Zeldzaamheid is niet alleen verspreiding, ook zaken als dichtheden, kwetsbaarheid van de soort en staat van instandhouding van de soort zijn factoren die je er zeker bij kan betrekken.
Criteria voor de zeldzaamheid zijn "hard" vastgelegd, zie de diverse basisrapporten van rode lijsten
Zeldzaamheid
a algemeen actuele verspreiding minimaal 25 % van de atlasblokken;of minimaal 25.000 voortplantende individuen
z vrij zeldzaam actuele verspreiding 5 tot bijna 25% van de atlasblokken; of 2.500 – 24.999 voortplantende individuen
zz zeldzaam actuele verspreiding 1 tot bijna 5% van de atlasblokken; of 250 – 2.499 voortplantende individuen
zzz zeer zeldzaam actuele verspreiding bijna 0 tot bijna 1% van de atlasblokken; of 1 – 249 voortplantende individuen
x afwezig actuele verspreiding 0% van de atlasblokken; of 0 voortplantende individuen
En wíe heeft dat "hard" vastgelegd? Dat andere instanties een bepaalde definitie van zeldzaamheid volgen, betekent natuurlijk niet dat wij ons daaraan moeten houden. Zoals ik al zei: er zijn meer factoren waarvan ik vind dat je ze erbij kan betrekken. En welke atlasblokken gebruik je voor zeezoogdieren, bijvoorbeeld? Of seizoensgasten/trekkende dieren?
Overigens kan Grote Bosmuis inmiddels wel van Zeer Zeldzaam af, lijkt me, dat beest zit inmiddels wel in het grootste deel van het oosten, in flinke aantallen en spreid zich alleen maar verder uit. En ik vraag me nog altijd af waarom Millers' waterspits / waterspits onbekend überhaupt geactiveerd is voor Nederland..
Merel: Noordse Woel was, voor zover ik me kan herinneren, altijd al zeldzaam. Weet zo geen zoogdiersoort die recent een zeldzaamheidsklasse omhoog is gegaan.