Hoofdmenu

Muskusrat?

Gestart door Tinok, april 06, 2008, 19:43:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi,

Vanmorgen gevonden langs een slootkant bij de polders van wilnis.
Het is duidelijk een rat maar welke?
Ongeveer 20 cm groot, bruinige vacht en lange ronde staart.
Zie de foto.

Er lag ook nog een schedel naast zie de volgende foto. Is die van hetzelfde soort of iets anders? Schedel heeft lange knaagtanden en kiezen om planten te eten? Tenminste de kiezen doen me denken aan een mamoettand die we ooit thuis gehad hebben, zo geribbeld en dat is toch voor planten eten?
Bedankt voor het meedenken...
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

schedel
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jeroen Nagtegaal

Bovenste is zeker muskusrat, onderste lijkt me ook. Heb je toevallig nog een foto van de zijkant? van de kaken?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Klopt, Muskusrat. Kaken hebben hetzelfde type kiezen als Veldmuis, waar ze familie van zijn. Geen rat dus, maar een woelmuis.

Groet,

Date


Tinok

Ok bedankt voor jullie snelle reactie. Ik twijfelde ook omdat ik nog weinig meldingen van de muskusrat zag op wrn.nl
Misschien juist te veel een plaag om in te voeren? Zag later tijdens onze rondrit dat er overal langs de sloten oranje vlaggetjes stonden en vroeg me af wat dat was. Tot dat ik bij een vlaggetje een val zag. Vermoed dus voor  (of tegen) de muskusrat. En later zelf een beest rechtopstaand in zo'n val (gelukkig al dood).
Ik heb nog wel een foto van de zijkant van de schedel en die zal ik bij mijn waarneming zetten.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'