Over jacht, beheer en schadebestrijding

Gestart door wimtegels, april 05, 2008, 20:51:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

CiteerEen bijzonder aspect van de hobby anti groepjes die hier tegen zijn is dat die natuurlijk overal tegen zijn en ook dus tegen de uitvoer van deze maatschappelijke plannen in welke vorm dan ook. Vandaar ook weer deze nutteloze vragen die ik overigens met veel plezier lees hoor.
Enige nuance kan ik in dit verhaal helaas niet ontdekken.  ;)  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wimtegels

#451
De discussie over wat wel en wat niet mag worden afgeschoten is één.

Welke middelen gebruikt mogen worden als er besloten is tot afschot is twee.
Persoonlijk zie ik geen enkel bezwaar tegen het gebruik van restlichtversterkers of nachtkijkers. Ik ben zelf voorstander van alle middelen die het fatsoenlijk aanspreken van het jachtwild kunnen bevorderen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Citeer
Persoonlijk zie ik geen enkel bezwaar tegen het gebruik van restlichtversterkers of nachtkijkers. Ik ben zelf voorstander van alle middelen die het fatzoenlijk aanspreken van het jachtwild kunnen bevorderen.
Wat ik meer heb gezegd ff wet technisch haal je jacht, beheer en schadebestrijding telkens door elkaar.

Ik denk dat we het helemaal met elkaar eens zijn. Voor Beheer en schadebestrijding moeten alle efficiënte middelen kunnen worden ingezet binnen het wettelijk kader.
De technische vooruitgang zal er toe leiden dat deze middelen zo nu en dan opnieuw vastgesteld moeten worden.

Voor jacht moeten deze middelen natuurlijk niet worden toegestaan !!! maar dat zal ook nooit gebeuren.

Groet,

Grutto


 
Groet
Tjeerd

wimtegels

Citeer
Wat ik meer heb gezegd ff wet technisch haal je jacht, beheer en schadebestrijding telkens door elkaar.

De discussie over jacht, beheer en schadebestrijding is al een hele tijd geleden gevoerd.

Ik snap deze opmerking dan ook niet helemaal. Kun je me aangeven waar ik deze begrippen door elkaar gehaald heb. Kan ik zo nodig een en ander aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

Nu als men over jacht spreekt, is dat bijvoorbeeld een actie van een jager die een haas gaat schieten. Vervolgens de haas mee naar huis neemt deze ontdoet van het een en ander en de haas eindigt in de pan.
De betreffende man had ook 2 hazen kunnen schieten en of niet kunnen gaan. Tevens had hij een bekende mee kunnen nemen om samen een of twee hazen te gaan schieten. Keuzes worden gemaakt door een persoon die weet wat er in het veld speelt.

Bij beheer en schadebestrijding hebben we met overheidsplannen te maken. Het woord Faunabeheerplan komt daar dan direct op tafel. De persoon die daar in bepaalde situaties met een geweer moet optreden, werkt dus volgens een opgelegd draaiboek.
Hierbij moet je denken aan het beheer van varkens, ganzen, zwanen enz enz enz.

Deze aspecten in een discussie goed scheiden, maakt het je alleen maar makkelijk om iets duidelijk te maken of te begrijpen.

Groet,

Grutto

 
Groet
Tjeerd

wimtegels

Dat is me volkomen duidelijk. De vraag is waar ik deze begrippen telkens door elkaar heb gehaald.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto


Is het zinnig om dat helemaal uit te zoeken maar tegen de 1e liep ik al aan
op Oct 11 2008, 00:35 AM  heb je het over jacht op wilde zwijnen nu dat bestaat niet in Nederland !
Verder staat me bij dat we het er wel eens meer over gehad hebben. Helaas was toen je antwoord. Als er een geweer bijkomt is het jacht. Tenminste zo staat het mij bij.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

wimtegels

#457
Bericht van 11 oktober aangepast.

Kan zeker zo zijn dat ik geschreven heb dat vrijwel alles waar het geweer bij komt kijken jacht is. Vrijwel alles, want ik heb het niet over schutterijen bijvoorbeeld.

Wel heb ik toen dacht ik een vrij duidelijk onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van jacht.

Oogstjacht, beheersjacht en schadebestrijding.

Volgens jou is aleen de eerste vorm jacht? Is het beter het woord beheersjacht  niet meer te gebruiken?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

CiteerBericht van 11 oktober aangepast.

Kan zeker zo zijn dat ik geschreven heb dat vrijwel alles waar het geweer bij komt kijken jacht is. Vrijwel alles, want ik heb het niet over schutterijen bijvoorbeeld.

Wel heb ik toen dacht ik een vrij duidelijk onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van jacht.

Oogstjacht, beheersjacht en schadebestrijding.

Volgens jou is aleen de eerste vorm jacht? Is het beter het woord beheersjacht  niet meer te gebruiken?
Als we ons vasthouden aan de FF wet want daar zitten we voorlopig toch aan vast dan hebben we met 3 grootheden te maken.

Jacht, Beheer en Schadebestrijding.

Grofweg:  
Alles wat met jacht te maken heeft komt uit Denhaag Incl de landelijke vrijstelling wat wellicht niet consequent is maar ja jij en ik hebben die wet ook niet gemaakt. Benutting van natuurlijke populaties !

Beheer en schadebestrijding ligt op het bordje van de Provincies die daar planmatig mee aan de slag moeten. Hoe dat werkt, hebben we al diverse keren bij de kop gehad naar mijn idee.

Als we dit als kader aanhouden lopen we hand in hand met de FF wet en zouden we precies moeten kunnen begrijpen waar we het over hebben.


Groet,

Grutto





Groet
Tjeerd

wimtegels

Ik heb er geen enkele moeite mee deze begrippen voortaaan aan te houden.

Heb de titel van het topic conform aangepast. Hoop dat het voor iedereen duidelijk is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#460
Citeer
CiteerEen bijzonder aspect van de hobby anti groepjes die hier tegen zijn is dat die natuurlijk overal tegen zijn en ook dus tegen de uitvoer van deze maatschappelijke plannen in welke vorm dan ook. Vandaar ook weer deze nutteloze vragen die ik overigens met veel plezier lees hoor.
Enige nuance kan ik in dit verhaal helaas niet ontdekken.
Elmar,
En ik zal zo verstandig zijn om er gewoon boven te gaan staan, om mij niet meer op te laten jutten en om op de "bijdragen" van een voortdurend in herhaling vervallende Grutto niet meer in te gaan. Zie de post van Weia (Atalanta) onder : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry439680 .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen