ervaring met BARR AND STROUD Telescopen

Gestart door Gerard en Marijk, maart 27, 2019, 16:27:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard en Marijk

Bij het zoeken naar een (eerste) telescoop kwam ik naast de bekende merken (Swarovski, Vortex, Vanguard en Zeiss) en de vogelbescherming eigen merk, ook het merk BARR AND STROUD  tegen
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk, en dan met name telescopen?

Ik vind het prijsverschil tussen bv de Vogelbescherming Sperwer ( €440) en BARR AND STROUD SAHARA 15-45X60 SPOTTING SCOPE (nog geen €200) nogal een prijsverschil... terwijl deze 2 ogenschijnlijk dezelfde specs hebben...?
is het verschil in kwaliteit heel groot?
Het dilemma waar ik mee zit is dat ik geen "rolls Royse" hoef, maar ook geen "roestbak", als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik wil een degelijke scoop, waar ik jaren mee vooruit kan....
Ik ben sowieso van plan om eens naar een winkel te gaan om e.e.a. uit te proberen en te kijken..
bvd!


Jaap van Steensel

Barr&Stroud is een oud merk, maar de optiek die op dit moment onder die naam verkocht wordt heeft weinig met het oorspronkelijke merk te maken. De modellen kijkers en scopes die nu onder het label van B&S verkocht worden, worden in China gemaakt en worden ook onder andere merknamen verkocht. Optisch allemaal niet heel geweldig en ook de bouwkwaliteit is niet altijd top. Ik heb diverse scopes uit dit segment kunnen proberen.
De modellen kijkers en scopes van de Vogelbescherming komen uit de fabrieken van Kite, een merk dat prima optiek levert. Geen absolute topklasse, zoals Swarovski, Leica of Zeiss, maar wel heel goede middenklasse. Zie ook de goede reviews van de verschillende VB-producten.

In de prijsklasse onder de 500 is het echt zoeken naar een goede scope waarmee je jaren vooruit kan. In die klasse is 200 euro echt een groot verschil in kwaliteit. De specs op papier zeggen in zo'n geval bar weinig. Als de keuze echt gaat tussen de VB Sperwer of de B&S, dan zou ik het wel weten. Het prijsverschil is de VB meer dan waard. Zeker als je er jaren mee vooruit wilt, is 200 euro een beperkte extra investering in een hoop extra kijkplezier.

Je laatste opmerking is sowieso heel goed, proberen = weten. ;-) Maar het zal wel lastig zijn om je beide keuzes naast elkaar te vergelijken, VB heeft volgens mij geen B&S in het assortiment.

Gerard en Marijk

Danl je wel Jaap! Helder
inmiddels ben ik er in zoverre wel uit dat ik mijn budget heb bijgeschroefd naar max. 500-1000 Euro :)
Voor minder lijkt het wel heel lastig te worden 

Ik moet even zien hoe b.v. 36 x zoom en 60x  er "in het echt" uitziet, en op basis daarvan ga ik verder kijken
ook hoe ED t.o.v. "niet ED" , misschien is het verschil dusdanig dat ik het "niet ED" acceptabel vind t.o.v. het prijsverschil...
Wellicht kom ik dan uit op de Nikon ED50 met of Viking ED50 Pro..
of anders toch de Sperwer 65

Dinsdag ga ik mijn dag goed besteden en alle scopes bij de vogelbescherming winkel uitproberen  :duim:



Jaap van Steensel

Een goede beslissing om je budget iets te verhogen, daar krijg je op lange termijn geen spijt van en het maakt je keuze ook wat gemakkelijker. Voor dat bedrag kun je een mooie compacte ED scope scoren, waarbij de Nikon mijn voorkeur zou hebben boven de Viking vanwege de mogelijkheid van andere oculairs. Maar de Nikon heeft Vogelbescherming volgens mij ook niet, dus die zal je waarschijnlijk niet kunnen vergelijken.
Daarnaast zit ook de Havik 82 (niet ED) binnen je budget. Een forse scope, niet ED, maar wel een goede kijker, die goed uit de test komt.
Maar voor vrijwel iedere kijker zonder ED geldt dat scherpte boven de ca. 40x afneemt omdat je dan de optische onvolkomenheden navenant aan het uitvergroten bent.
Maar denk ook nog even aan een statief. Je maximale budget uitgeven aan een scope en dan erachter komen dat er ook nog een statief bij moet en dan daarop bezuinigen is een verkeerde keuze. Je statief bepaalt ook een groot deel van je kijkplezier: een licht statief resulteert in meer trillingen en een minder rustig/scherp beeld. Dan is misschien een complete set van Sperwerk+statief een interessante set.
Succes met je keuze en laat maar weten wat het wordt.

Wilfred

#4
Naar de Nikon ED50 en de bijbehorende fieldscope occulairen zul je anno 2019 stevig moeten zoeken helaas, althans in ons land.
Daarbij refereer ik naar een draadje van enkele maanden geleden van Arno Wouters: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=444955.0
Hij is uiteindelijk terecht gekomen bij een vergelijkbare struintelescoop van Vortex waar ie ook nog verslag van heeft gedaan in een ander draadje: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=446105.0
Wat betreft het nut van ED; vooral met een telescoop, waarmee je doorgaans veel langduriger een vogel observeert dan met een verrekijker, kunnen kleurrandjes heel hinderlijk zijn (bijvoorbeeld een vogel hoog in een boom tegen een heldere lucht).

Gerard en Marijk

Vanmorgen ben ik in Zeist geweest bij de Vogelbescherming winkel en heel wat scopes getest.. ik heb uitgebreid advies gekregen en een goed overwogen besluit genomen.
De sperwer 65 is voor mij de beste optie, zowel qua prijs als qua specs.. deze was ook nog eens in de aanbieding  :duim: met een mooi statief en kop erbij.. al met al ben ik gelukkig met mn keuze. ;D
Iedereen bedankt voor de adviezen, dat heeft me zeker geholpen de juiste vragen te stellen!! en nu het veld in ;D

Jaap van Steensel

Dank voor je bericht en gefeliciteerd met je keuze! Een mooie combinatie denk ik (er vanuit gaande dat je de combinatie hebt die ook in de webwinkel aangeboden wordt). Goed dat je ook direct een degelijk statief erbij genomen hebt, dat is zeker van belang.
Als ik het vragen mag: met welke scopes heb je kunnen vergelijken en wat zijn je ervaringen? Heb je ook met de Viking ED50 kunnen vergelijken en hoe beviel die (niet)?
In ieder geval veel kijk- en vogelplezier gewenst!

Gerard en Marijk

Dank je wel Jaap. Het was erg leuk om e.e.a te proberen en sowieso te ervaren hoe het kijkt door een scoop.
Ik heb gekeken door..
Havik 82 met 25-50 oculair
Havik ED 82 met 25-50 oculair
Vanguard Endeavor 82A HD
Viking ED 50 Pro
Swarovski ATS 65 + 20-60x oculair
Swarovski binoculair (met twee inkijken)
De laatste wilde ik gewoon eens ervaren, maar Uiteindelijk viel de beslissing tussen de Viking en de Sperwer..
De Viking is een mooi kleine scoop met helder beeld.. maar.. het scherpstelmechanisme vond ik helemaal niks..het draait veel te licht....ook de kleine Objectiefdiameter (50) en max vergroting van 36 deed mij toch besluiten voor de VB set te gaan
De set van een Sperwer 65 met Grutto statief en statiefkop
Manfrotto MVH400 AH statiefkop)
ED niet ED heb ik met de beide Haviks naast elkaar bekeken op een wit huis aan de overkant, en ik vond het verschil niet voldoende om toch voor ED te kiezen..