art. 461 W.v.S

Gestart door vuurvlinder, april 07, 2008, 20:54:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Vanavond kwam ik weer iemand, zonder vergunning,  tegen in een weiland waar ik de vrijwillige weidevogelbeschermer ben. Aangezien hier voor half juli niet gemaaid wordt, betreed ik het land niet om nesten op te sporen. Anderen, zonder vergunning menen dit wel te kunnen doen. Deze man was leuk bezig met nestjes te zoeken. Op mijn geschreeuw dat hij in overtreding was reageerde hij niet.
Waar kan ik dergelijke overtredingen het beste melden en wat zouden de sancties zijn?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

huysse

Ik denk dat de eigenaar van de grond bepaalt wie er komen mag.
Misschien handig daar eerst te informeren?
Anders melden bij politie, eventueel via eigenaar.
Hoogte boete volgens wikipedia 370 euro.

groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

#2
Ik denk dat je beter goed kan kijken wat ie doet, en eventueel naar hem toe stappen en hem erop aan spreken. Vragen wie hij is en andere gegevens verzamelen. vragen vanuit welek organisatie hij het doet. En andere gerichte vragen stellen om te kijken of hij de boer kent. Daarna mischien waarcshuwen en uitleggen waarom hij niet erop hoeft. Ook de dagen erna blijven kijken en eventueel contact leggen met de AID. Mischien is het er een die namelijk illegaal raapt. En waarschijnlijk krijg je dan een Direct nummer wat je kan bellen en waarbij men ook gaat kijken. ventueel kun je ook nog naar de boer gaan en vragen hoe hij er tegen over staat. En schreeuwne lijkt me niet de beste oplossing.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Flora en Faunawet is ook van toepassing.
Is zeker strafbaar als hij eerst gewaarschuwd is.

Er is een nieuw team voor groene handhaving bij de politie.

Wordt provinciaal ingezet. Is nog een expiriment.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

CiteerIk denk dat de eigenaar van de grond bepaalt wie er komen mag.
Misschien handig daar eerst te informeren?
Anders melden bij politie, eventueel via eigenaar.
Hoogte boete volgens wikipedia 370 euro.

groet,
Marijke
De eigenaar van dit land is de gemeente en wordt gepacht door een veehouder. Pas half juli wordt er gemaaid en eind juli, begin september komen er paarden in dat land. Ik had op verzoek van de pachter allemaal borden rondom deze weilanden getimmerd: Vrijwillige weidevogelbescherming, niet vrij te betreden, art. 461 W.v.S. Ik ben de enige die een vergunning heeft om dit land te betreden en ben van mening dat ik de weidevogels aldaar het beste bescherm door alles vanaf de weg met een verrekijker te begluren om de broedparen in kaart te brengen.

Vraag is dus eigenlijk, melden bij de politie? Ik heb het kenteken van de overtreder en getuigen die de overtreding ook hebben gezien en hetzelfde kenteken hebben genoteerd.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

CiteerIk denk dat je beter goed kan kijken wat ie doet, en eventueel naar hem toe stappen en hem erop aan spreken. Vragen wie hij is en andere gegevens verzamelen. vragen vanuit welek organisatie hij het doet. En andere gerichte vragen stellen om te kijken of hij de boer kent. Daarna mischien waarcshuwen en uitleggen waarom hij niet erop hoeft. Ook de dagen erna blijven kijken en eventueel contact leggen met de AID. Mischien is het er een die namelijk illegaal raapt. En waarschijnlijk krijg je dan een Direct nummer wat je kan bellen en waarbij men ook gaat kijken. ventueel kun je ook nog naar de boer gaan en vragen hoe hij er tegen over staat. En schreeuwne lijkt me niet de beste oplossing.
Eieren rapen doet hij niet, wel nesten zoeken. Ik had hem (volgens mij was het dezelfde) er 2 jaar geleden al op aan gesproken. Vandaar dat ik in overleg met de pachter die borden heb opgehangen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Dan melden. Zeker als het met borden aangegeven is. Hij kan niet meer zeggen ""Ich habe es nicht gewust"

De vraag is of de getuigen ook daadwerkelijk willen getuigen. En de eerste keer krijgt die persoon waarschijnlijk een waarschuwing.

Als de politie al prioriteit aan je zaak toekent. Want dat is vaak oog nog een probleem.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

CiteerFlora en Faunawet is ook van toepassing.
Is zeker strafbaar als hij eerst gewaarschuwd is.

Er is een nieuw team voor groene handhaving bij de politie.

Wordt provinciaal ingezet. Is nog een expiriment.
Wim,

ik had hem volgens mij al eerder gewaarschuwd. Zelf heb ik een vergunning om het land te betreden, maar doe het niet omdat ik niets wil verstoren en geen geursporen richting de nesten wil maken. Zo'n figuur gaat 's avonds nog eens dat land in en jaagt alle vogels van de nesten.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

huysse

CiteerVraag is dus eigenlijk, melden bij de politie? Ik heb het kenteken van de overtreder en getuigen die de overtreding ook hebben gezien en hetzelfde kenteken hebben genoteerd.
Ik zou het melden bij de politie. Gegevens heb je dus om door te geven (foto zou ook leuk zijn!).
Overtreding Flora- en Faunawet lijkt me moeilijker te bewijzen, maar je zou het kunnen proberen bij de AID.

Marijke

vuurvlinder

CiteerDan melden. Zeker als het met borden aangegeven is. Hij kan niet meer zeggen ""Ich habe es nicht gewust"

De vraag is of de getuigen ook daadwerkelijk willen getuigen. En de eerste keer krijgt die persoon waarschijnlijk een waarschuwing.

Als de politie al prioriteit aan je zaak toekent. Want dat is vaak oog nog een probleem.
De getuigen willen dat zeker doen. Ik ken deze mensen en zij waren net zo verbolgen als ik.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

IK ken de persoon niet, maar mogelijk is het overdag alles bekijken en in de avond eieren rapen. Ik zou zeker aangifte doen, Neem ook contact op de metd e andere getuigen en overleg wat hun willen doen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Citeer
CiteerVraag is dus eigenlijk, melden bij de politie? Ik heb het kenteken van de overtreder en getuigen die de overtreding ook hebben gezien en hetzelfde kenteken hebben genoteerd.
Ik zou het melden bij de politie. Gegevens heb je dus om door te geven (foto zou ook leuk zijn!).
Overtreding Flora- en Faunawet lijkt me moeilijker te bewijzen, maar je zou het kunnen proberen bij de AID.

Marijke
Ik weet niet of de aid hier iets aan zou gaan doen, die hebben het al druk genoeg, maar ik bel morgen zeker de politie.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Ik kan me trouwens voorstellen dat je er behoorlijk verbolgen over bent.

Ik had eens een groep vrijwilligers georganiseerd om een poel uit te diepen die dreigde te verdrogen (door menselijk toedoen overigens).
We hebben het grondwater nagegraven om de voortplanting te laten lukken.

Heeft een of andere meloot zeker de helft van de salamanders uit die poel gevist.
Al mijn vreedzame gedachten waren verdwenen.

In jou geval is er duidelijk sprake van verschillende overtredingen.

Verboden gebied en verstoren van weidevogels.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

#13
CiteerIK ken de persoon niet, maar mogelijk is het overdag alles bekijken en in de avond eieren rapen. Ik zou zeker aangifte doen, Neem ook contact op de metd e andere getuigen en overleg wat hun willen doen.
Jeroen,

ik denk niet dat het een eierraper is, maar ik wil gewoon dat hij uit het land blijft, vanwege de verstoring. Er broed hier van alles, Kievit, Scholekster, Grutto en Tureluur. Het is ook een paradijs voor Smient, Kuifeend, Ganzen en ik zie er ook regelmatig Kemphanen en Watersnippen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

logico

Citeer
CiteerIK ken de persoon niet, maar mogelijk is het overdag alles bekijken en in de avond eieren rapen. Ik zou zeker aangifte doen, Neem ook contact op de metd e andere getuigen en overleg wat hun willen doen.
Jeroen,

ik denk niet dat het een eierraper is, maar ik wil gewoon dat hij uit het land blijft, vanwege de verstoring. Er broed hier van alles, Kievit, Scholekster, Grutto en Tureluur. Het is ook een paradijs voor Smient, Kuifeend, Ganzen en ik zie er ook regelmatig Kemphanen en Watersnippen.
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Gewoon melden bij politie, bijzondere wetten van politie.
Met vriendelijke groet,
Patrick

harderbroek

CiteerFlora en Faunawet is ook van toepassing.
Is zeker strafbaar als hij eerst gewaarschuwd is.

Er is een nieuw team voor groene handhaving bij de politie.

Wordt provinciaal ingezet. Is nog een expiriment.
Niet wordt, maar is al provinciaal ingezet.
m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

wimtegels

Citeer
CiteerFlora en Faunawet is ook van toepassing.
Is zeker strafbaar als hij eerst gewaarschuwd is.

Er is een nieuw team voor groene handhaving bij de politie.

Wordt provinciaal ingezet. Is nog een expiriment.
Niet wordt, maar is al provinciaal ingezet.
m.v.g.
Rob
Klopt dat het team er al is.

Bedoel met "wordt" dat het team in de hele provincie wordt ingezet.

In streken als de Peel is er volgens mij ook samenwerking over de provinciegrenzen heen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Ik ben vanmiddag op het politiebureau geweest. Ze zullen deze persoon in ieder geval natrekken en op zijn gedrag aanspreken. Nu achteraf nog een boete geven doen ze niet. Volgende keer als hij weer in het veld loopt, moeten we direct bellen. Er is altijd een surveillancewagen in de buurt en dan slingeren ze hem wel direct op de bon.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Hopenlijk is een waarschuwing voldoende.

Het is in ieder geval prima dat ze je bij de politie serieus nemen.

Succes met je weidevogels!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels