Welke bekerzwam zou dit kunnen zijn?

Gestart door Carolien, maart 31, 2019, 21:00:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Carolien

Afgelopen woensdag vond ik in de bossen van Zeist deze bekerzwam. Opvallend is de mooie donkere binnenkant, die sterk afsteekt tegen de vele lichtere buitenkant.

Ik vond de zwam op humeuse grond (in dit gemengde bos staat o.a. Eik, Iep en Den.)
We hebben geprobeerd om sporen te vinden, maar die waren er (nog) niet. Het materiaal ligt nu te rijpen, in de hoop dat er zich nog sporen gaan vormen
Heeft er misschien toch iemand een idee om welke soort peziza het hier zou kunnen gaan?
Alvast bedankt,
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

Pluijm

Hier bij mij staat elke jaar in de eindweek van maart een vergelijkbare bekerzwam, op bodem pad kleibos. 
Ik kwam op Grote aderbekerzwam, Disciotis venosa, maar bekerzwammen voor mij nog in verkennend stadium.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Giel van der Pluijm

Misschien de wijnrode bosbekerzwam? Macroscopisch lijkt ie er wel veel op. Lichte buitenkant, donkere glanzende binnenkant met wat aders.
https://www.verspreidingsatlas.nl/0662020

Carolien

#3
Citaat van: Pluijm op april 01, 2019, 17:35:14 PM
Hier bij mij staat elke jaar in de eindweek van maart een vergelijkbare bekerzwam, op bodem pad kleibos. 
Ik kwam op Grote aderbekerzwam, Disciotis venosa, maar bekerzwammen voor mij nog in verkennend stadium.

Hallo Arno, bedankt voor je reactie. D. venosa groeit hier ook veel, maar dit lijkt me toch een andere soort te zijn. Deze rook ook niet naar chloor zoals de Grote aderbekerzwam dat doet

Hartelijke groet Carolien Reindertsen

Carolien

#4
Citaat van: Giel van der Pluijm op april 01, 2019, 18:18:29 PM
Misschien de wijnrode bosbekerzwam? Macroscopisch lijkt ie er wel veel op. Lichte buitenkant, donkere glanzende binnenkant met wat aders.
https://www.verspreidingsatlas.nl/0662020

Hoi Giel, dat vind ik geen gekke suggestie. Ik hoop dat er nog sporen gevormd gaan worden, zodat hij nog microscopisch onderzocht kan worden. Bedankt voor het meedenken
Hartelijke groet Carolien Reindertsen