Nogmaals een larve

Gestart door Silvia Waajen, maart 04, 2008, 15:34:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Silvia Waajen

Afgelopen week onder water deze foto gemaakt.  We zijn meerdere van deze larven? tegengekomen. Zelf denk ik in de richting van de larve van een vlieg maar eigenlijk heb ik geen idee wat het zou kunnen zijn.  Wie kan er wat meer over vertellen?

Silvia

tekenaar

hoe groot zijn ze en in wat voor omgeving heb je ze gevonden?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Silvia Waajen

De larven? zijn allemaal ongeveer 1 cm groot en tot nu toe hebben we ze alleen op of gedeeltelijk in het zand gevonden op verschillende diepten.  Tot nu toe heb ik er geen voor- of achterkant aan kunnen ontdekken.

Het water van de Bosmolenplas is zeer weinig of niet vervuild en er is geen stroming. De watertemperatuur zal ongeveer 6 graden bedragen.

Zondagmorgen hebben we er helaas geen gevonden. Woensdag gaan we een nieuwe poging wagen, dan zal ik proberen een duidelijkere foto te maken.
We zijn er zo'n stuk of 6 tegengekomen tijdens 3 verschillende duiken. Ze zijn dus niet echt algemeen.

Silvia

Silvia Waajen

We hebben nog een larve gevonden, onder de microscoop bleek het maar een halve te zijn. Voor zover mogelijk, geprobeerd een schets te maken van wat naar mijn idee de achterkant zou moeten zijn. De einden van de uitsteeksels (schijnpootjes?) zaten  vol met plakkerig zand. Hierdoor was niet te achterhalen hoe deze eruitzien.  Boven water bleef er van de larfresten niet veel meer over dan een kloddertje slijm.
Ben benieuwd of iemand er een naam bij kan bedenken.

Silvia



Goyatlah

De beschrijving doet me niet denken aan een insect, die immers allemaal een chitineskelet hebben. Wellicht iets wormachtigs?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

jan cuppen

De tekening lijkt erg veel op (is) het achtereinde van de larve van een Chironomidae met anale papillen, preanale borsteldragers en naschuivers. Die tekening rijmt absoluut niet met de foto, dat lijkt iets totaal anders.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jan cuppen

Misschien kan Silvia reageren???
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Silvia Waajen

Hallo Jan,

Helaas valt er niet zoveel te reageren. Ik heb inmiddels ook van andere kenners begrepen dat de tekening  het achterlijf van een of andere Chironomidae voorstelt. De larve? op de foto en de tekening blijken inderdaad moeilijk te combineren. Mogelijk is net die ene larve die ik onder de microscoop heb gehad een andere soort geweest alhoewel ik onder water de stellige indruk had dat het om een zelfde soort larve als op de foto ging. Net nu het interessant begint te worden zijn er natuurlijk geen larven meer te vinden. Blijft er niets anders over dan te wachten tot we weer van zulke larven tegen komen.

De meeste Chironomidae larven die ik tot nu toe onder de microscoop heb gehad waren eigenlijk allemaal bijvangst bij andere kleine beestjes. Ze waren veel smaller en veel steviger (chitineskelet), bovendien bijzonder beweeglijk.

Blijft er niets anders over dan rustig verder te duiken en af te wachten tot weer van zulk soort larven verschijnen en een poging te wagen ze heelhuids onder de microscoop te krijgen. Als het zover is zal ik het zeker laten weten.

Silvia

jan cuppen

Dag Silvia,

Bedankt voor de reactie.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen