graafwantsje

Gestart door Frank van de Putte, april 10, 2019, 22:11:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ik kwam vanmiddag meerdere van deze graafwantsjes tegen, ze waren nogal snel, ik kon ze maar met moeite in een schaaltje houden. Maar ik kom er niet echt uit... Blijkbaar is het formaat van belang, ik schatte ze op ~5mm, met mijn (overigens redelijk goed ontwikkeld) "timmermans-oog"  B). Eerst dacht ik aan Sehirus luctuosus, maar die is best fors, met 7 - 9mm, zo groot waren deze wantsjes zeker niet.

Of kan ik beter terug gaan om er 1 te verzamelen?

https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/169981842






Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

Lijkt me de enige mogelijkheid Frank. Die andere soorten, die er op lijken zijn nog groter. Wacht maar op andere reacties. Als je er zeker van bent, dat ze kleiner zijn, zou je Berend een berichtje kunnen sturen.

Henk Soepenberg

Hier een goedgekeurde die je ook zou kunnen schatten op ongeveer 5 mm  https://waarneming.nl/photos/16506576/   :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#3
Die is inderdaad nog geen 6 mm. Vanwege de gelijkenis, is het in ieder geval aan te bevelen om er een maat bij te zetten. Als ik iets beweeglijks thuis vind, laat ik ze over mm-papier lopen. In het veld heb ik alleen een rolmaat mee (als ik het niet vergeet)

Twan martens

Lijkt sterk op de sehirus morio maar dat is een van de grootste.
De waardplant kan ook wel eens helpen.
Ossentong of andere ruwbladige in de buurt?

thijsdegraaf

Sehirus morio heb ik een keer gezien op excursie met Berend. Vanaf foto is het lastig. Maar als je hem ziet is hij veel groter. Frank is geoefend genoeg om dat te zien. Dus die kun je wel uitsluiten. Alleen is bewijs bij de foto natuurlijk plezierig voor deze soort.

Frank van de Putte

#6
Bedankt allen, ik houd het voorlopig op Sehirus luctuosus, ik kom daar vaker dus ik zal volgende keer iets mee nemen om het formaat vast te leggen.
De waardplant heb ik niet kunnen vaststellen, er groeide nog niet veel, en ik weet zeer weinig van planten...
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Hij heeft een blauw vinkje gekregen, als Sehirus luctuosus :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

Wat zouden we zijn zonder de blauwe vinkjes Frank  ;D De volgende meten dus.  ;)

Frank van de Putte

Ik ben een techneut Thijs, en moet in principe boutjes M5 en M6 uit elkaar kunnen houden "in het veld", dus een beestje zou ook moeten lukken :blink:
Maar ik zit er ook best eens naast hoor, misschien moet ik eens een schaaltje aanschaffen met een 5mm raster of zoiets, dan is het formaat op foto ook meteen te zien!
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

#10
Ik twijfel geen moment aan je inschattingsvermogen Frank. Maar Berend wil altijd het bewijs erbij hebben.

Frank van de Putte

Ik heb nog eens gezocht en vond er weer 1, op precies dezelfde plek. Blijkbaar is het niet bepaald een algemene soort.
Vorige keer groeide er nog niet veel herkenbaars, maar vandaag zag ik veel bloeiende... Vergeet-mij-nietjes :blink:

Dit exemplaar was overigens wel een slag groter dan de vorige die ik zag, deze was ongeveer 7mm.

Groetjes,

Frank van de Putte