Hemicrepidius spec. of Ectinus aterrimus

Gestart door Nightspy, april 24, 2019, 21:24:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170994559/.
1 Hemicrepidius spec. imago, gezien
datum: 2019-04-24
locatie: Doorwerth (GE)

foto's:



Ik heb 2 foto's van dit dier geupload. Alleen op basis van de eerste foto maakt OI er met 95,9% een Hemicrepidius spec. van. Alleen op basis van de tweede foto met 90,2% zekerheid een Ectinus aterrimus. De foto's op waarneming.nl van beide soorten geven mij geen houvast. Een deskundige mag het zeggen.
Hans Hartvelt
Doorwerth

jan cuppen

De deskundige durft zelfs geen genus te noemen, maar denkt wel dat het beide genoemde genera niet zijn. Hij denkt meer aan de genera Dicronychus en Cardiophorus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Nightspy

Beste Jan, beste deskundige,

In elk geval hartelijk dank.
Hans Hartvelt
Doorwerth

jan cuppen

Hoi Hans,

Het zou wel eens kunnen zijn dat beide door mij genoemde genera nog niet in Obsidentify zitten of met maar heel weinig foto's omdat er geen of nauwelijks gevalideerde foto's zijn van deze grijze soorten. Voor onderscheid is in elk geval een detailfoto nodig van het scutellum en een detailfoto van de klauwen van opzij.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Nightspy

Hallo Jan,

Excuses voor de trage reactie. Inderdaad, van de soorten van beide geslachten zijn vaak of geen of geen gevalideerde foto's beschikbaar. Oppervlakkig bezien lijkt mijn dier wel op de dieren op de beschikbare foto's. Helaas kan ik je niet helpen aan detailfoto's, omdat ik het dier niet heb gevangen. En had ik hem wel gevangen, dan zou hij allang weer zijn losgelaten. Het overkomt me wel vaker dat ik pas achteraf zie dat ik van een bepaald deel van een dier detailfoto's had moeten maken. Dat is ook een kwestie van leren.

Er zit niets anders op dan de waarneming te hernoemen naar indet. Ik zie in het soortenregister dat de beide door jou genoemde genera horen tot de onderfamilie Cardiophorinae, maar ik kan Cardiophorinae indet. niet als naam invoeren. Wel Elateridae indet. Tenzij jij nog een andere suggestie hebt, moet dat laatste maar.
Hans Hartvelt
Doorwerth