Hoofdmenu

Onbekende grassoort

Gestart door OmarPokorni, maart 30, 2019, 21:39:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

OmarPokorni

Vandaag trof ik dit opvallende grasje aan bij de Praxis in Duiven (GLD). Groeide tussen de stenen. Iemand enig idee?

Het betreft deze waarneming
https://old.waarneming.nl/waarneming/view/169301054
Gras onbekend - Poaceae spec. gezien op 2019-03-30 [obscured]
Foto's:










bij voorbaat dank Omar Pokorni

Rien Ondersteijn

Doet wel denken aan Piptatherum , maar met zúkke naalden... ?  !
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Piptochaetium avenaceum mogelijk?

Rien Ondersteijn

Grappig dat dit Stipa[Avenacea ] werd en nu Piptochaetium is geworden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Dat lijkt er niet op, dus dat maakt de vondst leuker (als het hem is natuurlijk).

Rien Ondersteijn

Citaat van: OmarPokorni op maart 31, 2019, 18:42:37 PM
Worden P. avenaceum en P. avenacioides trouwens als sierplanten verkocht of aangeplant voor zover jullie weten?

In mijn [weliswaar wat oudere ] Plantenvinder [Handelsgids]] worden deze soorten niet vermeld.
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Citaat van: OmarPokorni op maart 30, 2019, 21:39:42 PM
Vandaag trof ik dit opvallende grasje aan bij de Praxis in Duiven (GLD). Groeide tussen de stenen. Iemand enig idee?

Het betreft deze waarneming
https://old.waarneming.nl/waarneming/view/169301054
Gras onbekend - Poaceae spec. gezien op 2019-03-30 [obscured]
Ik snap niet helemaal waarom de waarneming zelf is vervaagd terwijl je hier op het forum groeiplaatsgegevens noemt die het gemakkelijk maken om deze plant te vinden.
Peter Venema

Rien Ondersteijn

....misschien zijn er wel 10 Praxissen in Duiven...[ ?].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

#8
Citaat van: OmarPokorni op april 01, 2019, 22:25:24 PMIk vervaag al mijn waarnemingen. Daar is niets mis mee lijkt me.

Daar is niet iedereen het mee eens, ik ook niet. Vervagen zonder noodzaak vinden gebruikers van waarneming.nl over het algemeen niet prettig. Eén van de sterke punten van waarneming.nl is namelijk nou juist dat zoveel mogelijk informatie gedeeld wordt.

Je kunt de vraag ook omdraaien: waarom zou je al jouw waarnemingen zonder noodzaak vervagen?...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Daar sluit ik me voor 100 % mee aan.Ik vervaag zelden en alleen als noodzaak.
Moeten we anderen niet de kansen geven wat op te steken? Vooral hiér.
Jammer Omar.  :(
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Donder nou eens op met dat gezeur, als een waarnemer zijn of haar waarnemingen wil vervagen, dan heeft diegene daar al het recht toe! Het zijn niet jullie waarnemingen, het zijn de waarnemingen van Omar en Omar mag zelf weten hoe hij hier mee om gaat.

Rien Ondersteijn

Zo-da's klare taal....
Stel dat iedereen zou vervagen : wie zou dan nog op deze site kijken ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Doet er niet toe, waarmeming.nl is een notitieboekje voor de waarnemer. Als Omar niet wil dat zijn notitieboekje ingekeken wordt, dan heeft hij daar het recht toe.

Je hebt een mening en losstaand van of je daar nou gelijk in hebt of niet, waarnemers zijn simpelweg niet verplicht om hun waarnemingen openbaar te zetten. En daarmee ben je gewoon klaar.

rapunzel

Ik ben het wel met Rien eens. Kijk, als het om iets bijzonders gaat, nauwelijks nog gevonden in Nederland of de regio, dan kan ik er wel begrip voor opbrengen.
Het forum is echter ook een plek waar mensen leren, ze kunnen bij gemelde soorten zelf gaan kijken, kenmerken vergelijken met de commentaren op het forum.
Ik doe dat zelf ook nog steeds als ik nieuwe soorten die niet in mijn regio groeien wil leren kennen.
Daarnaast neemt mijn behoefte tot helpen en delen af als iemand alles afschermt.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Ik ben het met je eens Koos, het forum is een plek om te leren en te vergelijken. Maar het vervagen van een waarneming maakt dit nog steeds mogelijk. De foto's zijn zichtbaar en Omar heeft een beschrijving gegeven van het biotoop. Alleen de exacte locatie is niet bekend, maar die is niet nodig om de soort vast te stellen of om van elkaar te leren. Als blijkt dat dit wel noodzakelijk is, dan kan de waarnemer altijd overwegen om de precieze locatie alsnog te delen.

Overigens, ik heb zelf geen mening over het wel of niet vervagen van waarnemingen, mij is het om het even. Het gaat mij er om dat Omar niets moet, hij mag zelf kiezen hoe hij om gaat met zijn waarnemingen. Dat dit hem kwalijk genomen wordt, daar heb ik wel een mening over!

Rob Koelman

#15
Citaat van: OmarPokorni op april 02, 2019, 10:36:02 AMDus, Rob en Rien. Komen jullie eens op de koffie of blijven jullie liever zeuren over dingen die je niet begrijpt?

Ik constateer een duidelijk verschil van inzicht in deze kwestie. Beetje flauw om dan de andere partij van 'zeuren' te betichten...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#16
Citaat van: nielseimers op april 02, 2019, 09:11:20 AMDonder nou eens op met dat gezeur, als een waarnemer zijn of haar waarnemingen wil vervagen, dan heeft diegene daar al het recht toe! Het zijn niet jullie waarnemingen, het zijn de waarnemingen van Omar en Omar mag zelf weten hoe hij hier mee om gaat.

Ook goeiemorgen Niels...   B)

Het klopt dat iedereen zijn/haar waarnemingen mag vervagen. Dat is echter niet hetzelfde als dat dat ook altijd wenselijk is. Zoals hierboven al geconstateerd wordt er nogal verschillend gedacht over deze kwestie.
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Deze discussie hebben we al vaker gevoerd, vorig jaar april ook nog: forum topic

Ook heeft Omar een persoonlijke mail naar Rien gestuurd met zijn redenen om waarnemingen te vervagen. En nu wordt het wéér aangekaart. Dan mag Omar en best zeuren noemen.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met deze discussie. Jullie hebben gewoonweg een andere mening dan de waarnemer, maar de waarnemer heeft het recht om er mee om te gaan zoals hij/zij belieft. Dan heb je je daar maar bij neer te leggen.

Henri van Dodeweerd

Op het taalgebruik na, sluit ik me aan bij Niels  ;D. We hoeven het heus niet met elkaar eens te zijn. Maar laat elkaar in waarde.

Ik zou zeggen qua onderwerp weer terug naar de plant. Dat vind ik een stuk leerzamer om te volgen!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

nielseimers

Ook Nassella cernua of Nassella pulchra maken hier kans. Die worden ook wel in het geslacht Stipa geplaatst en dat geslacht kennen we in Nederland al (weliswaar als tuinplant). Ik heb me nog niet verdiept in de kenmerken, maar ze gelijken aardig.

nielseimers

Ik heb de foto's voorgelegd aan Filip Verloove. Het PDF bestand (zie zijn reactie) bevat een determinatiesleutel!  :duim: Ik hoop natuurlijk dat je uit komt op Nassella poeppigiana  ;D

CiteerOnwaarschijnlijke vondst opnieuw, en al in bloei...! Dit lijkt inderdaad op sommige Nassella's maar ik zou een rijpe lemma moeten zien en een idee hebben van de afmetingen. Ik heb indertijd een revisie geschreven voor alle niet-inheemse 'Stipa' (s.l.) in Europa, die kan eventueel al helpen (https://www.ville-ge.ch/cjb/publications/cando601/C601_97-117.pdf). De kans bestaat uiteraard ook (en zal allicht zelfs groter zijn) dat het om een escape gaat van een recent in de horticultuur verschenen soort. Dan wordt het uiteraard even puzzelen...

Ik heb indertijd nogal wat literatuur verzameld voor mijn revisie, vooral de werken van Torres waren nuttig. Fl. North Am. zal zeker ook kunnen helpen. Ik herinner me ook het volgende uit mijn nota's voor Stipa voor alienplantsbelgium:
Enache M. (2017) RHS trial of Stipa and allied genera. The Plantsman N.S. 16(3): 158-165.
Stipa lessingiana morphologically very similar to Nassella tenuissima.

Aan één aartje (indien rijp) heb ik wellicht voldoende om dit te kunnen benoemen.

Beste groeten,
Filip

WimV

Geheel eens met Niels voor wat betreft wat de waarnemer wil met zijn waarnemingen.

Groetjes,
Wim

Rien Ondersteijn

Citaat van: OmarPokorni op april 02, 2019, 12:02:21 PM
P.s. om jullie tegemoet te komen hierbij de exacte locatie:



Omar -ik sla koffie nooit af !
- ik vind t hartstikke leuk voor je dat iets bijzonders hebt gevonden !  :duim:
- [nóg leuker, dat je alléen maar bijzondere soorten aan de lopende band vindt]
- ik heb een andere mening over automatisch álles vervagen.Dat respecteer je -andersom doe ik dat ook.Ik vind het alleen jammer.
- ik ben niet zo'n 'twitcher' die alles na-rent. ben wél nieuws/leergierig..
- ik heb ook een twijfelend gevoel bij ietwat ander taalgebruik.
- de koffie is op míjn rekening..!
- En ik ben érg benieuwd naar die 'Duivelse vondst' van jou.
Groene groe[n]tjes.Rien.