Dit is toch een geelpootmeeuw ?

Gestart door pino10, april 04, 2019, 17:41:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

pino10

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/169558749/.
1 Vogel onbekend - Aves indet.
datum: 2019-04-04
locatie: Den Helder - Mariëndal (NH)

foto's:




Als ik me nu niet vergis is dit een geelpootmeeuw, toch ?

jeroen vinke

Nét die andere grote meeuw met gele poten..
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

pino10

Maar jeroen dit is toch geen Kleine mantelmeeuw. Deze lijkt meer op een iets donker uitgevallen zilvermeeuw en gele poten (kenmerken van een Geelpootmeeuw). Of heb je meer criteria's waar je op moet letten. Hij is ook wat voller dan een kleine mantel meeuw.

Als ik iets verkeerds heb gedetermineerd hoor ik dit graag. Dan leer ik er van.

Gr. Eric


Tukkerbird

Toch een prima Kleine mantelmeeuw, let alleen al op de kleine snavel en donkere mantel{bijna zwart}

pino10

Oke, bedankt allemaal voor de reactie. zal hem veranderen naar Kl. Mantelmeeuw. Maar dan is het verschil toch erg klein hoor.

Gr. Eric  :duim:

jeroen vinke

De mantel is inderdaad wel bijna leigrijs. Dat kan alleen voor de kleine ma telmeeuw dacht ik. Ik had altijd gedacht dat geelpootmeeuwen toch wel veel lichter waren.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Guus Peterse

Is ook zo. De lichtste kleine mantelmeeuw is nog altijd een stuk donkerder dan de donkerste geelpootmeeuw.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

OJGoreng

Dit is niet eens zo'n heel lichte kleine mantelmeeuw. Er bestaan, vooral in de UK, nog veel lichtere, die inderdaad nog steeds donkerder zijn dan een geelpootmeeuw.

Tip: het grijs van een geelpootmeeuw komt behoorlijk overeen met dat van een stormmeeuw. Als je in de buurt van een twijfelmeeuw een stormmeeuw kunt vinden, is dat een heel aardig ijkpunt.
Met vriendelijke groet, Zainal

pino10


OJGoreng

Misschien nog als mosterd na de maaltijd: deze foto maakte ik vandaag (nou ja, intussen gisteren). Van links naar rechts: geelpootmeeuw, zilvermeeuw (partner van de geelpootmeeuw, lijkt het), kleine mantelmeeuw (op de achtergrond een tweede). Zo gering is het verschil in grijstint tussen geelpoot- en zilvermeeuw dus, vergeleken bij de kleine mantelmeeuwen. De tint neigt wat meer naar lood en wat minder naar zilver, maar is nog steeds echt grijs.

Met vriendelijke groet, Zainal

pino10

Wel een beetje Laat maar toch nog bedankt voor je reactei.

Gr. Eric

OJGoreng

Overigens is die geelpootmeeuw op mijn foto intussen ook onderwerp van discussie geworden, omdat daar toch een paar dingen niet aan kloppen. Neemt niet weg dat die grijstint nog steeds representatief is.
Met vriendelijke groet, Zainal

mdumdumdu

@zainal, zou je de waarneming kunnen linker?
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

OJGoreng

#13
Zeker.

18-3
1-4
8-4. Bij deze waarneming ontstond de twijfel, hoewel hij er eerder al een beetje raar uitzag, natuurlijk.

Ik moet trouwens nodig eens gaan kijken, want het leek er de hele tijd op dat die vogel, met een zilvermeeuw als partner, dat plekje als persoonlijk territorium heeft geclaimd.

Mogelijke alterntaieve IDs zijn geelpoot x zilver, pont x zilver (maar daar lijkt hij me te donker voor, hoewel het wel de tekening op de vleugelpunt meer verklaart), en misschien eigenlijk ook nog wel kleine mantel x zilver. Of een erg oostelijke "zuivere" geelpootmeeuw uit te sluiten is, is maar de vraag.


Met vriendelijke groet, Zainal