nog genoeg buxus over  :rolleye:
[img][img]

Merel

Citaat van: Oscar Balm op april 29, 2019, 23:42:53 PM
Hou (straks) bij het rooien rekening met het volgende

Wilt u een aangetaste buxusplant weggooien, dan mag dat niet in de gft-container. De aangetaste takken en de plant moet u in een afgesloten zak weggooien als restafval.
Belangrijk is om de verspreiding van de eitjes, rupsen en poppen zo veel mogelijk te vermijden. Voer daarom de afgeknipte takken of de  verwijderde plant(en) onmiddellijk af in een afgesloten zak en gooi deze in  de restafval container. Aangetaste buxus mag niet bij het gft. Het gft wordt namelijk gecomposteerd en de buxusmot kan in verpopte vorm het composteerproces overleven.

Denk dat je hier al veel te laat mee bent. De Buxusmot heeft nog net niet heel Noord-Nederland bereikt, maar verder scheelt niet veel. Over tien-vijftien jaar is het evenwicht hersteld en kan iedereen weer buxus in de tuin plaatsen.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

pdeknijff

Natuurlijk nooit sproeien, laat maar gaan. Dit is een mooie gelegenheid om eindelijk eens van die foeilelijke Buxus af te komen en er een interessantere struik voor terug te plaatsen.
We moeten natuurlijk afwachten of die mot echt niet kan overspringen naar een alternatieve monocultuur.
Ook een goede gelegenheid om serieus na te gaan of er echt geen enkele BUXUS aan deze vraat ontsnapt. Er moeten 100-duizenden struiken in de Nederlandse tuinen staan. Het lijkt me sterk dat die er allemaal aan gaan. De eigenaar van die ene 100% resistentie struik heeft een goudmijn in zijn tuin staan waar kwekers een moord voor doen. Ik volg al drie jaar een aantal buurtrijtjes die zijn aangedaan met her en der struikjes die het nog steeds redden, al vallen er wel nog steeds een aantal af.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Merel

Citaat van: pdeknijff op mei 06, 2019, 16:12:51 PM
De eigenaar van die ene 100% resistentie struik heeft een goudmijn in zijn tuin staan waar kwekers een moord voor doen. /quote]

Dan zou ik als eigenaar maar mooi mn mond houden. :P Maar zonder gekheid, datzelfde geldt voor Es met Essentakziekte. Laten we een resistente Es zoeken!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Menno

#8
Citaat van: Merel op mei 06, 2019, 21:35:24 PM
Citaat van: pdeknijff op mei 06, 2019, 16:12:51 PM
De eigenaar van die ene 100% resistentie struik heeft een goudmijn in zijn tuin staan waar kwekers een moord voor doen. /quote]

Dan zou ik als eigenaar maar mooi mn mond houden. :P Maar zonder gekheid, datzelfde geldt voor Es met Essentakziekte. Laten we een resistente Es zoeken!
quote]


Die zijn er Merel ;) Ze denken dat zo'n 5% resistent is
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

tekenaar

probleem van die duizenden buxus struikjes is dat het gaat om een handjevol klonen die vegetatief (als stekjes) vermeerderd zijn. Genetisch gezien hebben we dus maar een paar Buxus-struikjes. Om resistente struiken te vinden zal je moeten zoeken onder uit zaad opgeslagen buxus struikjes, m.a.w. die in de oorspronkelijk wilde bestanden.

Buxus kan overigens uitgroeien tot een prachige kleine boom als je er geen heggetje van snoeit.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mgieskens

Citaat van: tekenaar op mei 12, 2019, 08:50:12 AM
Om resistente struiken te vinden zal je moeten zoeken onder uit zaad opgeslagen buxus struikjes, m.a.w. die in de oorspronkelijk wilde bestanden.
Dat veronderstelt dat de resistentie al ergens in de genen poel aanwezig is en niet een gevolg, c.q. reactie op, de huidige aantasting (zoals ons lichaam omgaat met bijvoorbeeld een griepvirus). In het laatste geval kun je wel  verder clonen met planten die de juiste afweer vertonen. Ook kan een slapend gen door omstandigheden gereactiveerd worden.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft