Over jacht, beheer en schadebestrijding

Gestart door wimtegels, april 05, 2008, 20:51:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

#30
CiteerJacht, in de moderne betekenis en zoals omschreven in de wet, is het oogsten van wild. Daarnaast is er schadebestrijding en beheersjacht. Het laatste draait voornamelijk om grote zoogdieren die zich in een beperkt gebied moeten zien te redden.
Bij het oogsten van wild houdt de jager rekening met aanwas van het wild (zowel in het verleden als in de toekomst) en van de omstandigheden van en toekomstige ontwikkelingen in het jachtveld. Een goed voorbeeld is het oogsten van hazen. Bij een relatief lage hazenstand zal een jager terughoudend zijn in het schieten.
Schadebestrijding is toegestaan met een vergunning per diersoort per gebied per meetbare schade. Diegene die schade heeft wordt in eerste instantie verplicht eerst verschillende maatregelen te nemen om schade tegen te gaan (verjagen), daarna is er mogelijkheid tot vergoeding van schade en/of het afschieten van de schadelijke dieren.
Beheersjacht heeft te maken met de draagkracht voor verschillende dieren van een gebied.
CiteerNorman, 8 Apr 2008 14:51 PM] Een jager pacht zijn veld voor minimaal 6 jaar, vaak voor veel geld. Om de simpele reden dat de jachtvelden niet bepaald voor het uitzoeken zijn ... dan de liefhebberij van enkele honderden jagers ter discussie te stellen.

Joram,
Conclusies :
1. Het oogsten van wild is een (kostbare) hobby, oftewel een vorm van plezierjacht, die voorbehouden is aan een selecte groep jagers, die moeten "oogsten" om hun investering terug te verdienen : een commerciële activiteit gericht op de culinaire behoeftes van een beperkt gezelschap, dat van reerug, wild zwijn, hazenpeper, houtduif, eend, fazant en patrijs houdt en wildrestaurants bezoekt, waarvoor de jager als exclusieve leverancier optreedt. Selectief oogsten gebeurt uit (financieel) eigenbelang, het is niet noodzakelijk en het heeft niets met wildbeheer of schadebestrijding van doen.
2. Bij schadebestrijding draait het altijd om het economische belang van een agrariër of hobbyboer, nooit om de schade, die door menselijke activiteiten aan de natuur (verstoring van het natuurlijk evenwicht) wordt aangericht. De verplichting van degene, die schade lijdt, om maatregelen te treffen om de schade te beperken (verjagen), impliceert nooit, dat de mens zich uit het leefgebied van het schade veroorzakende dier terugtrekt of wegen (tijdelijk) afsluit, laat staan dat er compensatie voor de door de natuur of de diersoort geleden schade plaatsvindt.
3. Beheersjacht vindt zijn legitimering in het moeten, of beter gezegd, willen beheersen van (de draagkracht van) populaties van "... grote zoogdieren, die zich in een beperkt gebied moeten zien te redden ..." Ook hier geldt, dat er voor deze diersoorten onvoldoende plaats is overgebleven, omdat een met de inheemse flora en fauna om territoria concurrerend zoogdier (homo sapiens), dat eenmaal verworven bezit niet meer (en zelfs niet met soortgenoten) wil delen en nooit vrijwillig op zal geven, hun oorspronkelijke leefgebieden heeft bezet en verkaveld of versnipperd.
In mijn opvatting hebben de overheid en andere natuur- en landelijke gebieden beherende organisaties eerder de taak om de leefgebieden van inheemse flora en fauna (ten koste van de mens) uit te breiden en onderling te verbinden (EHS), dan dat ze zich bezig zouden moeten houden met het "beheren" of beheersen van in onze selectief waarnemende ogen te groot wordende populaties. Dat kan dan aan de zelfreguleringsprocessen in en de dynamiek van natuurlijke ecosystemen worden overgelaten.
Mijn adagium : niet ingrijpen, tenzij het echt niet anders kan, met als voorwaarde, dat alle andere opties zorgvuldig zijn afgewogen, de noodzaak van de ingreep afdoende en overtuigend (wetenschappelijk) is bewezen en de gevolgen van de maatregel worden gemonitord en geëvalueerd, zodat het beleid tussentijds kan worden bijgesteld.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

veldman

Citeer
CiteerNorman, 8 Apr 2008 14:51 PM] Een jager pacht zijn veld voor minimaal 6 jaar, vaak voor veel geld. Om de simpele reden dat de jachtvelden niet bepaald voor het uitzoeken zijn ... dan de liefhebberij van enkele honderden jagers ter discussie te stellen.
Doe 'ns een gok. Hoeveel kost een jachtveld per hectare?

Het is flauwekul dat een jachtveld vaak gepacht wordt voor veel geld. Ik ken wel een aantal jagers die per jaar voor een taart en wat wild een stuk van 40-50 ha pachten. In veel gevallen hebben boer, grondeigenaar en jager al over langere periodes (en generaties) een band. Zo'n jager weet over het algemeen wel wat: niet alleen over wild en wildschade maar ook over agrarische zaken.

Boer en jager hebben een wederzijdse afhankelijkheid: de jager heeft een jachtveld nodig, de boer zo min mogelijk schade aan het gewas. Het is misschien wel interessant voor een boer om veel jachtpacht te vragen maar dat levert wel een probleem op als het gaat om schadebestrijding. Veel mensen met geld hebben eenvoudigweg de tijd niet; die besteden ze aan werken. Voor een boer is het dus vaak interessanter om een jager te hebben die bij "nacht en ontij" beschikbaar is, genoeg praktijkervaring heeft en niet alleen jaagt voor het wild.

Veel mensen denken dat jagers rijk zijn, een dikke auto hebben en een nog dikkere sigaar. Dat soort jagers bestaan. Via een jaarclubje van de studentenvereniging zijn ze in een jachtcombinatie geland, die misschien één of twee keer per jaar met vooral grofwild aan de slag is. Ze hebben soms jachtopzichters in dienst die het echte werk doen.
Waarschijnlijk komt dit soort types voort uit de traditie van de aristocratische jacht, die omgeven was met veel pracht en praal. Daar is op zich niet mis mee. Wel laten deze types het vaker afweten als een landeigenaar om hulp. Ook is hun kennis van het jachtveld beperkt. Ze hebben eenvoudigweg niet de tijd en wonen vaker op grote afstand van hun veld.
De kosten van een grofwildjachtveld zijn veel hoger dan die van akker en weiland. Dat is altijd zo geweest. Nu er in Nederland enige schaarste is, profiteren de beheerders daarvan. (Zo heb ik begrepen dat o.a. SBB flinke bedragen vangt voor het verpachten van terreinen).

logico

#32
Ik ben het grotendeels met je eens Veldman

Maar..

Een veld kan voor 6 of 12 jaar gehuurd worden.

SBB is niet de enige die veel geld vraagt voor het verhuren van de jacht.
Drenthe is een goed reeengebied. De velden waar je meer reeen tegenkomt worden doorgaans veel duurder verhuurd dan vlakke jachten waar geen reewild zit.

Ga je naar domeinen en moet je bieden om een jachtveld te kunnen huren. Dan ben je nog veel duurder uit.

Dan krijg je dus wel het beeld van rijke mannen met dikke auto's en sigaren en dat zie je hier veel. Grof geld betalen voor aan jachtveld en komt er een jachtveld vrij dan heeft de "normale" man geen kans om een veld te huren. Die mannen, waar ik ook onder val, moeten dan geluk hebben om ergens tussen te rollen of moeten het geluk hebben om in zo'n rijke combinatie als toezichthouder te gaan functioneren waarbij hij het beheer dus grotendeels helemaal niet zelf in handen heeft.

Dat heeft in mijn ogen niet veel meer met beheer te maken. Geld wordt hier dan automatisch de belangrijkste schakel terwijl juist een goed beheer het belangrijkst moet zijn.

Jacht/wildbeheer  is in mijn ogen meer dan alleen wildbeheer.. Schieten.. zoals veel mensen het alleen maar willen zien is maar een klein deel van het geheel. Biotoopbeheer.. Diersoorten (waar de jacht helemaal niet op geopend is zoals de patrijs) een betere leefomgeving geven, terug geven zodat de stand zich herstelt. En nee, niet omdat ik zonodig op patrijzen wil schieten maar omdat deze thuishoren bij ons in de natuur. Dat je tegen de schemering in het veld staat en om je heen, in de omgeving, de patrijzen hoort roepen, zoals het vroeger was. In het voorjaar kluchten met jonge patrijzen nog snel ziet weg schieten. Dan ben ik als jager gelukkig. En dat zonder geweer-zonder te schieten. Waarom zien de anti jagers dit soort dingen niet en hoor ik hun deze dingen nooit zeggen........ Een gemeenschappelijk doel toch? Samenwerken mensen en niet tegenwerken.
Met vriendelijke groet,
Patrick

veldman

Misschien goed om te berde te brengen:
In een eerdere discussie over dit onderwerp opperde ik dat sommigen liever de natuur observeren en dat anderen er liever deel van uit maken. Hoe vreemd het misschien ook klinkt: ik denk dat jagers tot de laatste categorie behoren. Als ze buiten het jachtseizoen in het veld zijn zullen ze heus wel observeren zoals een vogelaar dat bv. doet, maar in het jachtseizoen is dat anders.

De jagers die ik ken, beschouwen het jagen als een sport (in de engelse betekenis): zowel jager als wild kunnen winnen; het is niet de bedoeling vals te spelen (bv. wild in nest of leger te schieten) of te gokken. Schieten op te grote afstand wordt onderling praktisch altijd afgestraft door hoongelach en een reprimande. Ik hoorde kortgeleden van een jachtcombinatie die een boete stelt in de vorm van 3 jachtdagen betalen voor alle consumpties (incl. lunch en diner) bij ongeoorloofd schieten.

logico

Het is wel opvallend dan iedereen.. Jagers en anti jagers.. VOOR regulering zijn.

Want als mensen over wolven en lynxen praten en het voornemen om deze weer in de nederlandse natuur te intregeren zodat de wildstand op een natuurlijke manier gereguleerd wordt als de ruimte hiervoor aanwezig is, dan springen de mensen bij wijze van een gat inde lucht.

Dus ook anti jagers geven toe dat er een vorm van reguleren moet zijn.
En als die natuurlijke predatoren niet in de nederlandse natuurlijk geintregeerd kunnen worden dan moet de natuur ineens maar met rust gelaten worden en moet er niet ingegrepen worden want de natuur redt zichzelf wel.

Hoe krom kun je denken... Die gedachtegang heeft niks met natuurbeheer te maken.  
Met vriendelijke groet,
Patrick

g.j. keizer

#35
CiteerDe jagers die ik ken, beschouwen het jagen als een sport (in de engelse betekenis): zowel jager als wild kunnen winnen; het is niet de bedoeling vals te spelen (bv. wild in nest of leger te schieten) of te gokken. Schieten op te grote afstand wordt onderling praktisch altijd afgestraft door hoongelach en een reprimande.
Joram,
- Sport ? Dus toch het afschieten van wild in wedstrijdverband volgens door jagers vastgestelde regels ? Waarin onderscheidt zich deze gelegaliseerde "sport" dan van de illegale wedstrijdjacht van stropers met lange honden ? En welk motief lag er ten grondslag aan de recent in Engeland verboden, door de "landadel" gepraktiseerde folklore van de "sportieve" vossenjacht.
- Wat vind je dan van de 640.000 euro, die jaarlijks op onze rijksbegroting drukt om elitaire "representatieve jachtpartijen" voor relaties van ons koningshuis in de kroondomeinen te faciliteren ? En misschien moet je Willem Alexander toch eens op de laatst genoemde "spelregel" wijzen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

veldman

Een beetje achtergrond informatie over de praktijk van 3 kleinwildsoorten.

Eind augustus/begin september is een goede periode voor de eendenjacht. Uit oost-europa komt de "volle bout" (grote, vette eenden) naar Nederland. Pobleem: veel Nederlandse eenden zitten in de rui. Wat niet sportief is, is eenden die matig vliegen schieten. Hoewel het eendenseizoen open is op 15 augustus, kiezen veel jagers ervoor om niet of zeer beperkt op de eenden te jagen. En dat terwijl er zo'n 1 miljoen eenden bijkomen in de zomer (incl. nieuwe Nederlandse aanwas).
Op eenden jagen zonder goed-apporterende hond is in de praktijk bijna niet mogelijk.

Vanaf 15 oktober tot 31 december mag er in Nederland op de haas worden gejaagd. Vaak wordt er op of vlak na die datum een drijfjacht met gastjagers georganiseerd. Mijn ervaring is dat er praktisch altijd restricties gelden: de jachthouder stelt een quotum, geeft aan welke hazen geschoten mogen worden en regelt ervaren apporterende honden. Een fout leidt tot uitsluiting: de gastjager wordt niet meer of onder voorwaarden teruggevraagd voor de hazenjacht. Over het algemeen is de drijfjacht op haas ook een sociale gebeurtenis.
Toegegeven: er bestaan helaas ook plezierjagers, die er genoegen in scheppen om 1 keer per jaar met teveel mensen alle hazen uit een veld schieten. Vaak is dit ook één van de weinige keren dat ze het jachtveld bezoeken. Contact met de verpachter is er nauwelijks, laat staan kennis van het veld. Jachtcontracten worden bij deze types vaak niet verlengd, hoewel dan 6 of 12 jaar wel erg lang is. Dit soort types roept grote irritatie op bij serieuze jagers en boeren.

De fazantenjacht gaat open op 15 oktober en duurt tot 31 december (hennen) of 31 januari (hanen). De fazant is een typische jachtvogel in Nederland en is zo'n 200 jaar geleden ingevoerd door de romeinen.
De jachtmethodes zijn in grote akkers de drijfjacht (met staande honden en meerdere jagers) en de voor-de-voet-jacht (met spaniels en 1-3 jagers). De jachthouder heeft vóór de jacht een inventarisatie gemaakt van het aantal dieren en waar deze zich ophouden. Er gelden praktisch altijd restricties m.b.t tot het aantal dieren dat geschoten mag worden en het geslacht.
Luie of commerciële jagers zetten fazanten uit. Zo zijn de engelse fazanten die in de schappen van de poelier liggen vaak uitgezet. Op zich er niets mis met het uitzetten voor fazanten t.b.v. de jacht: het is goed scharrelvlees. Keerzijde is dat er plezierjagers zijn die het zich makkelijk willen maken en zonder sportiveness gaan voor het knallen.
In Nederland worden nauwelijks fazanten uitgezet, daardoor is de kwaliteit van het Nederlandse fazantenvlees zeer goed. Dit in tegenstelling tot de engelse fazanten, die vaak opgefokt zijn met kippenvoer en behoorlijk naar kip smaken.

Waarom dit lange verhaal? Omdat het vragen, suggesties, kritiek opleverd. Ik zou zeggen,kom maar op  :rolleyes:  

g.j. keizer

CiteerHet is wel opvallend dan iedereen.. Jagers en anti jagers.. VOOR regulering zijn.
Dus ook anti jagers geven toe dat er een vorm van reguleren moet zijn.
... dan moet de natuur ineens maar met rust gelaten worden en moet er niet ingegrepen worden want de natuur redt zichzelf wel.
Hoe krom kun je denken... Die gedachtegang heeft niks met natuurbeheer te maken.
Patrick,
Inderdaad, hoe krom kun je denken, als je zelfregulering in (en de dynamiek van) natuurlijke ecosystemen met regulering van de natuur door de natuurlijke processen in al hun aspecten sturende en beheersende mens verwart.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#38
CiteerDe fazantenjacht gaat open op 15 oktober en duurt tot 31 december (hennen) of 31 januari (hanen). De fazant is een typische jachtvogel in Nederland en is zo'n 200 jaar geleden ingevoerd door de romeinen.
De jachtmethodes zijn in grote akkers de drijfjacht (met staande honden en meerdere jagers) en de voor-de-voet-jacht (met spaniels en 1-3 jagers). De jachthouder heeft vóór de jacht een inventarisatie gemaakt van het aantal dieren en waar deze zich ophouden. Er gelden praktisch altijd restricties m.b.t tot het aantal dieren dat geschoten mag worden en het geslacht.
Luie of commerciële jagers zetten fazanten uit. Zo zijn de engelse fazanten die in de schappen van de poelier liggen vaak uitgezet. Op zich er niets mis met het uitzetten voor fazanten t.b.v. de jacht: het is goed scharrelvlees. Keerzijde is dat er plezierjagers zijn die het zich makkelijk willen maken en zonder sportiveness gaan voor het knallen.
In Nederland worden nauwelijks fazanten uitgezet, daardoor is de kwaliteit van het Nederlandse fazantenvlees zeer goed. Dit in tegenstelling tot de engelse fazanten, die vaak opgefokt zijn met kippenvoer en behoorlijk naar kip smaken.
Joram,
Ter lering ende vermaak : lees de parabel Tikker Kahn van de antropoloog en theoloog Bamber Gascoigne, waarin de seizoensgebonden fazantenjacht vanuit het gezichtspunt van de fazant wordt benaderd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

veldman

Citeer
CiteerDe jagers die ik ken, beschouwen het jagen als een sport (in de engelse betekenis): zowel jager als wild kunnen winnen; het is niet de bedoeling vals te spelen (bv. wild in nest of leger te schieten) of te gokken. Schieten op te grote afstand wordt onderling praktisch altijd afgestraft door hoongelach en een reprimande.
Joram,
- Sport ? Dus toch het afschieten van wild in wedstrijdverband volgens door jagers vastgestelde regels ? Waarin onderscheidt zich deze gelegaliseerde "sport" dan van de illegale wedstrijdjacht van stropers met lange honden ?
- Wat vind je dan van de 640.000 euro, die jaarlijks op onze rijksbegroting drukt om elitaire "representatieve jachtpartijen" voor relaties van ons koningshuis in de kroondomeinen te faciliteren ? En misschien moet je Willem Alexander toch eens op de laatst genoemde "spelregel" wijzen.
Sport in de engelse betekenis. Dat heeft dus niet met een wedstrijd tussen jagers onderling te maken. Het is eerder een "wedstrijd" tussen jager en wild of een wedstrijd van de jager tegen zijn eigen beperkingen. Een goede winnaar is ook een goede verliezer. Voor niet-jagers klinkt dit vreemd, maar bv. een haas of fazant die de jager te slim af is, wordt met veel respect en tevredenheid nagekeken.

De regels van de "sport" worden door de jagers (traditionele weidelijkheidsregels) en door de F&F-wet bepaald. Jachtregels worden dus gesteld binnen de eigen kring en buiten de eigen kring.

Bij de representatieve jachtpartijen van het Koninklijk Huis draait het voornamelijk om uiterlijk vertoon en minder om de jacht zelf. Het is een traditionele sociale gebeurtenis die z'n wortels heeft in feodaliteit van zo'n 1500 jaar geleden. Het geld gaat volgens mij op aan drankjes en eten. Van mij hoeft het niet op die manier, maar om nou te zeggen dat het fout is.... Er zijn wel meer of veel raardere bestedingen van geld die de Staat miljoenen kosten.

logico

Tja.. Fazanten..
Integenstelling tot wat jij zegt, veldman, worden er in nederland heel veel fazanten uitgezet.
Met vriendelijke groet,
Patrick

veldman

#41
Dan weet je meer dan ik! Om hoeveel gaat het volgens jou en in welke gebieden?

g.j. keizer

#42
CiteerSport in de engelse betekenis. Dat heeft dus niet met een wedstrijd tussen jagers onderling te maken. Het is eerder een "wedstrijd" tussen jager en wild of een wedstrijd van de jager tegen zijn eigen beperkingen. Een goede winnaar is ook een goede verliezer.
Bij de representatieve jachtpartijen van het Koninklijk Huis draait het voornamelijk om uiterlijk vertoon en minder om de jacht zelf. Het is een traditionele sociale gebeurtenis die z'n wortels heeft in feodaliteit van zo'n 1500 jaar geleden. Het geld gaat volgens mij op aan drankjes en eten.
Joram,
Voor de Engelse opvatting over sportieve jacht, zie mijn tussentijds aangepaste post, die je (door mijn toedoen) onvolledig hebt gequote.
Wat het wedstrijdelement betreft, de volgende vraag. Zoals de military of de slippenjacht ook een wedstrijd is, waarin de ruiter zijn beperkingen test, maar voor de zekerheid wel een helm draagt, terwijl het paard het risico loopt, dat het een been breekt en ter plekke moet worden afgemaakt ? Of is de ruiter dan ook solidair, volstaat daarbij niet met treuren om zijn (financieel) verlies en laat zich eveneens euthanaseren ?
Het jaarlijkse budget voor de jacht in de kroondomeinen wordt voor het overgrote deel besteed aan maatregelen om te voorkomen, dat het wild ontsnapt (omheiningen, afrasteringen, wildroosters) of niet vet en fit genoeg is (bijvoederen) en aan de salarissen van diegenen, die daarvoor zorg dragen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

logico

#43
CiteerDan weet je meer dan ik! Om hoeveel gaat het volgens jou en in welke gebieden?
In een klein deel van drenthe (dus het gebied waar ik woon en omstreken) praat je al over honderden.. Dat is geen schatting, dat is zeker.

Nooit opgevallen dat er rond en na 15 oktober ineens overal fazanten lopen?

Met vriendelijke groet,
Patrick

g.j. keizer

#44
CiteerOm hoeveel gaat het volgens jou en in welke gebieden?
Een voorbeeld uit mijn vroegere beroepspraktijk. Op het toen nog particuliere landgoed Strypemonde in Oostvoorne werden destijds niet alleen fazanten, maar ook goudfazanten gekweekt en ten behoeve van de jacht uitgezet, tevens werden niet-gekortwiekte Canadese brandganzen voor de eieren en de ganzenbout gehouden. De brandganzen verspreidden zich over de duinmeren in het gebied en bedreigden uiteindelijk de lepelaarkolonie van het Quackjeswater en de waterrallen, dodaarsen en geoorde futen van het Breede water.
De (veel te jong overleden) districtsbeheerder van Natuurmonumenten en ik troffen tijdens onze inventarisaties in terreinen van NM en het ZHL regelmatig broedende goudfazanten aan en in het jachtseizoen kwam je op het landgoed overal in draadkooien opgesloten fazantenvrouwtjes tegen, waarbij er lokvoer rondom de kooi was gestrooid. Toen ik de landgoedeigenaar daarop aansprak, werd mijn inventarisatievergunning met onmiddellijke ingang ingetrokken en werd mij de verdere toegang tot het terrein ontzegd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

veldman

CiteerWat het wedstrijdelement betreft, de volgende vraag. Zoals de military of de slippenjacht ook een wedstrijd is, waarin de ruiter zijn beperkingen test, maar voor de zekerheid wel een helm draagt, terwijl het paard het risico loopt, dat het een been breekt en ter plekke moet worden afgemaakt ? Of is de ruiter dan ook solidair, volstaat daarbij niet met treuren om zijn (financieel) verlies en laat zich eveneens euthanaseren ?
??
Waarom zou een ruiter zich laten euthanaseren als er niets met hem of haar aan de hand is? Uit solidariteit? Vreemde gevoel van solidariteit spreek hieruit.

Bij paardrijden is er sprake van dressuur van dieren. Het gaat om de combinatie ruiter/paard. Een winnaar van een military heeft een goed paard goed getraind, kan goed paardrijden en heeft een beetje geluk. Het is geen wedstrijd tussen mens en dier, maar een wedstrijd tussen mens+dier-combinaties. Heeft dus niets met jacht te maken.

De risico's voor de ruiter zijn trouwens vrij groot. Er gaat er zelf weleens eentje dood. (Ik ben overigens niet zo enthousiast over sommige trainingsmethodes die in de paardensport worden gebruikt)


g.j. keizer

CiteerVreemd gevoel van solidariteit spreekt hieruit.
Een winnaar ... heeft een goed paard goed getraind ... en een beetje geluk.
De risico's voor de ruiter zijn trouwens vrij groot. Er gaat er zelfs weleens eentje dood.
Joram,
- Wel eens van cynisme of galgenhumor gehoord ?
- En de verliezers ? Worden die in het vervolg uitgesloten van deelname of van het aanschaffen van een "vervangend" paard ?
- Net als bij de jacht, waarbij ook jagers, drijvers of gedresseerde jachthonden omkomen door "eigen vuur".
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

veldman

Heb ik je niet goed begrepen?  ;) Fijn dat je me er even op wijst, g.j. keizer :grin:

Wat jacht betreft is het voor mij heel simpel: een mens is een onderdeel van de natuur; mensen zijn omnivoren; mensen eten dus ook vlees uit de natuur.  

g.j. keizer

#48
CiteerEind augustus/begin september is een goede periode voor de eendenjacht. Uit oost-europa komt de "volle bout" (grote, vette eenden) naar Nederland. Pobleem: veel Nederlandse eenden zitten in de rui. Wat niet sportief is, is eenden die matig vliegen schieten. Hoewel het eendenseizoen open is op 15 augustus, kiezen veel jagers ervoor om niet of zeer beperkt op de eenden te jagen. En dat terwijl er zo'n 1 miljoen eenden bijkomen in de zomer (incl. nieuwe Nederlandse aanwas). Op eenden jagen zonder goed-apporterende hond is in de praktijk bijna niet mogelijk.
Joram,
Begin 80-er jaren was ik aan de Engelse zuidkust getuige van een "jachtpartij" onder duizenden dicht onder de kust op zee dobberende eenden. De jagers stonden op hoogte in een gesloten rij opgesteld en knalden gedurende enkele minuten op alles wat voor het vizier kwam. Van de honderden gedode eenden werden slechts enkele tientallen vogels door apporterende honden aan land gebracht.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Leon Olsthoorn

CiteerHet is wel opvallend dan iedereen.. Jagers en anti jagers.. VOOR regulering zijn.
Ik ben NIET voor regulering.

Wel is het zo dat de mens natuurlijk ook een onderdeel is van de natuur en een deel van onze gedragingen onder "natuurlijke invloeden" zouden kunnen vallen. Jaren geleden waren wij met zijn allen jager/verzamelaar, zoals andere omnivoren, en een onderdeel van de natuurlijke kringlopen. Inmiddels hebben we ons tot beheerder van die kringlopen gepromoveerd, maar dat lijkt me arrogant.

Zolang mensen onderdeel kunnen zijn van de natuur en de kringlopen en hun oude jager/verzamelaar rol op zich kunnen nemen lijkt me dit een goede zaak. Brandnetels en zuring plukken voor in de soep en degene die echt honger heeft mag van mij proberen een haas, zwijn of ree te pakken te krijgen. En natuurlijk niet met allerlei kunstmatige hulpmiddelen, maar probeer maar eens uit natuurlijke materialen een strik of boog te fabriceren....

Dus: ik ben tegen regulering, mensen moeten weer beseffen dat ze onderdeel van de natuur zijn en geen beheerders. Het is jammer dat we nu met te veel zijn om weer met z'n allen van de natuur te gaan leven.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

g.j. keizer

#50
CiteerWat jacht betreft is het voor mij heel simpel: een mens is een onderdeel van de natuur; mensen zijn omnivoren; mensen eten dus ook vlees uit de natuur.
Joram,
Dat geldt voor mensen in gebieden, waar jacht (en visvangst) noodzakelijk is om te kunnen (over)leven. Bij mijn weten zijn de meeste volkeren inmiddels tot de veehouderij en de land- en tuinbouw "bekeerd". Reken jij jezelf ook tot zo'n volk of ben je toch (nog) economisch, c.q. voor je (voort)bestaan afhankelijk van de jacht ? En ben je met dezelfde argumentatie dan, net als de minister (die daar inmiddels onder druk van de kamer op terug blijkt te zijn gekomen), ook een voorstander van het opheffen van het moratorium op de walvissenjacht, dat door IJsland, Japan en Noorwegen al jaren met voeten wordt getreden ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

veldman

CiteerHet is jammer dat we nu met te veel zijn om weer met z'n allen van de natuur te gaan leven.
En dat is precies de reden waarom reguleren redelijk is. Houden we in ieder geval nog iets over!

Wild eten is, net als brandnetel soep eten een beetje leven van de natuur. (Op een één of andere manier heb ik toch het idee dat een aantal anti-jachtlieden enigszins jaloers zijn op het eten uit de natuur zoals de jager doet, of heb ik het mis?)  

Leon Olsthoorn

CiteerWild eten is, net als brandnetel soep eten een beetje leven van de natuur. (Op een één of andere manier heb ik toch het idee dat een aantal anti-jachtlieden enigszins jaloers zijn op het eten uit de natuur zoals de jager doet, of heb ik het mis?)
Ik zou, hoewel ik vegetariër ben, geen problemen hebben met het eten van een zelfgevangen haas of konijn. Het is ons natuurlijke gedrag en het lijkt me prima om hazen te vangen, brandnetels en zuring te eten en achter een bosje te poepen. Dan zou ik onderdeel zijn van natuurlijke kringlopen en nu niet.

Het kopen van een reerug of hazepeper bij een peolier heeft natuurlijk niets te maken met leven van de natuur, zoals het eten van tonijn uit blik daar ook niets mee te maken heeft. Ik zou het eten van haas nog als natuurlijke invloed kunnen zien, ware het niet dat we geweren gebruiken en met hagel schieten, daar is weinig natuurlijks aan naar mijn idee. Van de natuur leven daar ben ik voor, maar dan maak je ook je eigen bogen en strikken van natuurlijke materialen!
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

veldman

CiteerDat geldt voor mensen in gebieden, waar jacht (en visvangst) noodzakelijk is om te kunnen (over)leven.
Waarom geldt dat zo??

CiteerBij mijn weten zijn de meeste volkeren inmiddels tot de veehouderij en de land- en tuinbouw "bekeerd". Reken jij jezelf ook tot zo'n volk of ben je toch (nog) economisch, c.q. voor je (voort)bestaan afhankelijk van de jacht ?
Is dat relevant? Waarom zou landbouw uit moeten sluiten om te jagen?

Citeer
En ben je met dezelfde argumentatie dan, net als de minister (die daar inmiddels onder druk van de kamer op terug blijkt te zijn gekomen), ook een voorstander van het opheffen van het moratorium op de walvissenjacht, dat door IJsland, Japan en Noorwegen al jaren met voeten wordt getreden ?
Dankzij ons verstand kunnen we risico's incalculeren. Als de jacht op walvissen geen schade geeft op de stand en de leefomstandigheden van de dieren, dan zie ik geen probleem. Omdat het menselijk verstand niet perfect is en de kennis beperkt, moet je wel altijd een veiligheidsmarge inbouwen.

Het grootste probleem zijn mensen die zichzelf van alles gunnen en anderen niets. Ik hoef geen walvis te eten, maar als een ander dat wel graag doet: prima. Zolang die persoon maar zorgt dat de populatie op een gezonde manier in stand blijft. Lukt dat niet, dan zal de walviseter een stapje terug moeten doen of zelfs investeren in het herstel van de populatie.

veldman

CiteerIk zou het eten van haas nog als natuurlijke invloed kunnen zien, ware het niet dat we geweren gebruiken en met hagel schieten, daar is weinig natuurlijks aan naar mijn idee. Van de natuur leven daar ben ik voor, maar dan maak je ook je eigen bogen en strikken van natuurlijke materialen!
Als je het niet erg vindt dat een dier uren of langer pijnlijk in leven blijft...als je het niet erg vindt dat dieren ontsnappen uit een strik met als gevolg zware verwondingen...als je het niet erg vindt dat er soms een ander dier dan die haas in de strik verzeild raakt...

Jagen met de boog is in Nederland gelukkig verboden. De collatoral damage is nogal naar.

Het geweer heeft veel voordelen. En gaat het mis, dan heb je, als het goed is, nog een hond beschikbaar om het aangeschoten wild snel te apporteren.

g.j. keizer

#55
CiteerWild eten is, net als brandnetel soep eten een beetje leven van de natuur. (Op een één of andere manier heb ik toch het idee dat een aantal anti-jachtlieden enigszins jaloers zijn op het eten uit de natuur zoals de jager doet, of heb ik het mis?)
Joram,
Een gepensioneerde, in de Eifel woonachtige mycoloog en bosecoloog citerend : Ik jaloers ? Ik zou niet weten waarop met de veelheid aan in de natuur voorhanden voedingsmiddelen, die deel uit maken van de inheemse flora. We hebben gedurende de wintermaanden verse Fluweelpootjes en Oesterzwammen gegeten, ik ben net klaar met het vers invriezen of tot pesto verwerken van de Bärlauch-oogst, we eten morgen verse brandnetelsoep, komend weekend misschien brandnetel"spinazie" en we kunnen tot het bessen-, cantharellen-, parasolzwammen- en boletenseizoen weer aanbreekt, nog vooruit met de jam en compote van bramen, frambozen en bosvruchten en de gedroogde Steinpilze of anderszins geconserveerde paddenstoelen :whistle: . Daarnaast hebben we de beste bakker van de Eifel in het dorp, die samen met een slagerij "inwoont" bij een supermarkt, die zoals in Duitsland gebruikelijk is, een breed skala aan biologische produkten in de vitrines en de schappen hebben liggen en MUH-melk, die uit de Eifel afkomstig is.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Leon Olsthoorn

CiteerAls je het niet erg vindt dat een dier uren of langer pijnlijk in leven blijft...als je het niet erg vindt dat dieren ontsnappen uit een strik met als gevolg zware verwondingen...als je het niet erg vindt dat er soms een ander dier dan die haas in de strik verzeild raakt...

Jagen met de boog is in Nederland gelukkig verboden. De collatoral damage is nogal naar.

Het geweer heeft veel voordelen. En gaat het mis, dan heb je, als het goed is, nog een hond beschikbaar om het aangeschoten wild snel te apporteren.
Dat neem ik allemaal graag van je aan. Toch lijkt me niet dat je schieten met hagel als natuurlijk proces kan bestempelen. Eén van de problemen is dat onze jachtmethodes té efficiënt zijn geworden. We zouden zonder veel problemen alle wild in veel gebieden kunnen doden als we dat zouden willen, iets dat predatoren onder natuurlijke omstandigheden zelden zal lukken.

Dat drogreden dat het natuurlijk is zouden we niet meer moeten gebruiken. Een vos of kat stelt geen plannen op, telt geen dieren, oogst niet, geeft geen wild weg aan zijn buren en verkoopt niets aan de poelier. Een roofdier jaagt om niet te sterven, wij jagen met allerlei andere argumenten, zoals beheer, sport, schadebeperking of wat dan al meer. Maar er is niemand in Nederland die jaagt uit acute honger, we kunnen makkelijk zonder.

Jagen natuurlijk? Ja, maar niet op deze manier
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

CiteerTja.. Fazanten..
Integenstelling tot wat jij zegt, veldman, worden er in nederland heel veel fazanten uitgezet.
Volgens mij is dit in Nederland verboden behoudens ontheffing. En naar ik begrepen heb wordt de ontheffing slechts zelden verleend.

Ik moet  daarbij zeggen dat ik van tijd tot tijd ook wel eens de indruk heb dat het nog plaats vind.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Citeer
CiteerTja.. Fazanten..
Integenstelling tot wat jij zegt, veldman, worden er in nederland heel veel fazanten uitgezet.
Volgens mij is dit in Nederland verboden behoudens ontheffing. En naar ik begrepen heb wordt de ontheffing slechts zelden verleend.

Ik moet  daarbij zeggen dat ik van tijd tot tijd ook wel eens de indruk heb dat het nog plaats vind.
Ja.. dit is ook verboden in nederland....
Maar het gebeurd nog op veel plaatsen en helaas betreffen dit jagers.
Met vriendelijke groet,
Patrick

veldman

Gerrit, ik ben jaloers! Maar gelukkig ben ik ook een beetje op die weg.

CiteerEén van de problemen is dat onze jachtmethodes té efficiënt zijn geworden. We zouden zonder veel problemen alle wild in veel gebieden kunnen doden als we dat zouden willen, iets dat predatoren onder natuurlijke omstandigheden zelden zal lukken.
Maar dat is juist een voordeel! Ik begrijp je zorgen: efficiëncy kan makkelijk ontsporen. Daarom is het van belang dat een jager weet wat er in het veld rondhangt. Dan kunnen gerichte keuzes worden gemaakt. En dat heet dan weer beheer.