Onduidelijke smeerwortel

Gestart door rapunzel, april 25, 2019, 19:41:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geacht forum,
Beter.: https://waarneming.nl/waarneming/view/171008972?
Vanmorgen zag ik in een Beemster berm een pol Symphytum. Ik heb deze gedetermineerd als S. grandiflorum.
Omdat ik niet zeker was, heb ik de waarneming als onzeker ingevoerd.
Hoewel het materiaal op de foto´s van een en dezelfde pol afkomstig is, denkt de admin dat het om twee soorten gaat.
Graag uw commentaar.
M.vr.gr.
Koos

PS  Ik zag in het scherm niet meer de optie invoeren via het forum  :huh:
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Ik vind t ook opvallend die twee verschillende kleuren,Tis wel zo dat Hidcote meer opgericht is dan Grandiflorum en deze lijkt me zeker kruipend-wat ook  bij Grandiflorum past .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

P.S.
Omdat jij [evenals ik soms] via de oude site invoert kun je problemen hebben met t plaatsen op t Forum. Doe als volgt :
Ga naar de nieuwe site ;zoek daar je bewuste waarneming op; klik erop en dan kun je bij Opties zien dat de mogelijkheid bestaat voor 'hulp via t Forum'
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Ik heb toevallig vandaag in een bosrand een grote populatie van Symphytum x hidcotense aangetroffen. Hier viel het mij ook op dat niet alle bloemen een lichtblauwe bloembuis hebben. Bij jonge bloemen kan de bloembuis nog rood of witgeel zijn.

rapunzel

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 25, 2019, 20:18:49 PM
P.S.
Omdat jij [evenals ik soms] via de oude site invoert kun je problemen hebben met t plaatsen op t Forum. Doe als volgt :
Ga naar de nieuwe site ;zoek daar je bewuste waarneming op; klik erop en dan kun je bij Opties zien dat de mogelijkheid bestaat voor 'hulp via t Forum'
Hi Rien,
Dank voor de tip.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

#5
Citaat van: nielseimers op april 25, 2019, 20:42:38 PM
Ik heb toevallig vandaag in een bosrand een grote populatie van Symphytum x hidcotense aangetroffen. Hier viel het mij ook op dat niet alle bloemen een lichtblauwe bloembuis hebben. Bij jonge bloemen kan de bloembuis nog rood of witgeel zijn.
Ik heb geen blauwe kroonbuizen gezien, Ik fiets er morgen nog maar eens langs. Stace spreekt nog over vertakte stengels bij S. x hidcotense. Op mijn foto staat (mogelijk) een vertakte stengel, dus dan toch S. x hidcotense ?
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

De overzichtsfoto laat prachtige, lichtblauwe kroonbuizen zien  :blink: Zeker Symphytum x hidcotense ja

rapunzel

Citaat van: nielseimers op april 25, 2019, 21:46:40 PM
De overzichtsfoto laat prachtige, lichtblauwe kroonbuizen zien  :blink: Zeker Symphytum x hidcotense ja
Ik ben vandaag even terug geweest om een foto te maken van de inderdaad mooi blauwe kroonbuizen. S. x hidcotense dus.
Allen hartelijk bedankt voor jullie bijdragen
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Nathalie De Somer

 :duim: Graag gedaan. Altijd goed om terug te gaan.
De toegevoegde overzichtsfoto is idd Hidcote smeerwortel.
Je hebt nog altijd 2 soorten in beeld, de middelste foto van die ene plant is nog Kruipende smeerwortel (eenkleurige lichtgele kroon, rode knoppen, bovenste blad zittend, middelste stengelblad gesteeld).
vr groet
Nathalie

rapunzel

Ik heb nu de "gele" vorm als S. grandiflorum ingevoerd, maar twijfel toch omdat er ook nog een gele vorm van S. x hidcotense bestaat.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Dat vind ik raar Koos ; je zei toch dat die  'geelwitte' van dezelfde plant kwam...?
Trouwens: een geelwitte bloem van deze soort tussen blauwige lijkt me niet zo vreemd met Grandiflorum-Asperum en Officinale als voorouders.
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 26, 2019, 18:14:04 PM
Dat vind ik raar Koos ; je zei toch dat die  'geelwitte' van dezelfde plant kwam...?
Trouwens: een geelwitte bloem van deze soort tussen blauwige lijkt me niet zo vreemd met Grandiflorum-Asperum en Officinale als voorouders.
Mij ook, maar dat is wat de admin mij adviseert.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Het lijkt mij correct zo, we zien twee soorten: Symphytum x hidcotense en Symphytum grandiflorum.

Soms is bij Symphytum x hidcotense de kroonbuis nauwelijks blauw (vooral bij jonge bloemen), maar de bloemen zijn nooit gelig als bij Symphytum grandiflorum.

Rien Ondersteijn

Wel......... ÓF Koos is lichtelijk beschonken geweest en heeft de Geelwitte[is nauwelijks geel] van een andere Symphytum gehaald....
ÓF .......Abacadabra.
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 26, 2019, 20:48:06 PM
Wel......... ÓF Koos is lichtelijk beschonken geweest en heeft de Geelwitte[is nauwelijks geel] van een andere Symphytum gehaald....
ÓF .......Abacadabra.
Koos was niet beschonken en heeft het gele stukje van een en de zelfde pol gehaald.
Ik fiets er nog wel eens heen.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn