Frankrijk: Zwarte of toch rode wouw?

Gestart door MJE, maart 12, 2019, 18:03:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Deze zijn toch niet altijd even makkelijk te onderscheiden. Er zitten in deze regio (Evian) veel rode wouwen maar in dit geval neig ik naar een zwarte wouw vanwege kortere en bredere vleugels en niet echt opvallende lichte vensters in de vleugels....

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/168517627
Black Kite - Milvus migrans observed at 2016-08-01 France - Saint-Paul-en-Chablais
Photos:

Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

OJGoreng

Eens. Staartvorm en kop lijken me ook typisch voor zwarte wouw.
Met vriendelijke groet, Zainal

MJE

Dank je Zainal.
En wat te denken van deze: in Evian boven het meer van Genèvè op 10 maart jl. Ik zou zeggen opnieuw een zwarte wouw maar zwarte wouwen overwinteren in Afrika en maart lijkt dus nog wat te vroeg...
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Wil

Groeten, Wil Lemmens
Geleen

frankneijts

Ik zou er een Rode van maken: niet alleen vanwege het silhouet met de lange smalle vleugels, hand iets smaller dan arm met de 6e vinger erg kort (langer bij Zwarte) maar vooral vanwege de ongetekende witte bases van de buitenste handpennen welke bij Zwarte altijd gebandeerd zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wil

Groeten, Wil Lemmens
Geleen

MJE

Dank jullie zeer voor jullie commentaar Frank en Wil!
Ik heb nog een twijfelgeval: gezien 80 km ten zuiden van Evian op 9 maart 2019: Lijkt mij toch ook een zwarte vanwege het wat compacte formaat en weinig contrast van de witte vensters met de zwarte vingertoppen, maar ja... in deze regio zijn in maart de zwarte toch een stuk zeldzamer dan de rode ..

Ben benieuwd wat jullie (en anderen) vinden!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Jacob Molenaar

Citaat van: MJE op maart 13, 2019, 12:40:15 PM
Dank jullie zeer voor jullie commentaar Frank en Wil!
Ik heb nog een twijfelgeval: gezien 80 km ten zuiden van Evian op 9 maart 2019: Lijkt mij toch ook een zwarte vanwege het wat compacte formaat en weinig contrast van de witte vensters met de zwarte vingertoppen, maar ja... in deze regio zijn in maart de zwarte toch een stuk zeldzamer dan de rode ..

Ben benieuwd wat jullie (en anderen) vinden!
Dit is zeker een zwarte wouw. Maar die andere, zou die niet een veel diepere vork in de staart moeten hebben voor een rode wouw?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Oenanthe

Niet elke rode wouw toont zo'n diep ingesneden staart als onze vogelgidsen aangeven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#9
Citaat van: frankneijts op maart 12, 2019, 23:34:53 PM
Ik zou er een Rode van maken: niet alleen vanwege het silhouet met de lange smalle vleugels, hand iets smaller dan arm met de 6e vinger erg kort (langer bij Zwarte) maar vooral vanwege de ongetekende witte bases van de buitenste handpennen welke bij Zwarte altijd gebandeerd zijn.

Bij nader inzien Mark e.a. twijfel ik toch een beetje bij deze vogel overigens niet zozeer vanwege de niet-gevorkte staart (zie bijv. plaat 143 in Forsman 2016) maar vanwege het weinige contrast op de ondervleugel, de lengte van p5 (de 6e vinger: bij o.a. rovers is de buitenste handpen p10) welke een beetje intermediair is tussen Zwarte en Rode en het op het oog misschien toch nog wat te weinig ongetekend wit op de bases buitenste handpennen.
Misschien dat Mark nog wat meer foto's heeft van deze vogel en die ook nog wat beter kan bewerken (toevoegen van wat contrast, iets meer oplichten en wellicht meer verscherpen?)??
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: MJE op maart 13, 2019, 12:40:15 PM
Dank jullie zeer voor jullie commentaar Frank en Wil!
Ik heb nog een twijfelgeval: gezien 80 km ten zuiden van Evian op 9 maart 2019: Lijkt mij toch ook een zwarte vanwege het wat compacte formaat en weinig contrast van de witte vensters met de zwarte vingertoppen, maar ja... in deze regio zijn in maart de zwarte toch een stuk zeldzamer dan de rode ..

Ben benieuwd wat jullie (en anderen) vinden!

Inderdaad een duidelijke Zwarte al is t maar vanwege de 6 vingers ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MJE

Ja, bij de laatste foto is de 6e vinger een stuk langer dan bij de tweede foto van dit topic!
Fijn Frank dat je nog eens die foto nader hebt bestudeerd, want ik ging er toch vanuit dat dit juist een zwarte wouw is, mede vanwege de korte 6e vinger en weinig contrast van witte vensters.

Ik heb de tweede foto nog wat verder opgelicht en ik heb nog twee foto's van dezelfde vogel.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

frankneijts

Denk toch uiteindelijk een Zwarte: o.a. teveel bandering op een groot deel van de handpennen en alle staartpennen en te weinig contrast op de ondervleugel. Bovndien past ook het silhouet op de foto's 2 en 3 beter op die soort.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MJE

Dank Frank, dan blijft het bij een zwarte wouw.
Enne, blijkbaar zijn er toch voldoende zwarte wouwen in maart in Frankrijk...
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

OlivierO

Zou je de waarnemingen ook willen ingeven, Mark?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

MJE

De eerste staat er al in; de andere zal ik eveneens invoeren.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))