Welke bij? (Gewone langhoornbij?)

Gestart door Meindert van Dijk, april 24, 2019, 21:13:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Meindert van Dijk

Bijgevoegde bij kwam ik tegen op wilde hyacint in mijn tuin. Het lukte mij niet om hem te determineren aan de hand van insectengidsen. Volgens mij lijkt hij nog het meest op de (zeldzame) gewone langhoornbij, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dit.

Wie kan mij verder op weg helpen?

Vr.gr. Meindert van Dijk

Met vriendelijke groet,
Meindert van Dijk
Fotograaf | Natuurgids | Levensgenieter

wilde

Welkom Meindert.
De langhoornbij is veel groter denk ik en ziet er toch wat anders uit.
Ik vermoed dat dit een vrij kleine bij is en dan komt Andrena bicolor in aanmerking.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Meindert van Dijk

Bedankt voor je correctie, Wilde.

Bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt en het een tweekleurige zandbij is.
Met vriendelijke groet,
Meindert van Dijk
Fotograaf | Natuurgids | Levensgenieter

Tjomme Fernhout

Het lijkt me eigenlijk geen bicolor, die oogt naar mij inziens nog wat kleiner en smaller. Ook is die wat hariger op het achterlijf. Ik zou zelf voor viltvlekzandbij gaan.

wilde

#4
Op de foto's is de middelpoot te zien. Bij nitida heeft de tibia van de middelpoot aan de onderzijde witte haarplukken; bij bicolor zijn die zwart.
De twijfel bij mij is er nog wel ten aanzien van de kleur van de zijkant thorax. Daar is bicolor merendeels zwart en hier lijkt het te veel rossig.
In het veld is de grootte van de bij van belang: bicolor is veel kleiner dan nitida.
Op foto 1 lijken op de zijkanten van tergiet 1 en2 de vilthaarplekken te zien van nitida. Voor bicornis is de kopbeharing bij nader inzien aan de lichte kant: vers is dat zwart, maar verkleuring door zonlicht is mogelijk. Het enige wat voor mij verwarring geeft is de kleur beharing van tibia 2. Heb je nog meer foto's?

www.ahw.me/img/andrena_nitida16b_fe.html
www.ahw.me/img/andrena_bicolor111_3b_fe.html
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Meindert van Dijk

Nee, helaas heb ik geen andere foto's.
Ik kan komende dagen wel proberen om nieuwe en betere foto's te maken met mijn macrolens. Deze foto's had ik 'even' met m'n smartphone gemaakt, meer voor mezelf om de soort te determineren.

Zodra ik nieuwe foto's heb zal ik deze hier posten.

Vr.gr. Meindert
Met vriendelijke groet,
Meindert van Dijk
Fotograaf | Natuurgids | Levensgenieter