Witte bekerzwam

Gestart door Leonard Minkema, maart 22, 2019, 14:18:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leonard Minkema

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/168261462/.
1 Sponsbekerzwam (f. proteana) - Peziza proteana f. proteana micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2019-02-25
locatie: Noordhollands Duinreservaat - Zuidhoek / Berenweide (NH)

foto's:






Zwam gevonden op brandplek uit zomer 2018, in duingebied met loofbomen en struiken als voornaamste begroeiing .
Vondst is van bijna een maand geleden.
Zwammetje had een diameter van +/- 1,5 Zwammetje groeide op verbrande grond en zat verstopt onder een tak. Microscopisch onderzoek is gedaan door Cees Roobeek.
Klopt het dat dit door de bekervorm f proteana is ?
Meestal wordt deze soort in sponsvorm aangetroffen....

Mvgr. Leonard

wimperzwam

De getoonde kenmerken laten weinig ruimte voor twijfel. De "bekervorm" wordt ook in andere landen zeldzamer genoemd dan de veel meer opvallende "sponsvorm" (forma sparassoides), die overigens ook in ons land al een zeldzame verschijning is.
Brandplek paddenstoelen zijn in Nederland een stuk zeldzamer geworden sinds er een verbod is op het verbranden van snoeihout in de buitengbieden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Leonard Minkema

Bedankt voor je reactie terug Henk !
Weer een leuke en deze keer ook heel zeldzame zwam van deze plek....die al meerdere leuke soorten heeft opgeleverd .
Wel interessant vind ik ook dat je op dit soort plekken, mits de juiste weersomstandigheden het hele jaar wel dingetjes kunt vinden.
vd Week was ik bijvoorbeeld nog bij een voor mij bekende plek in Schoorlse duinen.
Daar is nu een deel gekapt maar onder dat gekapte hout wemelde het werkelijk vd Bekerzwammen (mogelijk Beroete)....zoveel had ik er nog niet eerder bij elkaar gezien .

Ik heb de waarneming van dit topic aangepast.

Mvgr. Leonard

Leonard Minkema

Overigens vond ik enige tijd later nog wat (kleinere )bekertjes die er hetzelfde uitzagen, in hetzelfde gebied.
Deze heb ik gewoon laten staan om eventueel te "volgen" en om foto s van te kunnen maken.