Is dit een schimmel?

Gestart door jdelange, maart 19, 2019, 19:24:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

jdelange

Ik heb in de herfst een aantal rododendrons gepoot. Eén daarvan begon er na verloop van tijd steeds slechter uit te zien. Het begon met één tak maar van die kant af verpieterden steeds meer takken. Er is nu nog één tak die er nog redelijk (groen) uit ziet. Afgelopen weekend heb ik de rodo uit de grond gehaald om te kijken wat er aan de hand is. Aan de kant waar de ellende begon zag ik allemaal witte draden die in de aanplantgrond rond de plant naar naar de plant wezen. Schimmeldraden zoals ik ze ken zijn vaak heel dun, maar deze zijn zo dik als spaghetti. Ongeveer 10 cm lang. Ze zaten aan één kant en ze leken ahw op zoek / op weg naar de kluit van de rodo. Ik denk een stuk of 20. Pas later realiseerde ik mij dat dit misschien een schimmel / paddenstoel is en dat die de oorzaak is van het afsterven van de rodo. Wellicht scheidt de schimmel (als het een schimmel is) een stofje af waar de rodo niet tegen kan? Ik had niet het idee dat de witte draden ook al vol in de kluit van de rodo zaten. Ik ben terug gegaan om een foto te maken. Ik heb één typische draad op de foto gezet (bijlage). Is dit een schimmel en is dit een waarschijnlijke oorzaak van de ellende? Is er ook wat tegen te doen? Ik wil voorkomen dat de volgende rodo hetzelfde lot treft.

jan pos

Zijn het geen wortels van een woekerende plant of onkruid in de buurt van de rododendrons?

Groeten, Jan

jdelange

Nee, niks in de buurt. Niks boven de grond. Geen groen. Niets. Het zijn losse witte slangetjes.

jan pos

Doet me een beetje denken aan jonge worteluitlopers van Japanse duizendknoop. Die breken makkelijk af als je de grond beroerd, maar deze soort zal je zeker niet zijn ontgaan als je ze in de buurt hebt.


Groet, Jan

e.moors

Dit lijkt me geen schimmel, eerder wortelstokken(rhizomen) van een grasachtige
mvg. Eric

jdelange

Ik bedacht dat ik 'm in een pot op kan kweken. Kijken wat er gebeurt. Maar ik blijf benieuwd naar suggesties / advies.