Jonge Juul ?

Gestart door Arp, april 04, 2008, 04:22:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Even checken voor het idee ... ik zag op wat kiekjes van vorige maand opeens als "bijvangst" een klein wormding waarvan ik het vermoeden heb dat het wel eens een jonge Julida zou kunnen zijn ... doet in principe denken aan iets Blaniulus guttulatus-achtigs met heel weinig segmentjes.

Het diertje was denk ik 2-3mm lang, de Geophilo ernaast heb ik niet meegnomen, maar schat ik zelf in op een G. truncorum  - in elk geval die orde van grootte/kleinte.

Een paar centimeter verderop zat een troepje "kleine Julen met puntjes op de zijkant" (onderaan op de bijlage); Het is verleidelijk om te denken dat die wel de volwassenen zullen zijn die bij de uk horen, maar ze leken me misschien wel wat te donker voor Blaniulus guttulatus (?? heb me nog niet echt in de Diplo's verdiept - sorry)

Maar goed, het gaat me er voornamelijk om even te checken of Julenukkies er inderdaad ongeveer zo uit zullen zien?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Arp,

Het zijn de juvenielen van de adulten op de onderste foto. Ze lijken inderdaad op juvenielen van Blaniulus guttulatus (wit, blind, rode ozadenen), maar het zijn juvenielen van Proteroiulus fuscus (adulten onderste foto. De geophilomorf is Geophilus truncorum of Schendyla nemorensis. Beide soorten zitten vaak samen met P. fuscus onder schors.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#2
Hoi Matty,

Bedankt weer ;) De Geofiel zal ik maar niet invoeren - overige kiekjes ook te slecht om te kunnen kiezen en ik heb uit hetzelfde gebied van beide soorten betere.
Citeerhet zijn juvenielen van Proteroiulus fuscus (adulten onderste foto)
Top  :duim:  Verbazingwekkend dat je die ukken ook nog kunt onderbrengen  B)

Leuk om nu in elk geval een idee te hebben van hoe kleine julen eruit zien  ^_^

Ik doe er meteen nog een kudde die ik vandaag tegenkwam... heb nu wat beter opgelet qua maatvoering enzo. Een kudde onder schors waarvan de grootste dieren maximaal een mm of 8 lang waren. De grote op het plaatje hieronder is ongeveer 6mm. Wel waren die groten denk ik mogelijk nog niet volgroeid (20-25 segemten / 14-19 stippen??), maar ik heb ook niet van alle Blaniulidae gegevens...

Is dit dan ook P. fuscus of toch iets kleiners (Boreoiulus tenuis)?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Ook deze behoren alle tot Proteroiulus fuscus.

Groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerOok deze behoren alle tot Proteroiulus fuscus.
'kee - Bedankt Matty  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)