Onbekende garnaal

Gestart door Bobby, april 06, 2008, 17:29:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bobby

Vandaag even de duinen ingeweest om de amfibieƫn te bekijken en kwam toen iets, voor mij onbekends, tegen. Onder dood riet wat aan de oppervlakte van het water in het infiltratiegebied in Castrcium dreef, zaten hele scholen van honderden garnaaltjes. Ik heb er een aantal gevangen, gefotograveerd en terug gezet.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit voor soort is.



David Tempelman

tjee, dat lijken wel bloedrode kaspische aasgarnalen, Hemimysis anomala.
ga ik nog even nazoeken,
groet David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Dit lijkt mij ook Hemimysis anomala maar de  aasgarnaal Neomysis integer schijnt er erg veel op te lijken. Beide soorten komen voor in (zeer licht) brak water. H anomala komt ook in echt zoetwater voor, N integer niet. Helaas ken ik de determinatie verschillen niet. Bijgevoegd een onder water foto van H anomala waar hij toch wel erg veel op lijkt.

Silvia

Bobby

Zou het misschien deze soort kunnen zijn: Atyaephyra desmaresti? Dit is wel een soort die gevonden word in het duingebied hier.  

Silvia Waajen

Hallo Bobby,

Bijgevoegd een foto van Athyaephyra desmaresti (zoetwatergarnaal). Deze garnaal kan bijna doorzichtig tot bruin zijn met een lichte lengtestreep en eventueel dwarsstrepen over het lichaam. De zoetwatergarnaal kan zo'n 3cm groot worden, veel groter dan de Kaspische aasgarnaal. Hoewel we ze zelden tegenkomen hebben  we ze wel  in verschillende kleuren gezien, ook met een mooie blauwe glans maar nog nooit met rode kleuren. De grootte van de ogen t.o.v.  het dier maakt duidelijk dat op je foto H anomala (of N integer) staat.

Met vriendelijke duikgroeten,
Silvia

David Tempelman

hoi Bobby en anderen, ik ben voor bloedrode, dus Hemimysis anomala. Limnomysis is fletsgelig/half doorzichtig, net als de kaspische Limnomysis benedeni.
maar gezien de locatie bij Castricum (de mij noordwestelijkste vindplaats is Amsterdam-noord) ben ik wel geinteresseerd om het materiaal even te bekijken, heb je er een of een paar beschikbaar voor onderzoek? groet, David
met vriendelijke groet,
David

Bobby

Bedankt voor de reacties iedereen, Hemimysis anomala wordt het.

David, ik heb je een mailtje gestuurt.