Issus coleoptratus vs. Issus muscaeformis

Gestart door Marco de Haas, april 17, 2019, 23:04:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marco de Haas

Omdat we het op dit forum nog niet genoeg over dit duo hebben gehad begin ik er nog maar eens over  :rolleye: . Kort samengevat bevat dit topic: kenmerken om imago's uit elkaar te houden en stukje discussie over de kenmerken van de nimfen (ik vertrouw er niet op...). Wanneer er verbeteringen zijn of ik heb een foto gebruikt zonder terwijl je (de fotograaf) dat wil: laat maar weten!

Imago's zijn te determineren met behulp van de volgende foto's: frontaalfoto (voor de frons) + foto van onderzijde/abdomen (bij vrouw) of genitaal (bij man -> microscoop nodig). Issus coleoptratus wordt goedgekeurd wanneer de frons totaal niet lijkt op die van I. muscaeformis, Issus muscaeformis wordt alleen goedgekeurd wanneer aanvullende kenmerken worden getoont (abdomen bij vrouw, aedeagus/genitaal bij man).


Kenmerken Issus imago's

Kenmerk              Geheel
Frons
♀ vleugeladering

♀ abdomen

♂ aedeagus
   Issus coleoptratus
Zeer variabel, van vrij 'eenkleurig' grijs tot volledig bont, relatief langwerpige bouw
Over het algemeen grijs/bruinachtig, zonder duidelijke lichte band
Onderste primaire ader splitst halverwege de voorvleugel op in vele kleine (secundaire) aders
Laatste volledig zichtbare sterniet in het midden convex (maar zie deze afbeelding)

Apicale lobben slank en relatief klein, apex ventraal met twee lobben welke onderaan een duidelijke punt/hoek hebben
      Issus muscaeformis
Meestal meer bont gekleurd, relatief compacte bouw
Bruin met een duidelijke lichte/witte band langs de onderzijde
Alle primaire aders lopen door tot de apex van de voorvleugel

Laatste volledig zichtbare sterniet in het midden concaaf (maar zie deze afbeelding)
Apicale lobben breed/bol en relatief groot, apex ventraal met twee lobben zonder punten/opvallende hoeken





Frons

















♀ vleugeladering















♀ abdomen*

















♂ aedeagus
      Issus coleoptratus








      Issus muscaeformis










Ontbreekt nog

* Zie voor een goede vergelijkingsafbeelding deze afbeelding, in elkaar gedraaid door Arp.


Issus-nimfjes zijn naar mijn idee niet betrouwbaar van foto te determineren (zie hieronder), maar meer kweekprojectjes zijn altijd welkom!

In onderstaande tabel heb ik wat informatie samengevoegd uit eerdere topics (1, 2) en het Duitse nimfenboek (Stöckmann, Biedermann, Nickel & Niedringhaus, 2013).


Kenmerken Issus nimfjes

Kenmerk
Achtertars
Top van achtertibia
Kleur postclypeus
      Issus coleoptratus
Laatste tarslid half donker
Licht
Geheel donker
      Issus muscaeformis
Laatste tarslid donker, eerste tarslid half donker
Donker
Lateraal (zijkanten) donker

De bovenstaande kenmerken blijken echter helemaal niet zo eenduidig wanneer ik de nimfen van Ingrid bekijk. Ik ga de kenmerken hier even langs. De gebruikte foto's zijn allen van Ingrid en tonen allemaal Issus muscaeformis nimfjes. Er blijkt wat variatie in de nimfen te zitten, maar de bovenstaande kenmerken lijken niet (altijd) toepasbaar!

Achtertars + achtertibia:
Zoals op onderstaande foto's te zien is, is de top van de achtertibia (scheen) gewoon licht (zou donker zijn bij I. muscaeformis), alleen het middelste ex. heeft een ietwat donkere top. Het eerste tarslid is telkens helemaal licht, evenals het tweede (zou respectievelijk half, en helemaal donker moeten zijn in I. muscaeformis).


Postclypeus:
Niet overtuigend met donkere randen, wel lichter dan wat ik van de nimfen van Issus coleoptratus ken.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http