Vraag over Rosse metselbij

Gestart door Michiel en Milka, april 20, 2019, 23:31:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Obsidentify geeft 99% Rosse metselbij. Dat is volgens mij een solitair levende bij. Deze trof ik echter met tientallen aan bij wat op een ondergronds nest leek. Past dat ook bij Rosse metselbij?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170656641/.
1 Rosse metselbij - Osmia bicornis handvangst en losgelaten
datum: 2019-04-20

foto's:

Tientallen exemplaren, bij wat een ondergronds nest leek.
Groet, Michiel

Menno Reemer

Inderdaad een vrouwtje rosse metselbij. Deze soort nestelt vrijwel altijd bovengronds in holle stengels of dood hout, ook in bijenhotels. Als je ze in aantal op de grond ziet dan gaat het meestal om een plek waar ze leem verzamelen voor hun nesten. Op een of andere manier weten ze dit soort plekjes vaak met z'n allen te vinden. Ik heb het idee dat dit vaak iets vochtiger plekjes zijn dan de omgeving, dus mogelijk zie je zulke concentraties vooral in tijden van droogte, wanneer vochtige leemplekjes schaars zijn.
Om te controleren of zoiets hier ook aan de hand is, zou je moeten kijken of de dieren weg vliegen met een bolletje leem tussen hun kaken.

Michiel en Milka

Bedankt voor de info. Vochtige plek klopt prima. Het is vlak naast een poel, die op dit moment trouwens bijna droog staat, maar de grond zal daar wel natter zijn dan elders. Ze zitten in onze tuin ook in redelijke aantallen bij het bijenhotel, dus is nu ook duidelijk waar ze hun bouwmateriaal vandaan halen.
Groet, Michiel