Bloedbij en wespbij

Gestart door luc.hoogenstein, april 08, 2019, 21:39:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

luc.hoogenstein

Dag allen,
vandaag vond ik in een grote kolonie grijze zandbijen deze twee soorten ('s-Graveland, Noord-Holland). Van die wespbij vlogen er aardig wat rond, de bloedbij-soort was wat schaarser. Iemand een idee om welke soorten het gaat?
groet,
Luc

wilde

Ik vermoed dat er meerdere soorten wespbijen rondvlogen. Bij Andrena vaga hoort Nomada lathburiana, maar die is het niet.
Mogelijk is de kolonie 'gemengd' met Andrena clarkella. Dat heb ik meermalen gezien. De wespbij die daar bij hoort is Nomada leucophthalma en die is het dus. Vermoedelijk vliegen er veel meer van de soort lathburiana.
Op Andrena vaga parasiteert ook Specodes gibbus en dat zal je bloedbij vermoedelijk zijn. Ze parasiteren ook op Colletes cunicularius.
Ik heb ook wel kolonies van Andrena vaga en Colletes cunicularius gezien, die aan de randen gedeeltelijk gemengd waren. Alleen op het uiterlijk op deze foto is de Sphecodes niet te benoemen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

luc.hoogenstein

Dank je Albert! Zwartrosse zandbij vliegt er inderdaad ook rond (verhouding is 60-40%). Roodharige wespbij heb ik ook rond zien vliegen, maar was bij lange na niet zo algemeen als de vroege. Misschien een fenologisch dingetje?