Hoofdmenu

haantje

Gestart door Niek van Wijk, april 04, 2008, 17:09:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde dit kevertje - ong 5 mm - vandaag in mijn tuin.  Is het een haantje en kan hij verder geidentificeerd worden?

Met vriendelijke groet,
Niek

jan cuppen

Het is geen Chrysomelidae en kan wel wat verder gedetermineerd worden. Let in het bijzonder op de antennen (en de poten wanneer je nog meer foto's hebt).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Niek van Wijk

Beset Jan,

Dank voor je commentaar.  Ik heb zojuist op diverse internetsites honderden kevers bekeken en zie nu door de kevers het bos niet meer....
Een identieke kever kon ik niet vinden. Is het een Scarabaeidae soort?

Met vriendelijke groet,
Niek

blaauw7

Misschien Aphodius prodromus?
Groeten,
Dick Belgers

Niek van Wijk

Beste Dick,

Daar lijkt hij inderdaad heel erg veel op!
Kan iemand dit bevestigen?

Met vriendelijke groet, Niek

jan cuppen

Citeer
Ik heb zojuist op diverse internetsites honderden kevers bekeken en zie nu door de kevers het bos niet meer....
Een identieke kever kon ik niet vinden. Is het een Scarabaeidae soort?

De antennen zijn karakteristiek voor deze familie. Alle ander keverfamilies hoef je dus niet meer te bekijken wanneer je zulke antennen ziet bij een kever. Het is een Aphodius-soort en idd A. prodromus.

Een zeer belangrijk kenmerk om deze soort te onderscheiden van de zeer verwante Aphodius sphacelatus is op de foto goed zichtbaar.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Niek van Wijk

Beste Jan,
Dank voor je bevestiging en uitleg. Langzaam maar niet al te zeker leer ik er iedere keer weer iets bij, dank zij jullie hulp.
Met vriendelijke groet, Niek

arnoldwijker

CiteerEen zeer belangrijk kenmerk om deze soort te onderscheiden van de zeer verwante Aphodius sphacelatus is op de foto goed zichtbaar.

Jan,

Wat is dat zeer belangrijke zichtbare kenmerk dan? Ik wil graag leren  -_-

Groet,
Arnold

jan cuppen

Citeer
CiteerEen zeer belangrijk kenmerk om deze soort te onderscheiden van de zeer verwante Aphodius sphacelatus is op de foto goed zichtbaar.

Jan,

Wat is dat zeer belangrijke zichtbare kenmerk dan? Ik wil graag leren  -_-

Groet,
Arnold
Eigenlijk zijn twee kenmerken goed zichtbaar:

1, de basis van het halsschild (waar dat grenst aan de dekschilden) is zwart (en niet geel als bij sphacelatus).

2, De achtste puntrij op de dekschilden (geteld vanaf de naad) bereikt de schouderbult lang niet en is veel korter dan de zevende puntrij. Bij A. sphacelatus is de 8e puntrij vrijwel even lang als de 7e.

Let wel: er zijn veel soorten Aphodius en andere kenmerken zijn niet (goed) zichtbaar op de foto.  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen