Hoofdmenu

Hondspeterselie?

Gestart door Jefta leeuwis, maart 22, 2019, 08:05:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jefta leeuwis

Gevonden langs de spoorlijn bij Sliedrecht

Stef van Walsum


Jefta leeuwis

Thanks! Leuke soort voor in de Alblasserwaard! Weet je misschien hoe hondspeterselie in deze fase het best te herkennen is?

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Citaat van: Jefta leeuwis op maart 22, 2019, 16:44:27 PM
Thanks! Leuke soort voor in de Alblasserwaard! Weet je misschien hoe hondspeterselie in deze fase het best te herkennen is?

Hondspeterselie heeft een zeer onaangename geur, misschien is dat wel bruikbaar.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Jefta leeuwis

Zeker weten even ingevoerd! Nog een nieuwe soort! :)

Goeie tip met de geur, bedankt!

Plantoon

Lijkt me erg goed op selder. Hoe zie je het onderscheid?

pierrevanvooren

Antoon, die grondstandige bladen wijken sterk af van de bladen hogerop de stengel bij Hondspeterselie. Wordt daardoor in rozet misschien vaak miskend. Maar om dat goed in woorden te beschrijven, da's dan weer wat anders...veel bekijken en goed opvolgen zou ik zeggen.
grtjs Pierre

Plantoon

Hi Pierre
dan maar zelf even gezocht naar een selderplant in het zelfde stadium en vond deze wn van de Rutger B. Daarop zie ik ondermeer dat de tanden bij selder toegepitst zijn. Of dat tot een creterium kan verheven worden is weer een andere vraag.
Groeten
Antoon

pierrevanvooren

Ja  Antoon, lijkt me een bruikbaar kenmerk, ook dat wittige bladtopje is er m.i. niet bij Hondspeterselie
grtjs Pierre

Rob Koelman

Citaat van: pierrevanvooren op maart 23, 2019, 20:24:45 PMook dat wittige bladtopje is er m.i. niet bij Hondspeterselie

Wittige bladtopje? Zie even niet wat je bedoelt...
Met vriendelijke groet, Rob

pierrevanvooren

Rob, op de foto van RB zie je dat die puntige bladtopjes een bleek/wit "stekeltje" dragen. Vooral rechts op de foto goed te zien.
grtjs Pierre

Rob Koelman

Citaat van: pierrevanvooren op maart 23, 2019, 22:08:30 PMop de foto van RB zie je dat die puntige bladtopjes een bleek/wit "stekeltje" dragen. Vooral rechts op de foto goed te zien.

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob