Uilen

Gestart door Theovanv, april 03, 2008, 21:00:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik heb nog nooit in het wild een Uil gezien en wil een keer op zoek gaan, maar heb niet echt een idee waar en wanneer ik het beste kan zoeken. Ik woon in Apeldoorn en heb geen auto, dus het moet ergens in de omgeving zijn. Zitten er hier in de buurt veel Uilen? Via de zoekfunctie kom ik er niet zoveel tegen. En wanneer kan ik het beste gaan? Seizoen/welke maanden, overdag/'s avonds/'s nachts/ochtendschemer/avondschemer? En waar? Loofbos/Naaldbos/Gemengd Bos? Of open veld? Het liefst zou ik een Kerkuil spotten, maar andere Uil lijkt me ook gaaf. Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven :)
Theo van Veenendaal

joostverhoeven

Toevallig ben ik de laatste tijd ook actief bezig met uilen zoeken.
Overdag met veel zon, heb je een goede kans op een steenuiltje op het dak van boerderijen. Je kunt dan een zonnende steenuil aantreffen. In de schemering over een paar weken, in mei hebben de meeste kerkuilen wel jonge. Het gesis en "gekrijs" van de jonge uilen is dan al vaak op enkele tientallen meters te horen. Je kunt ook altijd aan boeren vragen of ze een uil weten te zitten in de buurt van hun boerderij vaak is dit wel het geval. Ook kun je natuurlijk naar braakballen speuren in het bos en houd dan vooral de "schijtsporen" aan op de bomen. En houd de waarnemingen op waarneming.nl bij jou in de buurt in de gaten voor eventuele waarnemingen!

Succes ermee!
Groeten,

Joost Verhoeven

Theovanv

Ok, bedankt voor de tips Joost. Ik ga binnenkort op pad op zoek naar de Uil :)
Theo van Veenendaal

robin84

#3
Beste Theo,

Wat ik geleerd heb, is dat je vooral met uilen geduld moet hebben en niet de moed moet opgeven als je ze op een bepaalde plek wel verwacht, maar niet hoort of ziet. Het is net vissen. soms heb je beet, soms niet. Ikzelf ben tot zo'n 3 jaar geleden géén enkele uil tegengekomen. Ondertussen zie ik ze bijna elke dag (rans- en bosuilen), terwijl ik daar 3 jaar geleden ook al kwam.

Ze komen in de meest uitéénlopende gebieden voor. Van parken en bossen, tot weilanden en steden. Er zijn bosuilen, die in de stad zitten.

Nog 1 laatste tip. Leer de uilenroepen uit je hoofd. Zo leer je ze herkennen (een ransuil bijvoorbeeld heeft een hele zachte maar aparte roep, die je zo 1,2,3 niet herkend). Het is mij al vaak gelukt om de roep van een bosuil na te doen en zo bosuilen daadwerkelijk te lokken (tot op zo'n 5 meter voor me). Ook een MP3 functie op je telefoon kan een uitkomst zijn waar je de roepen op kunt zetten. Zo herken je het geluid van deze uil en kan je ze misschien zelfs lokken.

Succes en ik ben benieuwd of je daadwerkelijk een uil ziet! Nu, in april, is het de perfecte tijd!!

Groetjes,

Robin
- Zelfs de meest wijze uil is ooit begonnen als uilskuiken -

tekenaar

Zo net na zonsondergang rondfietsen in bosrijke omgeving en goed luisteren, lijkt me. Uilen horen is meestal veel makkelijker als uilen zien. Ze roepen vooral fanatiek als het windstil is (en niet regent).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

frankmeer

CiteerNog 1 laatste tip. Leer de uilenroepen uit je hoofd. Zo leer je ze herkennen (een ransuil bijvoorbeeld heeft een hele zachte maar aparte roep, die je zo 1,2,3 niet herkend). Het is mij al vaak gelukt om de roep van een bosuil na te doen en zo bosuilen daadwerkelijk te lokken (tot op zo'n 5 meter voor me). Ook een MP3 functie op je telefoon kan een uitkomst zijn waar je de roepen op kunt zetten. Zo herken je het geluid van deze uil en kan je ze misschien zelfs lokken.
Voor geluiden van uilen is dit een mooie site:
http://www.owlpages.com/sounds.php
Frank van der Meer

frankmeer

#6
Ik zie dat je de Bosuil al hebt, top!  :duim:
Frank van der Meer

Inge van der Wulp

CiteerIk zie dat je de Bosuil al hebt, top!  :duim:
Gave foto! Jammer dat je geen auto hebt. Ik sta bij Epe op de camping en wij hebben een ransuil iedere dag in de boom zitten. Maar op de fiets is dat net wat te ver.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Theovanv

#8
Ja, was erg gaaf, die Bosuil! :)

Bedankt voor de tips allemaal. Cool Inge, maar is idd net wat te ver.
Theo van Veenendaal