Nieuwe grote grazers in het Oostvaardersplassen-gebied

Gestart door Cygnus, april 01, 2019, 13:38:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Naar nu bekend is geworden is Staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen vorig jaar begonnen om Olifanten in te zetten voor het beheer van de beboste zones in het centrale deel van het gebied. In de wandelgangen heb ik gehoord dat men op het idee gekomen is door opmerkingen over het uitzetten van olifanten in de OVP door Freek Verkerk in een topic op het forum van waarneming.nl (ik kan dit topic niet meer vinden, maar kan me nog wel herinneren dat ik dit ook gelezen heb). De olifanten die zijn uitgezet zijn exemplaren van de Aziatische Olifant, een soort die veel kleiner is dan de Afrikaanse Olifant. De Aziatische Olifant kwam in historische tijden bovendien tot bijna in Europa voor. Olifanten zijn beter in staat om de bebossing tegen te gaan dan andere grote grazers. Ook is een voordeel dat men in het geval van overbevolking veel minder dieren hoeft af te schieten. In plaats van 50 Edelherten hoeft men dan maar 1 olifant af te schieten. Uit beheersoogpunt is dit een groot voordeel. Hieronder een foto die afgelopen augustus met behulp van een drone is gemaakt in het gebied ten zuiden van de Krentenplas.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Peter Venema

Michiel en Milka

Groet, Michiel

Freek Verkerk

#3
Citaat van: Cygnus op april 01, 2019, 13:38:39 PM
Naar nu bekend is geworden is Staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen vorig jaar begonnen om Olifanten in te zetten voor het beheer van de beboste zones in het centrale deel van het gebied. In de wandelgangen heb ik gehoord dat men op het idee gekomen is door opmerkingen over het uitzetten van olifanten in de OVP door Freek Verkerk in een topic op het forum van waarneming.nl (ik kan dit topic niet meer vinden, maar kan me nog wel herinneren dat ik dit ook gelezen heb). De olifanten die zijn uitgezet zijn exemplaren van de Aziatische Olifant, een soort die veel kleiner is dan de Afrikaanse Olifant. De Aziatische Olifant kwam in historische tijden bovendien tot bijna in Europa voor. Olifanten zijn beter in staat om de bebossing tegen te gaan dan andere grote grazers. Ook is een voordeel dat men in het geval van overbevolking veel minder dieren hoeft af te schieten. In plaats van 50 Edelherten hoeft men dan maar 1 olifant af te schieten. Uit beheersoogpunt is dit een groot voordeel. Hieronder een foto die afgelopen augustus met behulp van een drone is gemaakt in het gebied ten zuiden van de Krentenplas.
Het is altijd goed als mensen mijn naam noemen. :)  En uiteraard is het goed dat er ook binnen het natuurbeheer creatief wordt nagedacht en out of the box gedacht wordt. In het verleden hebben er natuurlijk al olifanten in onze landstreken rondgelopen, zoals de wolharige Mammoet, dus dit soort dieren horen hier wel thuis. Ook in Nederlandse dierentuinen zie ik vaak dieren die niet oorspronkelijk in Nederland voorkomen zoals leeuwen, tijgers, drommedarissen etc. En ook in Artis zie je grote roofvogels. Het zal wel allemaal volstrekt legaal zijn, maar ik vind vaak dat die grote dieren te weinig ruimte hebben. Het is goed dat ze dan ook ter afwisseling op vakantie kunnen naar de OVP. Dat terrein is tenslotte afgesloten voor het grote publiek en wordt al gebruikt om met dieren en dierenwelzijn te experimenteren dus het is goed dat men nu ook om te beginnen die Olifanten wat vrije uitloop geven. Waarna daarna nog Giraffen, apen, leeuwen en andere klein behuisde dieren uit Artis kunnen volgen. Voor Elanden en Wisenten zou de OVP ook heel geschikt zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In het kader van wilde Idee"n voor de oostvaardersplassen hierbij nog een idee: Mijn idee is dat we hun Idee copieren naar de oostvaardesplassen onder het Motte dat Oekraine en Nederland allebei op het zelfde continent liggen en in grote lijn dezelfde natuur hebben. https://rewildingeurope.com/news/kulan-comeback-wild-donkeys-set-to-roam-free-in-the-danube-delta-region-once-again/?utm_source=Rewilding+Europe&utm_campaign=32eef06fc2-Newsletter+May+2020&utm_medium=email&utm_term=0_93ce604f38-32eef06fc2-237096337 Dit keer geen olifanten, alhoewel dat ook best een leuk idee is. Gewoon een kleine kudde van 30 dieren (Olifanten) zou moeten kunnen vind ik. En overigens ook Elanden. (Stuk of tien). Maar in dit geval dus Kulans (Ezels) en eigenlijk ook die saiga antelope en fallon deer.  Zowel die Kulans als die Antilopes zijn in het kader van het het bijfokken van beschermde bedreigde dieren. Om plaats te maken moeten er dan gewoon wat extra Edelherten worden afgeschoten. Asl we dan voldoende bedreigde dieren hebben bijgefokt kunnen ze weer worden uitgezet in andere Terreinen van Rewilding Europe of ook in andere Nederlandse natuurgebieden of bijvoorbeeld bij Tsjernobile
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

p.s. kulans zijn geen ezels maar een andere, zelfstandige soort.

fallon deer: je zal wel fallow deer bedoelen. En dat is in het Nederlands gewoon een damhert.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Citaat van: tekenaar op mei 30, 2020, 22:19:43 PM
p.s. kulans zijn geen ezels maar een andere, zelfstandige soort.

fallon deer: je zal wel fallow deer bedoelen. En dat is in het Nederlands gewoon een damhert.
Ik dacht dat Kulans ezels waren, maar ik heb het voor de zekerheid even opgezet: "een soort wilde ezel" zegt de Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kulan  Als ze vroeger in Oekraïne voorkwamen horen ze bij de inheemse europese dieren.

Fallow Deer is inderdaad een damhert, die komt al in veel plekken in Nederland voor, maar vreemd genoeg niet in de Oostvaardersplassen. Ik denk dat het leuk is om de diversiteit te vergroten, ook in de Oostvaardersplassen en dat kan door ook hier Damherten los te laten. Mouflons moet ook kunnen. Daarnaast vind ik ook dat er plaats is voor enkele Elanden. Het is tenslotte een gebied op de grens van water en land en daar voelt een Eland zich heel goed thuis. Tevens kunnen er Moeflons losgelaten worden, dit alles om de diversiteit te vergroten. Men zegt dat diversiteit belangrijk is en men is helemaal lyrisch als er weer een nieuwe vogel rondvliegt, waarom dan geen nieuw zoogdier? Die hebben soms wat hulp nodig. De Bever lijkt er nu zelfstandig gekomen te zijn en ik denk dat de Otter er ook al wel zal zijn. De Das ben ik niet zeker van, vos zit er wel, er zullen verder vast verschillende martersoorten zitten, Eekhoorntjes denk ik niet. Mol en egel vast wel. Het wachten is nu op de wolf. Die heeft al een territorium in Gelderland en ik zie hem goed in staat om over enkele jaren ook de Oostvaardersplassen te bereiken. Er zijn vossen en reeën, dus er is ook plaats voor de wolf. En dat zal het geheel goed doen. :)  Nu Rutten wil dat we in eigen land op vakantie moeten zouden de Oostvaardersplassen wel Safari's kunnen organiseren. Er wordt vaak gezegd dat natuur goed is voor de recreatie, en hier zie ik zeker mogelijkheden, zeker nu straks na de corona crisis de economie weer gestimuleerd moet worden. Safari met koffie na :) zoiets.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Het loslaten van moeflons lijkt mij een zinloze gebeurtenis daar wanneer je de wolf als serieuze bewoner van de OVP ziet. Daar heb je dan ongeveer 1 jaartje plezier van. kan je net zo goed gewone schapen loslaten wanneer je de wolven wilt voeren.   

tekenaar

eland gaat niet goed op plekken met veel edelherten: in Polen blijken (zweedse ...) elanden uitermate gevoelig voor de darmparasieten van edelherten, waardoor in Polen eigenlijk alleen elanden zitten op plekken die te nat zijn voor edelherten. OVP heeft nog steeds veel edelherten, dus ik zou er geen elanden loslaten. Reeen herintroduceren wellicht, nu de grazersdichtheid wat is teruggebracht?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ronris

Citaat van: tekenaar op mei 31, 2020, 23:07:54 PM
eland gaat niet goed op plekken met veel edelherten: in Polen blijken (zweedse ...) elanden uitermate gevoelig voor de darmparasieten van edelherten, waardoor in Polen eigenlijk alleen elanden zitten op plekken die te nat zijn voor edelherten. OVP heeft nog steeds veel edelherten, dus ik zou er geen elanden loslaten. Reeen herintroduceren wellicht, nu de grazersdichtheid wat is teruggebracht?
Volgens mij zijn de OVP gewoon bereikbaar voor reewild door de aanwezige reetunneltjes, als ik goed ben geinformeerd. 

tekenaar

mischien dat het nu anders is, maar een paar jaar geleden zaten ze er niet of nauwelijks: weggeconcurreerd dor de grotere grazers.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ronris

Citaat van: tekenaar op juni 05, 2020, 00:13:24 AM
mischien dat het nu anders is, maar een paar jaar geleden zaten ze er niet of nauwelijks: weggeconcurreerd dor de grotere grazers.
Dat is nog steeds zo, in kerngebied OVP niet of nauwelijks reewild, maar de mogelijkheid bestaat dat ze weer terugkomen, re-introductie doen ze zelf wel.

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op mei 31, 2020, 21:51:57 PM
Het loslaten van moeflons lijkt mij een zinloze gebeurtenis daar wanneer je de wolf als serieuze bewoner van de OVP ziet. Daar heb je dan ongeveer 1 jaartje plezier van. kan je net zo goed gewone schapen loslaten wanneer je de wolven wilt voeren.
Daar heb ik ook over nagedacht. Volgens mij is de wolf er nog niet. En er zijn ook nog mouflonspopulaties met 50-100 dieren in de west Veluwe, richting Utrecht. Die leven ook nog. die zullen wel eerst opgegeten worden. We hebben wel wolven, maar eigenlijk nog maar 1 roedel, misschien 2. Dus zoveel dieren zijn dit ook nog niet. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel mouflons er in het begin worden losgelaten, maar met 10-20 zal die populatie wel op zichzelf in staat zijn om te overleven en voordat de wolf ze dan weer uitroeit zijn we denk ik wel 5 jaar verder. Maar dan weten we ook dat de wolf daar dan ook is aangekomen. Edelherten, koniks en heckrunderen zijn voor individuele wolven nog een beetje groot. Een 20 mouflons kan de wolf een paar maanden in leven houden denk ik :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Moeflons zijn gewoon primitieve schapen. Wilde schapen leven in gebieden waar ze aan predatoren ontsnappen door een berg op te rennen.
Nederland heeft geen bergen, hier horen dus geen wilde schapen en ze hebben hier nooit geleefd. Het is net zo onzinnig als kamelen of ijsberen in Nederland te willen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ronris

Citaat van: grunsven op juni 13, 2020, 13:31:45 PM
Moeflons zijn gewoon primitieve schapen. Wilde schapen leven in gebieden waar ze aan predatoren ontsnappen door een berg op te rennen.
Nederland heeft geen bergen, hier horen dus geen wilde schapen en ze hebben hier nooit geleefd. Het is net zo onzinnig als kamelen of ijsberen in Nederland te willen.
:duim:

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op juni 13, 2020, 13:00:11 PM
Citaat van: ronris op mei 31, 2020, 21:51:57 PM
Het loslaten van moeflons lijkt mij een zinloze gebeurtenis daar wanneer je de wolf als serieuze bewoner van de OVP ziet. Daar heb je dan ongeveer 1 jaartje plezier van. kan je net zo goed gewone schapen loslaten wanneer je de wolven wilt voeren.
Daar heb ik ook over nagedacht. Volgens mij is de wolf er nog niet. En er zijn ook nog mouflonspopulaties met 50-100 dieren in de west Veluwe, richting Utrecht. Die leven ook nog. die zullen wel eerst opgegeten worden. We hebben wel wolven, maar eigenlijk nog maar 1 roedel, misschien 2. Dus zoveel dieren zijn dit ook nog niet. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel mouflons er in het begin worden losgelaten, maar met 10-20 zal die populatie wel op zichzelf in staat zijn om te overleven en voordat de wolf ze dan weer uitroeit zijn we denk ik wel 5 jaar verder. Maar dan weten we ook dat de wolf daar dan ook is aangekomen. Edelherten, koniks en heckrunderen zijn voor individuele wolven nog een beetje groot. Een 20 mouflons kan de wolf een paar maanden in leven houden denk ik :)
Je doelt op de populatie op het Wekeromse zand, inderdaad nog niet bezocht door de wolf en omgeven door een (hertenkerend) raster. De populatie op de Noorderheide Vierhouten/elspeet wordt na het eerste jaar na verschijnen wolf als niet meer bestaand beschouwd (doelstand van ongeveer 50 dieren voorjaarsstand) 

Freek Verkerk

Dit nieuwe gebied lijkt mij ook uitstekend geschikt voor deze dieren: https://www.youtube.com/watch?v=gdR9nVeTr4I    https://www.youtube.com/watch?v=gdR9nVeTr4I
Nu lopen er al in kleine dierentuinen rond in Nederland. Maar waarom niet in de Oostvaardersplassen, of in het nieuwe land van de Markerwadden. Ze zukken er niet zo snel uit zichzelf heenlopen en zwemmen, dus het is legaal om ze hier uit te zetten.

Ik moet toegeven het is een creatief idee. Maar soms moet je een beetje out-of the- box denken om met frisse oplossingen te komen voor niet bestaande problemen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maakun

Ik vind die olifanten nog best een goed idee eigenlijk. Misschien ook leuk voor de Hoge Veluwe, ze zullen niet zo snel opgegeten worden door wolven, en voor een beetje jager zijn enorme slachttanden toch een leukere troffee dan schapenhorens. Olifanten zijn denk ik ook beter te spotten door toeristen, dus trekt ook meer publiek = meer inkomsten.
Gr, Maarten

Freek Verkerk

Citaat van: Maakun op juni 25, 2022, 21:01:46 PM
Ik vind die olifanten nog best een goed idee eigenlijk. Misschien ook leuk voor de Hoge Veluwe, ze zullen niet zo snel opgegeten worden door wolven, en voor een beetje jager zijn enorme slachttanden toch een leukere troffee dan schapenhorens. Olifanten zijn denk ik ook beter te spotten door toeristen, dus trekt ook meer publiek = meer inkomsten.
Inderdaad. Het is een beetje een creatief idee. Maar waarom niet eigenlijk. We hebben al op verschillende plaatsen in Nederland Olifanten rondlopen in omheinde gebieden. Vaak dierentuinen. Niemand heeft het idee dat die dieren vrij zijn. Wij mensen hebben die dieren voor ons eigen plezier daar rond laten lopen. Dus waarom niet in De OVP? Het vergroot in ieder geval de diversiteit. Dat wordt altijd als belangrijk gezien. In die gebieden worden vrijwel geen toeschouwers toegelaten, maar wel aan de randen en Olifanten zijn vrij groot dus die kun je al snel zien, dus eigenlijk wel leuk voor de mensen zou ik zeggen. Waarschijnlijk hoeven die dieren ook niet bijgevoederd te worden. Alhoewel ik dat niet zeker weet. Zodra ze bijgevoederd moeten worden vind ik het een slecht idee. De dieren moeten wel in staat zijn om zelfstandig te overleven. Dus dan denk ik dat Elanden beter in staat zijn te overleven. En die zijn ook vrij groot dus kunnen mensen die ook van afstand zien. Dat werkt beter dan het uitzetten van muizen. :) 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

Olifanten zijn tijdens elfstedenwinters niet winterhard. Dan bevriezen hun oren, en olifanten zonder oren lijken me geen gezicht (dit is niet humoristisch bedoeld).

En ik heb het al eens eerder geschreven, elanden gaan niet goed in gebieden vol (parasieten van) edelherten.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Citaat van: tekenaar op juli 22, 2022, 16:29:50 PM
Olifanten zijn tijdens elfstedenwinters niet winterhard. Dan bevriezen hun oren, en olifanten zonder oren lijken me geen gezicht (dit is niet humoristisch bedoeld).

En ik heb het al eens eerder geschreven, elanden gaan niet goed in gebieden vol (parasieten van) edelherten.

De huidige olifanten niet inderdaad, de soorten die dat wel komen hebben we opgegeten. Maar de Europese flora en fauna hebben een evolutionaire geschiedenis met olifanten.

Die elanden komen al langzaam vanuit het oosten de wolven achterna. Dat is een kwestie van afwachten waar ze verschijnen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Maakun

Citaat van: tekenaar op juli 22, 2022, 16:29:50 PM
Olifanten zijn tijdens elfstedenwinters niet winterhard. Dan bevriezen hun oren, en olifanten zonder oren lijken me geen gezicht (dit is niet humoristisch bedoeld).

Met de huidige klimaatveranderingen lijkt mij dat niet zo'n groot probleem. Plus dat veel andere grote grazers vanwege voedselgebrek in de winter ook in aantal afnemen. Je zou de olifanten wel preventief af kunnen schieten aan het begin van de winter als er toch veel vorst aan lijkt te gaan komen, dat is ook leuk voor de lokale jagers.
Gr, Maarten

tekenaar

De huidige grazers hebben het gebied veranderd in een grotendeels open vlakte. Daarbij horen open vlakte dieren, maar die moeten wel een beetje tegen het weer kunnen. Indische antilopen mischien?

Of een hoefdierenziekte simuleren en nog veel verder gaan met afschot. Ik bedoel 90% of meer van de hoefdieren weghalen en dan kijken hoe de vegetatie reageert. Vervolgens hoefdieren met rust laten tot het gebied weer kaal is, en dan opnieuw de hoefdierenpopulatie laten "instorten". Ik vermoed dat dit het dichtste bij natuurlijke begrazingsdynamiek komt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

hans parlevliet

zo zou je dus ook over de damherten in de Waterleidingduinen kunnen denken..
mvg
Hans

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Cygnus

Citaat van: tekenaar op juli 22, 2022, 16:29:50 PM
Olifanten zijn tijdens elfstedenwinters niet winterhard. Dan bevriezen hun oren, ........

Inderdaad. Een oude volkswijsheid onder rayonhoofden in Friesland: "Befriest de oaljefant syn ear, dan duorret it net lang mear"
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema