Hoofdmenu

Allium trifoliatum?

Gestart door spepping, april 26, 2019, 21:11:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

spepping

Ik determineer deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/171102824/ als Allium trifoliatum:

1 Allium subhirsutum bloeiend, veldwaarneming
datum: 2019-04-26
locatie: Purmerend - Gorsebos (NH)

foto's:






Helmhokje geel als het dicht is, bruingeel als het open is. Bloemblad 7–8mm lang, 3–4mm breed. Bloemsteeltje 15–17mm lang. Schutblad van de bloeiwijze 14mm lang, blijvend. Bloeischerm doorsnee 35mm. Bloeistengel kaal, 30–35cm lang; onderaan twee bladeren. Blad licht behaard op de rand, gekield, tot 13mm breed, tot 50cm lang.

Daarmee is het volgens de sleutel in Flora Europaea (Deel V, p. 49, vraag 20; beschrijving p. 57, nr. 31) Allium trifoliatum.

Ik heb deze groeiplaats eerder opgegeven: https://waarneming.nl/observation/121189500. Toen is de soort door Niels Eimers als Allium subhirsutum gedetermineerd. Onlangs publiceerde Niels een sleutel voor Allium - Look (enkele witbloeiende tuinplanten), waarin A. trifoliatum werd opgevoerd. De kenmerken voor A. trifoliatum in die sleutel komen niet overeen met de Flora Europaea. Onderscheidende kenmerken in de FE: bloemsteel 1½-3 keer zo langs als de bloemblaadjes, helmhokjes geelachtig voor A. trifoliatum vs. 3-5 keer zo lang en gewoonlijk bruin voor A. subhirsutum.

Allium trifoliatum staat nog niet in de database, althans voor Nederland.

nielseimers

#1
Dat lijkt te kloppen ja!

Citaat van: nielseimers op maart 18, 2019, 23:26:32 PM
Allium - Look (enkele witbloeiende tuinplanten):
Er wordt een groot aantal Allium (Look) soorten als tuinplant toegepast. Enkelen daarvan zijn vrij gemakkelijk te onderscheiden, maar onderstaande acht soorten zijn een stuk lastiger te onderscheiden. Bladbreedte is in de meeste geval noodzakelijk om de soort vast te stellen. De hier behandelde soorten hebben witte tot lichtroze bloemen, een half-bolvormige bloeiwijze, een ronde stengel en vlak tot gekield blad.





















A. subhirsutumA. trifoliatumA. ramosumA. tuberosumA. roseumA. nigrumA. neapolitanumA. zebdanense
Bladbreedte2-10 mm2-10 mm1,5-8 mm1,5-8 mm4-12 mm80 mm5-20 mm5-20 mm
BladLicht gekield, behaardLicht gekield, behaardGekield, hol, kaalVlak, kaalLicht gekield, kaalGekield, kaalVlak, kaalVlak, kaal
Aantal bladen3-62-34-94-92-43-61-21-2
Aantal bloemen5-205-206-306-305-3075-1006-204-10
Bloemsteel3-5 keer zo lang als bloem1,5-3 keer zo lang als bloemTot 6 cmTot 6 cm2-4 keer zo lang als bloem2,5-4,5 cm1,5-3 keer zo lang als bloemNauwelijks langer dan bloem
BloemkleurWitWit tot lichtrozeWitWitLichtroze tot witWit of rozeWitWit
Kroonbladen7-9 mm7-9 mm4-7 mm4-7 mm7-12 mm6-9 mm7-12 mm7-12 mm
MiddenstreepWit of rozeWit of rozeRozeGroenRozeGroen of rozeWitWit
StengelRondRondRondRondRondRondLicht driehoekigRond

Opmerkingen:

  • Zonder blad is het op naam brengen nagenoeg onmogelijk.
  • Allium roseum heeft soms ongesteelde broedknolletjes in de bloeiwijze.
  • Allium subhirsutum heeft bruine helmknoppen, Allium trifoliatum heeft geelachtige helmknoppen.

Referenties:

  • New Flora of the British Isles (Stace, 4e editie, 2019)
  • Rothmaler - Exkursionsflora von Deutschland 5 Krautige Zier- und Nutzpflanzen
  • Blumen in Schwaben
Tekst: Niels Eimers (2019).

Willemien Troelstra

In de tabel van Niels is het kenmerk van de bloemsteel dus omgekeerd tov de Flora Europaea. Mijn indruk is dat de bloemstelen niet meer dan 3 keer zo lang zijn als de bloem. Volgens de tabel van Niels betekent dat subhirsutum. Volgens het citaat van Simon uit de Flora Europaea betekent het juist trifoliatum.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Hè verdorie, ik heb het er verkeerd in staan. Ik heb het vanavond gecorrigeerd, maar heb de tekst verkeerd in de tabel aangepast. Ik heb het nu gecorrigeerd.

spepping

Ik denk dat A. trifoliatum zich niet zelfstandig kan vestigen. Maar als hij eenmaal ergens voet aan de grond heeft gekregen, b.v. door weggegooid tuinmateriaal, kan hij behoorlijk woekeren. De planten die ik gezien heb, hebben in voorgaande jaren bijna niet gebloeid. Dus ik denk dat die woekering gaat via het verspreiden van de uitjes, misschien door schoffelen, maar misschien ook door natuurlijke verspreidingsmechanismen zoals versleping door dieren.

Afgelopen winter en dit voorjaar lijken erg gunstig voor de soort te zijn. Ik zie veel meer bloei. Dus we kunnen deze (en verwante) soorten in de toekomst veel meer verwachten.

spepping

Het lijkt niet mogelijk om A. trifoliatum en A. subhirsutum te onderscheiden zonder bloei. Simon