Mos met iets roods

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, april 05, 2008, 22:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Voor zover ik weet heeft mos geen bloemen (zegt niet zo veel, want ik weet weinig van planten). Wat zijn de rode rondjes op de (helaas niet helemaal scherpe) foto wel?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Corryabbink

CiteerVoor zover ik weet heeft mos geen bloemen (zegt niet zo veel, want ik weet weinig van planten). Wat zijn de rode rondjes op de (helaas niet helemaal scherpe) foto wel?
Dag Menko,
De "rode rondjes" zijn apotheciën.
Apotheciën zijn schotelvormige vruchtlichamen die dienen voor geslachtelijke voortplanting.

Dit is Rode heidelucifer(Cladonia floerkeana).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Menko Vlaardingerbroek

Dank je wel.

De naam (heidelucifer) komt overeen met de vindplaats: ze groeiden inderdaad aan de rand van een klein stukje heide.

Ik begrijp uit de taxonomische informatie op waarneming dat dit helemaal geen plant is, maar een korstmos (lecanorales) en dus onder de schimmels (fungi) valt.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Ben Kruijsen

Het is wel degelijk een plant. Het plantenrijk bestaat uit een grote groep van taxonomische eenheden zoals twee- en éénzaadlobbigen, mossen, korstmossen, algen en schimmels. Zelfs de bacteriën worden tot het plantenrijk gerekend.  

g.j. keizer

#4
CiteerHet is wel degelijk een plant. Het plantenrijk bestaat uit een grote groep van taxonomische eenheden zoals twee- en éénzaadlobbigen, mossen, korstmossen, algen en schimmels. Zelfs de bacteriën worden tot het plantenrijk gerekend.
Ben,
Zie de door ETI/UvA uitgebrachte cd-rom Five Kingdoms : A multimedia guide to the phyla of life on earth (Margulis & Schwartz) voor de thans geldende indeling van de 96 phyla in 5 Koninkrijken. Schimmels (paddenstoelen en zwammen) en korstmossen (lichenen) behoren tot het Kingdom Fungi. En naast de bacteriën hebben ook de slijmzwammen (Protoctista) hun eigen Koninkrijk, net als de planten en de dieren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Ben Kruijsen

Hallo Gerrit Jan,

bedankt voor je info. Ik begrijp dat er op deze wereld meer koninkrijkjes zijn dan ik eerst dacht. Toch denk ik wel dat je die koninkrijken onder de noemer "plantenrijk" kunt rekenen.

han.endt

#6
De door Gerrit aangehaalde verdeling in rijken is nu algemeen geaccepteerd en wordt ook op scholen onderwezen (zag ik toevallig in het leerboek van mijn nichtje). Over hoeveel rijken er precies zijn wordt nog wel gediscussieerd. Het verschilt van vijf tot zeven.
Over de rijken dieren, planten en schimmels is men het echter wel eens. En dus niet meer een onderverdeling in alleen maar een planten- en een dierenrijk.

g.j. keizer

#7
CiteerOver hoeveel rijken er precies zijn wordt nog wel gediscussieerd. Het verschilt van vijf tot zeven.
Han,
Ter informatie : ETI BioInformatics (Amsterdam, Londen) is een aan de UvA gelieerde, mede door Unesco gefinancieerde organisatie, die een breed scala van wetenschappelijke en educatieve, op een breder publiek gerichte publicaties (op cd-rom) in twee talen verzorgt, die onder meer bij het samenstellen van studie- en schoolboeken op biologiegebied worden gebruikt. En heb jij ook informatie over welke van de 96 phyla tot de andere dan de 5 geaccepteerde Koninkrijken behoren en op basis waarvan zij tot deze 2 Koninkrijken worden gerekend ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Corryabbink

#8
CiteerToch denk ik wel dat je die koninkrijken onder de noemer "plantenrijk" kunt rekenen.
Dat bedoel ik nou. Er wordt nog verschillend gedacht.
Het viel me op en daarom had ik de link geplaatst.
Ik heb er verder niets aan toe te voegen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

g.j. keizer

#9
CiteerEn ik zou bij iemand ... meer  kennis en een op de wetenschap gebaseerd standpunt verwachten.
CiteerHet viel me op en daarom had ik de link geplaatst.
Corry,
En dat had ik ook verwacht bij een Admin Planten, Mossen en Korstmossen, die zich daarnaast met fungi en slijmzwammen bezig houdt, en deze link om mij onduidelijke redenen op het Forum Paddenstoelen plaatst.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Corryabbink

Citeer
CiteerEn ik zou bij iemand ... meer  kennis en een op de wetenschap gebaseerd standpunt verwachten.
CiteerHet viel me op en daarom had ik de link geplaatst.
Corry,
En dat had ik ook verwacht bij een Admin Planten, Mossen en Korstmossen, die zich daarnaast met fungi en slijmzwammen bezig houdt, en deze link om mij onduidelijke redenen op het Forum Paddenstoelen plaatst.
Daar was op dat moment een discussie gaande over de indeling........het een sluit het ander niet uit. Beter gezegd samen vormt het een biotoop!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

g.j. keizer

Citeer... samen vormt het een biotoop!
Corry,
Volgens welke en door wie geformuleerde definitie ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

hiskodevries

#12
Waarneming.nl conformeert zich aan het nederlandse soortenregister qua indeling want dat maakt 'praten' met de pgo`s makkelijker
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

g.j. keizer

CiteerWaarneming.nl conformeert zich aan het http://www.nederlandsesoorten.nl qua indeling want dat maakt 'praten' met de pgo`s makkelijker
Hisko,
En dat gaat uit van de indeling van de 98 phyla in 5 Koninkrijken en daarmee is de cirkel rond (en de discussie op beide fora beëindigd ?).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

#15
Discussie was beëindigd, nieuwe reacties verwijderd en onderwerp gesloten. Het heeft weinig zin om hetzelfde nog eens over te doen.
Vincent