Driehoekselfje

Gestart door Arjan de Heer, maart 01, 2019, 19:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan de Heer

Vandaag dit exemplaar waargenomen, en bezig geweest met de determinatie, daarbij kwam ik uit op Driehoekselfje (Meligramma triangulifera) Maar zet hem toch nog even ter controle hier neer. Kan iemand bevestigen of het inderdaad deze soort betreft?
Het betreft deze waarneming
https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/168167111
Driehoekselfje - Meligramma triangulifera gezien op 2019-03-01 Oegstgeest - Endegeest / Rhijngeest
Foto's:










Bij voorbaat dank!!
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!

Arjan de Heer

Wat mij onder andere doet twijfelen is het feit dat deze soort nog nooit in maart is gezien, laat staan begin maart.
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!

paulhoekstra

Volgens de zweefvliegenatlas is het driehoekselfje vanaf eind maart waargenomen. Komen de achterlijfsvlekken over de zijrand? Dan klopt het denk ik wel, ook al is het erg vroeg.
groeten,
Paul

Arjan de Heer

Dank voor je reactie!
De achterlijfsvlekken komen heel iets, of in ieder geval tot op de zijnaad. Dan laat ik hem op zeker staan. Leuk!
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!

Edwin Handels

#4
Bij het Driehoekselfje zou het schildje geel behaard moeten zijn met een gele 1e scheen en tars, dat is hier niet het geval. Ik denk daarom eerder aan het Variabel elfje (M. auricollis), is qua vliegtijd ook waarschijnlijker.

Arjan de Heer

Is inmiddels goedgekeurd als Driehoekselfje (Meligramma triangulifera)
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!

Edwin Handels

Is niet de eerste keer dat ik het niet eens ben met Leendert-Jan z'n validatie.

Henk Soepenberg

Zwarte middenknobbel past ook niet voor driehoekselfje.  https://oudeversie.waarneming.nl/foto/view/16586524
Vriendelijke groeten,
Henk

Arjan de Heer

Citaat van: Edwin Handels op maart 03, 2019, 12:58:30 PM
Bij het Driehoekselfje zou het schildje geel behaard moeten zijn met een gele 1e scheen en tars, dat is hier niet het geval. Ik denk daarom eerder aan het Variabel elfje (M. auricollis), is qua vliegtijd ook waarschijnlijker.

Na dit geciteerde bericht en na het feit in het vorige bericht, dat het Driehoekselfje blijkbaar geen zwarte middenknobbel heeft, ben ik inderdaad gaan twijfelen over de juistheid van mijn determinatie, en daarmee ook aan de juistheid van de validatie. Ik zelf ben echt nog een leek met zweefvliegen, en heb ook nog nooit eerder een driehoekselfje gezien, en laat daarbij graag de determinatie, en bevestiging over aan experts, waar Leendert-Jan volgens mij ook wel bij hoort.

Maar ook bij mij roept deze validatie vragen op, waarom deze goedgekeurd is, terwijl mensen hier zeggen dat het er geen is...

Misschien krijgen we dat hier nog te horen, ik hoop het.
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!

ljvanderent

Hoi Arjan,

Je hebt gelijk, het is een mannetje variabel elfje. Ik had wat te vlug een verkeerde conclusie genomen vanwege de kleine gele vlekkenparen op het achterlijf bij dit relatief donkere exemplaar.
Goed dat je zo kritisch bent. 
Zie ook mijn  aanvulling op waarneming.nl. 


Groet Leendert-Jan

Arjan de Heer

Ha Leendert Jan,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de soortnaam gewijzigd naar Variabel elfje.
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!