Kleine Karekiet? Of toch maar niet...

Gestart door VK2211, april 08, 2019, 19:14:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

VK2211

Hallo allemaal, 3 dagen geleden fietste ik (over een fietspad) door het weiland, met langs het fietspad een paar bomen en 50 meter verderop een stuk of 20 fruitbomen. Op een tak zag ik een bruine vogel zitten zonder echt opvallende kenmerken.

De vogel was in zijn geheel bruin, maar de borst was lichter van kleur.
De grootte van de vogel was kleiner dan de koolmees, vergelijkbaar met een pimpelmees.
De zang was/leek een herhaling van één of 2 simpele ... klanken(?) te zijn.
De snavel was recht (misschien niet 100%), dun en was donker grijs van kleur.
Hij had een lichtgelige/-bruinige teugel die redelijk ver doorliep (tot achter het oog. Hij had geen echte oogring, maar vlak boven het oog ging de "teugel" door).
De kop was niet glad; hij had een soort miniscuul kuifje. Ik heb de vogel langere tijd gezien en het kwam niet door de wind.

Persoonlijk zit ik vanwege de grootte (hij was echt erg klein), het "kuifje" en de eenvoudige zang aan de kleine karekiet te denken, maar de teugel liep volges mij verder door en ik kan me de wittige keel niet herinneren. Ik heb zoals je wel merkt wat problemen met het determineren van snor/kleine karekiet/bosrietzanger/etc., dus ik hoopte dat één van jullie mij zouden kunnen helpen. Aangezien ik net met een vogeltour begon, kan het zijn dat één en ander misschien wat vervormd is in mijn herinnering, maar ik weet de grootte (~pimpelmees) en de zang (herhaling van een kort melodie'tje) hartstikke zeker. Kan iemand mij uitsluitsel geven ;D

Guus Peterse

Voor kleine karekiet is het nog te vroeg, voor bosrietzanger nog veel te vroeg en voor snor klopt de beschrijving van de zang niet. Verder is het gissen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

VK2211

Dankjewel voor de reactie. Dan stop ik deze vogel in het laatje met vogels die ik niet goed heb kunnen determineren. Bijzonder frustrerend altijd haha
Heb je misschien nog tips waarvan ik zou kunnen profiteren (gerelateerd aan de snor/kleine karekiet/andere "bruine vogels" (wat een belediging haha))?

marijn

CiteerDe zang was/leek een herhaling van één of 2 simpele ... klanken(?) te zijn.
Tjiftjaf..  ;)
Verder klopt ook alles voor die soort.
Marijn Prins

VK2211

Yes, dankjewel. Inmiddels ben ik iets beter (iets!) geworden in het herkennen van de bruine vogels. Dank je!