Hallo,
Voor bewijsplaatjes van vogels heb ik met veel kunst- en vliegwerk (gecombineerd met digiscopen) me tot nu toe 'redelijk' weten te redden met een compactcamera die gewoon in mijn broekzak past. Het voordeel is dat je er niet mee rond hoeft te lopen sjouwen en dat het niet in de weg zit met mijn verrekijker, telescoop en geluidsrecorder (op bovenarm). Het nadeel is uiteraard dat de kwaliteit van de foto's in niet-ideale omstandigheden vaak erg matig is. Vooral als de vogel ver weg zit of vliegt/beweegt is het erg lastig om een goede foto te maken. De bewijsplaatjes zijn vaak op het randje. Soms is het net genoeg:
https://waarneming.nl/observation/143136764/?Maar bij iets lastigere soorten is het vaak (net) niet goed genoeg:
https://waarneming.nl/observation/137531362/?Dat kan soms behoorlijk frustrerend zijn en voor bijvoorbeeld een plotseling overvliegende steppekiek is een bewijsplaatje met een compactcamera sowieso vrijwel kansloos.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Een compacte, handzame camera is nog steeds een must. Hij moet licht zijn en niet in de weg zitten met de rest van mijn spullen. Ik ben van plan om hem aan een heupriem/tas te bevestigen, zodat ik hem snel paraat heb. Daarnaast is mijn budget erg laag (tot 600 euro, liever minder). Tweedehands is geen probleem, graag zelfs (kwaliteit voor minder geld). Met wat inlezen ben ik dan grofweg tot twee mogelijkheden gekomen:
1) Superzoomcamera
2) Systeemcamera (spiegelloos) met kleine telelens
Qua superzoomcamera gaat mijn voorkeur uit naar Nikon P900 (o.a. 85x optische zoom!), andere opties met goede recensies zijn de Nikon B700 en de Canon Powershot SX 60 HS. Tweedehands is een Nikon P900 vanaf ca. 400 euro te vinden. Prima eenvoudige optie dus en de grote zoom is natuurlijk een ontzettend pluspunt. De vraag is alleen of de kwaliteit van foto's van vliegende volgels in slecht licht nog acceptabel is.
Daarmee kom ik op de tweede optie. Bij (spiegelloze) systeemcamera's zijn de kleinere modellen met kleine telelenzen ook redelijk compact en handzaam. Over het algemeen zullen de foto's waarschijnlijk beter zijn dan die van de P900 (superzoomcamera). Daarentegen zal dit erg afhangen van de telelens die je erbij koopt, waarbij de betere lenzen ver boven mijn budget liggen. De vraag is dan ook of foto's van een systeemcamera met een goedkopere telelens dan nog veel beter is dan die van de P900 (superzoomcamera).
Qua systeemcamera's vond ik dit een nuttige site:
https://mirrorlesscomparison.com/best/mirrorless-cameras-for-wildlife-and-bird-photography/En voor een klein budget:
https://mirrorlesscomparison.com/best/mirrorless-cameras-part-ii/#Best-Budget-Mirrorless-Cameras-for-BeginnersMet wat zoekwerk zijn tweedehands 'bodies' van Nikon A6000, Olympus OM-D E-M10 II en Panasonic GX85 vanaf ca. 250 euro te vinden. Maar dan heb je dus nog een telelens nodig. Voor vogels heb je denk ik snel een 300/400 mm lens nodig.
Het liefst zou je daaraan dan, voor de bodies van Olympus en Panasonic, een lens van het kaliber Panasonic Leica DG 100-400mm f/4-6.3 O.I.S. of de Olympus 300mm f/4 Pro willen toevoegen. Maar die zijn tweedehands niet onder de 1000/2000 euro te vinden. De Lumix G 100-300mm f/4.5-5.6 II O.I.S. daarentegen is tweedehands vanaf ca. 300 euro te vinden. Dus dan zou je op een totaal van 550 euro zitten. Maar ik heb geen idee of die lens dan goed genoeg is om betere bewijsplaatjes te kunnen maken dan de Nikon P900.
Bij de lenzen voor de Sony body heb ik zo snel überhaupt geen betaalbare telelens 300/400 mm gevonden. De tweedehands lenzen van Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS, de Sony FE 400mm f2.8 GM, de Sony FE G 70-300mm f/4.5-5.6 OSS en de Sony FE 70-200mm f/2.8 OSS GM zijn allemaal ruim boven mijn budget. Maar misschien zijn er nog andere lenzen waar ik geen weet van heb.
Om het verhaal kort samen te vatten, heb ik de volgende vragen:
- Zijn de foto's van een (spiegelloze) systeemcamera (bijv. de Olympus OM-D E-M10 II) met een goedkopere telelens (bijv. de Lumix G 100-300mm f/4.5-5.6 II O.I.S.) bij vliegende vogels in slecht licht significant beter dan die van de Nikon P900 (superzoomcamera)?
- Zo ja, weegt dit op tegen het ontbreken van een groot 'zoom'-vermogen bij de systeemcamera's?
- En zo ja, wat zijn goede (tweedehands) budget combinaties van een systeemcamera body en kleine 300/400 mm telelens?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Michaël