Advies hoeveel millimeter objectief telescoop met vergroting 20-50x

Gestart door Simric, april 23, 2019, 08:49:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Simric

Beste vogelaars,

Ik ben al een tijd op zoek naar een telescoop. In het veld al door veel telescopen gekeken, maar weinig door 65mm en kleiner.
Gebruik is altijd overdag om vogels te bekijken met bewolkt tot zonnig weer.
Nu heb ik meerdere telescopen op het oog: Bijvoorbeeld de APO-Televid, ATS en Meostar.

Bijna allemaal zijn ze verkrijgbaar met een 65mm maar ook een 80-85mm objectief.

Is de meerwaarde (uittredepupil 2.4mm [vergroting 35x] tegenover 1.8mm [vergroting 35x]) bij een groter objectief merkbaar in het veld overdag bij bewolking?

Mvg,
Jo
Mvg, R.G.

Jaap van Steensel

Niet flauw bedoeld, maar je vraagstelling lijkt wat tweeledig, in de vraag zelf vraag je om een advies bij 35x vergroting, in het onderwerp ga je uit van een zoom oculair van 20-50x. Daar zit denk ik een belangrijk punt en ik zal op beide scenario's reageren. Als je uitgaat van een vergroting van 35x bij helder weer zal het verschil nog niet zo heel erg opvallen, maar ga je je volledige zoombereik benutten dan zal je wel tegen de verschillen aanlopen, zeker bij bewolkt weer. Maar ook bij 35x heb je dan al kans dat je tegen de verschillen aanloopt. Wat hierbij belangrijk is, is namelijk het volgende: zodra je uittreepupil van je scope kleiner wordt dan de pupil van je oog, ga je merken dat je beeld donkerder wordt en dat het minder prettig kijkt omdat het lastiger wordt de uittreepupil precies voor je oog te krijgen. Je oog krijgt eigenlijk een smaller beeld met minder licht binnen, dan het zou willen. Het menselijk oog heeft een pupil diameter van ca. 2mm (bij helder weer) tot 7 mm (bij schemer). (Als je ouder wordt, neemt je maximale pupilgrootte wat af). Dus 35x vergroting bij een 65mm objectief levert de ook al door jou berekende 1,85 mm op, dan zit je al behoorlijk tegen de grens. Ga je nog verder inzoomen naar 50x dan houd je maar een heel kleine uittreepupil over. Topmerken weten dit doorgaans wel goed te ondervangen door de scherpte in ieder geval tot op het grootste zoombereik te garanderen, maar je hebt altijd te maken met deze regels van de fysica t.a.v. de verhouding tussen diameter en vergroting. Kiezen voor een kleiner objectief heeft doorgaans te maken met het beschikbare budget of gemak waarmee een scope kan worden meegenomen. 80-85mm scopes zijn gewoonweg zwaarder en als je een scope tijdens het wandelen wil meenemen is dat toch ook een aspect dat telt.

Simric

Citaat van: Jaap van Steensel op april 23, 2019, 15:37:36 PM
-in de vraag zelf vraag je om een advies bij 35x vergroting, in het onderwerp ga je uit van een zoom oculair van 20-50x
-Wat hierbij belangrijk is, is namelijk het volgende: zodra je uittreepupil van je scope kleiner wordt dan de pupil van je oog, ga je merken dat je beeld donkerder wordt en dat het minder prettig kijkt omdat het lastiger wordt de uittreepupil precies voor je oog te krijgen.
-Je oog krijgt eigenlijk een smaller beeld met minder licht binnen, dan het zou willen.

Bedankt Jaap,

Ja, ik gebruikt als voorbeeld 35x omdat ik denk dat ik in de praktijk vooral tussen de 20x-35x vergroot.

Mijn pupil is overdag bij bewolking ongeveer 3mm-4mm groot. Bij 35x vergroting uittredepupil van 1.86mm, in dat geval goed centreren en helaas niet de optimale grootte van mijn diafragma (pupil) benut. Maar hoeveel 'last' ervaar je daarvan in de praktijk? Hoe merkbaar is dat en hoe vervelend is het werkelijk dat je uitredepupil kleiner is?

Ik kom tot de conclusie dat dat heel subjectief is en ik dat voor mijzelf moet gaan uitproberen. Ik ga binnenkort maar eens een winkel opzoeken en maar eens wat meer door 50mm en 65mm telescopen kijken bij bewolkt weer met een flinke vergroting.
Mvg, R.G.