Ontwikkeling van de Pasja (Charaxes jasius)!

Gestart door Rayan Majoor, maart 31, 2019, 18:00:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

voor degenen die het leuk vinden heb ik hier een selectie van mijn foto's van de ontwikkeling van de pasja:
Pasja - Charaxes jasius gezien op 2018-12-31 Portugal - Benfica
Foto's:
























































































Toelichting:
Volwassen vlinder is 6 weken oud geworden!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

A.Vijge

Hallo Rayan,

Geweldige foto's!
Mooi om dit te kunnen zien.
Bedankt voor het delen.

mvrgr, Ati

Rayan Majoor

Hallo Ati,

bedankt voor het compliment! Was ook erg gaaf om zo te kunnen volgen ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Ik had drie rupsen gevonden, eentje besloot om na de laatste vervelling niet meer te eten en heeft het dan ook niet overleefd. De andere twee waren beide mannetjes dus daar houdt dit verhaal op :rolleyes:
Ik zal bij de andere waarneming waarschijnlijk ook nog wel wat meer foto's toevoegen. Opmerkelijk was wel dat deze vlinder een spanwijdte van rond de 10 cm had en de andere rond de 7,5 centimeter, maar toch waren ze beide mannetjes. Wat betreft wat ik op internet lees is een spanwijdte van rond de 10 cm al enorm voor vrouwtjes, laat staan voor mannetjes...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

H Timans

Mvg Harold Timans

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

GerardL

Hallo Ryan,

Ik zie het nu pas, maar bedankt voor het delen van deze schitterende serie foto`s !

Perfect ! :duim:  :duim:  :duim:

Grtzzzz

Gerard

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jeroen Hoek

ik zie het ook nu pas (ik kreeg een waarschuwing dat er al 120 dagen niets is gezegd in deze topic :blink: :blink:
maar echt heel mooie fotoreeks de rups doet me denken aan een salamanderlarf die heeft ook van die uitsteeksels bij zijn hoofd
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Citaat van: Jeroen Hoek op december 05, 2019, 17:40:52 PM
maar echt heel mooie fotoreeks de rups doet me denken aan een salamanderlarf die heeft ook van die uitsteeksels bij zijn hoofd
Bedankt! Lijkt er inderdaad wel een beetje op, maar de functie van de uitsteeksels is wel erg anders ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Hannie Luijten

Ik kom ook een beetje laat kijken. Verdraaid mooie serie foto's van een verdraaid mooie vlinder. Heel bijzonder!  :duim: :duim: :duim:
Groet, Hannie

Jeroen Hoek

waar heb je ze eigenlijk vrijgelaten?
of heb je ze gehouden?
met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Citaat van: Hannie Luijten op januari 20, 2020, 19:35:44 PM
Ik kom ook een beetje laat kijken. Verdraaid mooie serie foto's van een verdraaid mooie vlinder. Heel bijzonder!  :duim: :duim: :duim:
Bedankt!  ;D
Al voordat ik ze ooit in het echt gezien had was dit een van mijn favoriete soorten, dus toen ik ze tegenkwam moest ik ze wel meenemen. Het opkweken was zeker ook een bijzondere ervaring en deed niet onder aan mijn verwachtingen.

Citaat van: Jeroen Hoek op januari 20, 2020, 20:10:17 PM
waar heb je ze eigenlijk vrijgelaten?
of heb je ze gehouden?
Normaal laat ik volwassen vlinders altijd vrij. Echter deze soort hoort hier niet thuis en er zijn niet voor niets regels tegen het meenemen van dieren- en plantensoorten over de grens. Hoe gaaf zo'n soort ook is, je moet altijd goed na blijven denken bij wat je doet. De vlinders zelf zouden hier geen probleem vormen: hun waardplant groeit hier nauwelijks (hoewel ze hier door speciale kwekers wel te verkrijgen zijn, heb ik ze nog nooit gezien) en de winters zijn hier te koud. Echter ziektes, schimmels en parasieten zouden onopgemerkt met de vlinder mee kunnen komen en je weet nooit wat er gebeurt als die hier in onze natuur terechtkomen. Ik heb dus voor deze vlinders een uitzondering gemaakt door ze mee te nemen en door ze als volwassen vlinder gevangen te houden. Ik heb hier wel speciaal een vlinderkweekkooi voor gekocht zodat ze genoeg ruimte hebben. Op die manier ben ik er ook achter gekomen dat de volwassen vlinder een leeftijd van minstens 6 weken kan behalen (uitzonderlijk hoog voor niet-overwinterende volwassen vlinders)!
Mocht ik ze nu nog eens tegenkomen, dan zal ik er gewoon in hun eigen omgeving van genieten en ze niet meer meenemen. Ik heb ze nu een keer opgekweekt en, hoewel ik alles goed heb doordacht, heb ik het risico genomen om de vlinders mee te nemen. Daar zal ik tevreden mee moeten zijn (en dat ben ik ook zeker) :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Een kleine maand later ... Prachtige serie, Rayan  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl