Andrena?

Gestart door Johan G, maart 17, 2019, 20:17:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan G

Volgens mij een Andrena carantonica of flavipes maar ik kan er natuurlijk ook zomaar naast zitten  ;D
Blijft lastig om zandbijen te determineren.
Ze zat een beetje lam op een grasspriet. Ik heb haar op een bloeiende paardenbloem gezet waarna ze begon te foerageren en na verloop van tijd weer wegvloog  :blink:
Ik hoop dat de foto's voldoende zijn.
Het gaat om deze waarneming:
https://waarneming.nl/observation/168695399/
Cheers, Johan

LakeSide

Die 2 zijn het niet :)

Ik vermoed eerder A. bicolor

wilde

#2
Jaco, een vrouw Andrena bicolor heeft zwarte beharing op de voorkant kop en op het mesopleuron (zijkant thorax onder de tegulae).
Die is het dus niet. Deze lijkt voor mij toch meer op Andrena flavipes, hoewel ik niet zeker ben, want die soort heeft in het begin van het seizoen een strakkere achterlijfbandering dan er hier op de foto lijkt te zijn. Carantonica is het niet.

Johan, waarom staat deze bij Helvolo-groep? Zou best kunnen, maar hoe kom je er aan?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Johan G

Citaat van: wilde op maart 19, 2019, 18:31:31 PM

Johan, waarom staat deze bij Helvolo-groep? Zou best kunnen, maar hoe kom je er aan?

Nou niet vanuit kennis  :-\ maar meer omdat ik niet Andrena spec. in kon vullen op mijn mobiel.
Uiteindelijk kwam het beste Andrena Helvolo spec. het meest in de buurt omdat ik absoluut niet weet welke Andrena soort dit is.
Ik zal nog wel 2 andere foto's extra toevoegen in de hoop dat het meer verduidelijking zal geven  ;)

Cheers, Johan

wilde

#4
Op de laatste foto is de pootscopa erg licht en niet oranjebruin. Dan zal het ook geen flavipes zijn. Helvolagroep is misschien ze slecht nog niet, bijv. varians.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Menno Reemer

Een heel interessant beestje.
Vorig jaar ving ik in april in Meijendel een Andrena-mannetje waar ik aanvankelijk niet uitkwam, maar die later tot A. rufula bleek te behoren, een Zuid-Europese soort waarvan de dichtstbijzijnde vindplaatsen in Zwitserland liggen. Ik ben bezig met een artikeltje hierover, maar wilde nog even wachten met publiceren zodat ik dit voorjaar kon proberen of ik er meer kon vinden.
Dit vrouwtje heeft veel weg van de vrouwtjes van A. rufula. Deze soort is verwant aan A. bicolor, maar de vrouwtjes verschillen o.a. in de kenmerken die hierboven al genoemd zijn: lichte beharing op kop en onderzijde borststuk.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat dit vrouwtje best wel eens tot A. rufula kan behoren. Dit is een extra stimulans om mijn zoektocht komende dagen te gaan beginnen!

Johan G

Zal ik de waarneming dan maar laten zoals die nu is?
Cheers, Johan

Menno Reemer

Ja, laat maar even zo, totdat hier meer duidelijkheid over is. Als ik er inderdaad meer tegenkom dan kan ik dit beestje hopelijk ook beter inschatten.

JohanvantBosch

Interessant. Ik zal er ook op letten de komende tijd.

Menno Reemer

Ben gisteren nog op deze plek geweest, waar ik Johan G. prompt tegenkwam. Het beestje niet gezien helaas.