Wat is diiiit ? Iets lijsterachtigs? (Noorwegen)

Gestart door Marleen, april 19, 2019, 10:24:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Er zijn hier een beetje rare dingen, vandaag al een paar keer iets raars horen zingen en/of iets raars gezien.

Net deze vogel die de ekster zat te plagen. Maakte een soort prrrrr. geluid.

Als ik de foto zie denk ik  :huh: :huh: :huh: :huh: :huh:

Met het boek erbij ben ik geneigd het bij de lijsters te zoeken. Beflijster? Maar misschien heb ik het helemaal mis?
Ik zie en snap dat beflijster zo'n witte bef hebben. Maar lees ook dat 1e winter vogels dat niet of nauwelijks hebben.

https://observation.org/waarneming/view/170498663
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2019-04-19 Norway - Øyer



Dit is de enige foto van deze vogel die ik heb. Ik ben mn telefoon gaan pakken om geluid op te nemen,
toen ging de vogel in een andere boom zitten, maakte geen geluid en ging weg.

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Een grote lijster Marleen. Je zat al goed met het zoeken bij de lijsters en je ziet de gespikkelde borst. De enige lijsters met een duidelijk gespikkelde borst zijn zanglijster en grote lijster. De verdeling van de spikkels is karakteristiek voor grote lijster en het gedrag ook: bovenin een boom zitten en (vooral bij het wegvliegen) luid prrr roepen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Oenanthe

De foto is helaas niet scherp maar ik denk wel dat dit ook een grote lijster is. Volgens mij is de wang te licht en de vlekken te rond voor een zanglijster.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Op beide foto's staan Zanglijsters. Let op de verdeling (wel of niet op buik!) en vorm vd stippen, tintverschil basiskleur borst versus buik bij Zanglijster (niet bij Grote) e.d.
Een compositie als hulpmiddel:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Een Zanglijster: merendeels van de vlekken pijlvormig (bij Grote is het merendeel op benedenborst, buik en flank min of meer rond en daardoor duidelijker) en midden van de buik deels vrijwel ongevlekt (bij Grote regelmatige tekening over gehele buik). Vorm en verdeling van de vlekken zijn betere kenmerken dan de kleuren van de 'ondergrond' omdat er enige variatie is en eea ook afhangt van de camera en de instellingen daarvan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Als je op jouw foto (beetje vergroten!) kijkt naar de buik tegen de aanzet van de poten, zie je dat daar de spikkels veel minder in getal zijn dan een klein stukje hoger op de buik. Vergelijk dat met beide soorten op mijn compositie en dan zie je hopelijk wat ik bedoel: Grote Lijster heeft daar duidelijk meer spikkels. Overigens is het verschil op foto's eigenlijk lastiger te beoordelen dan in het veld. Als je Grote Lijsters een paar keer goed gezien hebt is dat toch duidelijk een heel andere vogel: zoiets als een Harley-biker vergeleken met een e-biker.. 😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Grote lijsters zie ik opvallend weinig. Dat ligt aan mij, ik weet het, want zeldzaam is ie niet behalve in mijn omgeving. Maar telkens als ik er eentje zie is het eerste wat ik denk: een zanglijster. Die verwarring vind ik dus heel begrijpelijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

De gemakkelijkste manier om een Grote Lijster te herkennen is de ratel die de vogels maken als ze overvliegen, is met geen enkele soort te verwarren. Voor mij is dit eigenlijk de enige wijze waarop ik Grote Lijsters ontdek.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema