Paars Drieoogje? —> Ja, verzamelsoort

Gestart door S.A. Gorter, april 03, 2019, 19:45:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Helaas waren de beestjes zo snel dat ik weinig tijd had om een goede foto te maken.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/169512202/.
1 Paars drieoogje (provisorius) - Trichoniscus provisorius imago, gezien
datum: 2019-04-03
locatie: Wirdum (Gr) (GR)

foto's:


mberg

Beste S,

Trichoniscus pusillus of T. provisorius. Beide soorten zijn niet vanaf een foto te herkennen.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

S.A. Gorter

Dank je Matty.
Ik heb het aangepast naar: ' Paars Drieoogje onbekend - Trichoniscus pusillus/provisorius/alemannicus'.
gr. Simon.

S.A. Gorter

#3
Zijn deze ueberhaupt tot op soort te determineren?

mberg

Ja het is mogelijk maar alleen de mannetjes.

1) T. alemannicus is nog niet voor Nederland vastgesteld, wel sporadisch in Belgie.
2) De sekse-verhouding geeft wel een indicatie. Vang 25-30 individuen. Zijn het allemaal vrouwtjes dan is het vrijwel zeker T. pusillus. Deze soort is parthenogenetisch en de populatie bestaat uit een klein deel mannetjes (< 1%). Zijn er een aantal mannetjes (meestal 1/4) dan is het een mengsel van T. pusillus en T. provisorius.
3) Het is mogelijk om aan de hand van moleculaire methoden met zekerheid de twee soorten uit elkaar te houden (mocht je interesse hebben neem dan contact op). Ik heb zeer veel populaties van Trichoniscus bekeken over heel Nederland. Er zijn populaties die alleen uit T. pusillus bestaan (vooral op schrale grond, zoals zand en veen) maar ik heb nog nooit populaties waargenomen die alleen uit T. provisorius bestaan. Deze soort komt voor op rijke bodem (klei) en is altijd gemengd met T. pusillus.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging