Nog een Aardkruiper

Gestart door Arp, april 01, 2008, 01:21:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hoi Geophilosofen,

Bij deze Aardkruiper moet ik passen.
- 70-74 paar loopbenen (ik tel 72)
- 25-26mm
- Antenne 3,25-3,5 maal kopbreedte
- geen Shendyla-eindbenen
- gelig/wittig met iets contrasterende kop

Het dier zat in een zak potgrond die - reeds aangebroken - al enige tijd (maanden) in de bijkeuken stond. Dit laat misschien zowel ruimte voor inheems als misschien "import" (???)

Alle soorten met rond de 70 paar loopbenen die ik voor NL kan vinden zouden langer moeten zijn, dus indien inheems dan een "puber" (?)

Maar zelfs als ik de lengte buiten beschouwing laat kom ik er niet uit met de antennelengte. Ik kan vinden:
  • Clinopodes linearis (C.L. Koch, 1835) Segs: M=63, F=73[79?]; 42-50mm; Gelig m. donkere kop; Antenne 2-2.5x kopbr.
  • Geophilus electricus (Linnaeus, 1758) Segs: M=63-69, F=67-73; 40-50mm; Gelig met donkere kop; Antenne 1.5-3x kopbr.
Indien de opgegeven maten voor de antenne/kopbreedte voor juvenielen onbetrouwbaar zijn, dan zou ik inzetten op de "Schokaardkruiper" (G. electricus). Indien wel betrouwbaar heb ik een probleem want de lengte lijkt me duidelijk meer 3x kopbreedte - nominaal 3,25x - mogelijk zelfs 3,5-3,6x, beetje afhankelijk van hoe je meet).

Of zie ik een soort over het hoofd?

Een zwik plaatjes (hoop dat ze duidelijk genoeg zijn):




(nog een paar meer bij de waarneming
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Sorry Arp. Hier valt even niets van te maken. Het lijkt me een juveniel. Zonder details van de eerste tien segmenten aan de onderkant is een zekere determinatie niet te geven.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerZonder details van de eerste tien segmenten aan de onderkant is een zekere determinatie niet te geven.
Okay - toch bedankt hoor - ook voor je uitleg bij de truncorum ;)

Ik moest maar eens een trucje verzinnen om die onderkantjes digitaal te krijgen  :rolleyes:

Begrijp ik het goed dat evaluatie van de onderkant bij juvenieltjes wel zin heeft - m.a.w. de kenmerkende details zijn wel "volgroeid" of in elk geval afdoende zichtbaar?

Was eigenlijk niet van plan om hem lang te houden, maar is het mogelijk om deze jongens te voeren - zo ja wat dan (springstaartjes, stofluisen etc of moet het kleiner zijn??).

Heb ook ook een zwangere Shendyla nemorensis hier (buik vol eitjes) waarbij ik nog twijfel tussen terugbrengen naar de vindplaats en kijken of ik jonkies kan uitkweken ... zijn in het achterlijf zichtbare eitjes trouwens per definitie reeds bevrucht, of moet er eerst nog een mannetje oveheen?

Tips voor voer kweekbak/kinderkamer?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Arp,

Als je de onderkant van een plastic petrischaaltje omdraait dan past deze in de deksel. Hiertussen zit dan een geringe ruimte waar je het dier tussen kan 'klemmen'. Aangezien plastic niet zwaar is kunje zo in een handomdraai zowel de bovenkant als de onderkant fotograferen.

De jonge geophilomorphen hebben alle kenmekren van de adulten, met uitzondering van de verdikte poten (alleen bij volwassen mannetjes).

Je kunt proberen dieren over de houden door ze te voeren met springstaarten of de larven van Drosophila.

Geen idee of de eitjes bevrucht zijn. Weet je zeker dat het eitjes zijn? Ik heb ze nog nooit gezien in een levend dier. Als je een bakje hebt wat je een beetje vochtig kunt houden zou het moeten lukken.

Met groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

#4
CiteerWeet je zeker dat het eitjes zijn? Ik heb ze nog nooit gezien in een levend dier.
Tja, gut, poeh, nou ... ehhhh .... ik weet natuurlijk vrijwel helemaal niks "zeker" als het over entobiodingesgebeuren gaat   :whistle: Misschien zijn het wel poepjes of parasietjes ofzo ... zeg jij het maar  :unsure:

Bedankt in elk geval voor de tips - had nooit gedacht dat ik nog bewust fruitvliegjes zou gaan kweken  :blink:  :gap:

P.S. Indien toch eitjes: Zouden onbevruchte eitjes zover tot ontwikkeling komen? Ofwel: In welk stadium worden ze bevrucht - als enkelvoudige eicel, of veel later pas?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Arp,

Dit lijken me inderdaad eitjes. Volledig ontwikkeld en net voor de eileg gefotografeerd.

met groet,

Matty  
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerDit lijken me inderdaad eitjes.
'kee - dan houden we het daarop  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)