Geblaf in het bos (Noorwegen)

Gestart door Marleen, mei 01, 2019, 15:37:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Vanochtend ging ik mijn eerste rondje door het bos, van het seizoen.

Eerst is er een deel open vlakte. En daarna ga je het bos in.
Maar langs het randje open vlakte hoorde ik geblaf vanuit het bos.

Het klonk mij niet als een hond. Het lijkt maar 1 dier te zijn. En het geluid, oh ik vind dit heel lastig omschrijven.
Maar het klinkt op een of andere manier afgevlakt. Alsof er minder tonen in het geluid zitten? En het klinkt meer waarschuwend.
Het klinkt ook alsof het uit een ander deel van de bek komt zeg maar. Dan bij hond. (Geen idee of dit kan, maar zo klinkt het geluid)

Vos en ree maken ook dergelijk geluid, toch? Ik vraag me af waarom een van de twee zoiets zou doen, om ca. 10u.
Wat voor bedreiging is er dan geweest?

Nou goed. Ik heb een geluidsopname. En de grote vraag is dus... Wat (welk dier) maakt dit geluid?

https://observation.org/waarneming/view/171397715
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2019-05-01 Norway - Øyer

https://observation.org/sound/3/81573.mp3

Ik heb het geluid alleen op die plek meerdere keren gehoord. Maar na een paar keer werden de pozen tussen het "geblaf" langer.
Ik heb het alleen daar op die plek gehoord. Ik ben nog zeker een uur in het bos geweest, maar ik heb het niet meer gehoord.

Groetjes, Marleen

peterv

Dit lijkt mij van een ree. Goed mogelijk dat het dier van jou is geschrokken maar niet helemaal zeker is van de aard van het gevaar. Bijvoorbeeld omdat het dier jou wel heeft gehoord of heeft geroken, maar je niet goed heeft gezien. Ze blaffen dan om soortgenoten te waarschuwen.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Marleen op mei 02, 2019, 20:18:52 PM
Wordt het bij reeen ook echt blaffen genoemd? Want die naam heb ik het nu gegeven, maar misschien heeft het een andere naam bij reeen?

Ik heb de waarneming aangepast. Ik heb daar bij gedrag "roepend" ingevuld. Ik had liever "alarmerend" gekozen, maar dat stond niet in het lijstje.
Is het mogelijk om dat aan te maken? Zodat ik het daar alsnog op kan zetten of is er een andere betere optie?
Ja dat noem je bij een ree ook blaffen. En ik zou me niet al te druk maken over dat 'roepend' . Je kunt in het opmerkingenvak noteren dat je het dier hebt horen blaffen. Dan is wel duidelijk dat het om alarmeren gaat.
Peter Venema