3 x spin+3 x ectoparasiet

Gestart door blaauw7, april 03, 2008, 12:06:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

en een nieuwe spin met ecto
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Alweer beschuit met muisjes  :wub:
De nieuwste zit op een komkommerspin, en zo te zien is ook daar de Grote Slurp al begonnen. We blijven genieten van de plaatjes!
Jacomijn Prinsen

blaauw7

#32
Inmiddels is ook de laatste wesp geboren. Een andere soort, ook wat groter. De cocon is ook anders.


Foto van de grote slurp!
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

De sluipwesp
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

En de spin, sluipwesp en cocon sluipwesp.
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

:wub:  :wub:  :wub:
Dit lijkt op Polysphincta, op komkommers meestal  P. tuberosa. Maar we wachten de echte determinatie af.
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Ik heb inmiddels de spinnen bekeken, en de wespen zijn gedetermineerd door Kees Zwakhals.

Spin 3 werd als eerste leeggezogen. Dat was een wijfje Tenuiphantes tenuis. De wesp is een Acrodactyla degener wijfje.

Spin 2 werd als tweede leeggezogen. Wijfje Tenuiphantes flavipes. De wesp is hier ook weer een Acrodactyla degener wijfje.

De parasiet van de laatste spin, Araniella spec, was een Polysphincta tuberosa mannetje.

De parasieten zijn alle drie algemeen, wat in dit geval niet betekent dat ze vaak gevonden worden. Dit zijn nieuwe stippen op de kaart.

P. tuberosa doet aan gastheerwisseling. Ze overwinteren op Komkommerspinnen, en hebben een zomergeneratie op  de Kruisspin. Die kunnen nu gevonden worden.
Jacomijn Prinsen

blaauw7

Fantastisch Jacomijn! Bedankt! Ik zal eens kijken of ik de komende tijd wat geparasiteerde kruisspinnen kan vinden.
Ik zal de spinnetjes en sluipwespen invoeren.
Groeten,
Dick Belgers