Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Citaat van: pdamstra op januari 24, 2010, 10:12:40 AM
Noord Nederland heeft een relatief lage bevolkingsdichtheid. Hier is nog aardig wat ruimte ook is het aantal snelwegen beperkt.
Niet uitgestrekt genoeg voor de wolf vrees ik. Veluwe zou nog gaan maar dan moeten ze eerst door een stuk land dat weer niet geschikt is.
Hoe leuk ik t ook zou vinden, heb er n hard hoofd in.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Freek Verkerk

#211
Ik verwacht dat ze zich goed aan de mensen aanpassen. Ook in de stad leven veel dieren, zoals roofvogels, eenden, reigers. Voedsel lijkt me het belangrijkst en dat is er wel. Belangrijk om te weten is dat ze voornamelijk snachts opereren en dan slapen de meeste mensen. Ik geef ze wel een kans. Je ziet dat vergelijkbare dieren zoals de Lynx nu al het land binnenloopt. Een eenzame fietser wil nog wel eens een dier in z'n rustplaats storen, maar zolang er ook nog rustplaatsen zijn voor herten zullen die er ook nog wel zijn voor lynxen en wolven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

M.Haverkamp

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 14:16:25 PM
Ik verwacht dat ze zich goed aan de mensen aanpassen. Ook in de stad leven veel dieren, zoals roofvogels, eenden, reigers. Voedsel lijkt me het belangrijkst en dat is er wel. Belangrijk om te weten is dat ze voornamelijk snachts opereren en dan slapen de meeste mensen. Ik geef ze wel een kans. Je ziet dat vergelijkbare dieren zoals de Lynx nu al het land binnenloopt. Een eenzame fietser wil nog wel eens een dier in z'n rustplaats storen, maar zolang er ook nog rustplaatsen zijn voor herten zullen die er ook nog wel zijn voor lynxen en wolven.


Helaas is het politieke draagvlak vrijwel nihil Sleutelpositie binnen de politiek zal de komende jaren nog steeds worden ingenomen door het CDA. Gegarandeerd een CDA-minister, tezamen met de negatieve naan die de wolf heeft zal de eerste wolf al snel in Naturalis eindigen: opgezet. Een populatie in Nederland kun je echt wel vergeten. Het is niet anders..... :'(

Freek Verkerk

#213
In Zwitserland schieten ze wolven af zodra ze teveel schapen doden. Als een wolf in een maand meer dan 30 schapen of in 3 maanden meer dan 40 schapen doodt mag hij geschoten worden. Duidelijk en begrijpelijk.

Het wordt interessant als je er mee gaat rekenen. Voor een dood schaap wordt 200 euro vergoed. 40 dode schapen kosten dus 40 maal 200 is 8000 euro.

Het afschieten van een wolf is geen kattepis. Dat dier beweegt grote afstanden midden in de nacht, kan zich geweldig goed schuilhouden en ruikt een mens op honderden meters afstand. Kortom het afschieten van een wolf is niet makkelijk en kost geld. Ik had gelezen 200.000 euro per wolf. Zelfs het CDA kan rekenen en die begrijpen dat het goedkoper is om de wolf te laten lopen.

Kijk ook maar hoeveel geld het gekost heeft om die paar herten op Terschelling af te schieten. En die dieren zijn groter dan een wolf, minder bang voor mensen en zaten in een klein gebied. Kijk ook maar eens hoe moeilijk het is om een paar vossen op Vlieland te schieten.

Daar komt bij dat je uiteraard een erg slecht imago krijgt als politieke partij. In alle beschaafde landen beschermd men wolven alleen Nederland zou dan weer eigenwijs moeten zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marina

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 16:44:16 PM
Voor een dood schaap wordt 200 euro vergoed.

En waar ik dan weer bang voor ben is wat nu met kraaien gebeurt: een ziek schaap/lam dat (bijna) doodgaat en wordt aangevreten (schapen zijn nu eenmaal gevoeliger voor ziektes dan bv koeien), dan kan t gebeuren dat een door-overheid-uitgemolken-aan-de-rand-van-afgrond-staande boer eieren voor zn geld kiest en een (onterechte) claim indient.
De schapenboer doet t om te overleven maar uiteindelijk wordt de natuurlijke opruimer (wolf, kraai) de dupe.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Freek Verkerk

Citaat van: Marina op januari 24, 2010, 17:04:36 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 16:44:16 PM
Voor een dood schaap wordt 200 euro vergoed.

En waar ik dan weer bang voor ben is wat nu met kraaien gebeurt: een ziek schaap/lam dat (bijna) doodgaat en wordt aangevreten (schapen zijn nu eenmaal gevoeliger voor ziektes dan bv koeien), dan kan t gebeuren dat een door-overheid-uitgemolken-aan-de-rand-van-afgrond-staande boer eieren voor zn geld kiest en een (onterechte) claim indient.
De schapenboer doet t om te overleven maar uiteindelijk wordt de natuurlijke opruimer (wolf, kraai) de dupe.


In Zwitserland en Frankrijk werkt men al met die procedure. Na een melding komen er ambtenaren die gaan kijken of het echt een wolf was. Ze proberen ook dna (poep) te verzamelen om te kijken welke wolf het was. Ze kennen namelijk in Zwitserland 10 van de waarschijnlijk 15 wolven die er rondlopen. Ook loslopende honden en bijvoorbeeld een Lynx wil ook nog wel eens een schaap doden. Het is nog niet zo eenvoudig.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marina

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 17:16:41 PM
In Zwitserland en Frankrijk werkt men al met die procedure.
In Nederland werkt men dus ook al met die procedure (zij het dan niet voor wolven) maar die rammelt aan alle kanten.
Bij wolven kun je dus een veelvoud aan onterechte claims verwachten, vooral van schapenboeren die de wolf zowiezo niet zagen zitten en jagers die "het wel leuk vinden" een wolf aan hun "verzameling" toe te voegen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Freek Verkerk

Citaat van: Marina op januari 24, 2010, 17:21:34 PM
Bij wolven kun je dus een veelvoud aan onterechte claims verwachten, vooral van schapenboeren die de wolf zowiezo niet zagen zitten en jagers die "het wel leuk vinden" een wolf aan hun "verzameling" toe te voegen.


In Duitsland is het aantal door wolven gedode schapen juist afgenomen. Als reden wordt gezien dat nu er wat meer wolven komen, dat ze in groepen kunnen jagen en minder snel schapen zullen doden maar eerder de edelherten en wilde zwijnen uitkiezen.


Overigens kan het afschieten van wolven ook goedkoper geregeld worden als je de zweedse procedure volgt en in een bepaald gebied alle jagers de vrijheid geeft om wolven te schieten. In zweden waren dat 11000 jagers die in 2 weekenden de gevraagde 20 wolven hadden afgeschoten. Gratis. In landen waar wolven rondlopen heb je vaak dat ze maandenlang ongezien blijven. Niet elke wolf jaagt op schapen en geiten namelijk.
Bij een claim van een gedood schaap zal het dier wel echt dood moeten zijn neem ik aan. Met flinke bijtwonden en waarschijnlijk ook echt vlees verwijderd. Boeren houden vaak van hun dieren en de vergoeding is min of meer een normale marktprijs, dus ik zie niet in dat er veel onterechte clains zullen volgen. Wel kan ik me voorstellen dat een schaap dat door een loslopende hond een sloot is ingejaagd geclaimd wordt als een wolfslachtoffer. Maar als je als boer in Purmerend dat morgen claimt moet je met een erg goed verhaal komen. Het moet namelijk ook een beetje aannemelijk zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marina

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 18:52:19 PM
Overigens kan het afschieten van wolven ook goedkoper geregeld worden als je de zweedse procedure volgt en in een bepaald gebied alle jagers de vrijheid geeft om wolven te schieten. In zweden waren dat 11000 jagers die in 2 weekenden de gevraagde 20 wolven hadden afgeschoten. Gratis.

Nou dit lijkt me nou juist heel ONwenselijk!!

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 18:52:19 PM
Boeren houden vaak van hun dieren

Ach kom nou toch. t Is een bedrijf, geen kinderboerderij. t Is handel, ze moeten ervan leven. 
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Freek Verkerk

Citaat van: Marina op januari 24, 2010, 19:06:28 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 18:52:19 PM
Overigens kan het afschieten van wolven ook goedkoper geregeld worden als je de zweedse procedure volgt en in een bepaald gebied alle jagers de vrijheid geeft om wolven te schieten. In zweden waren dat 11000 jagers die in 2 weekenden de gevraagde 20 wolven hadden afgeschoten. Gratis.

Nou dit lijkt me nou juist heel ONwenselijk!!
Volgens mij vonden de jagers het wel wenselijk.

Citaat van: Marina op januari 24, 2010, 19:06:28 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 18:52:19 PM
Boeren houden vaak van hun dieren

Ach kom nou toch. t Is een bedrijf, geen kinderboerderij. t Is handel, ze moeten ervan leven.
Overigens worden er ook wel dieren van kinderboerderijen door wolven gedood, juist dat soort dingen komen in het nieuws.


Ik heb op TV huilende boeren gezien wiens veestapel geruimd werd door een of andere ziekte. Boeren hebben een band met hun vee, dat moet je niet onderschatten. Overigens ging het dan wel om koeien die ze al jaren hadden.


belangrijk is ook om op te merken dat in bijvoorbeeld zwitserland en duitsland de boeren wel maatregelen moeten nemen om hun dieren te beschermen. Ze moeten ze bijvoorbeeld savonds naar binnen, of als ze buiten blijven moet er met schapenhonden de wacht gehouden worden.


Ook allemaal niet gratis.


Gelukkig hebben we in Nederland niet veel schapen en geiten buiten lopen. De koeien en paarden zijn wat te groot voor een enkele wolf.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 19:51:24 PM
Citaat van: Marina op januari 24, 2010, 19:06:28 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 18:52:19 PM
Overigens kan het afschieten van wolven ook goedkoper geregeld worden als je de zweedse procedure volgt en in een bepaald gebied alle jagers de vrijheid geeft om wolven te schieten. In zweden waren dat 11000 jagers die in 2 weekenden de gevraagde 20 wolven hadden afgeschoten. Gratis.

Nou dit lijkt me nou juist heel ONwenselijk!!
Volgens mij vonden de jagers het wel wenselijk.
Ja natuurlijk, jagers vinden het altijd wenselijk om van alles en nog wat te schieten. Vanuit natuurbeschermingsoogpunt bekeken is het uiteraard zeer onwenselijk.

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 19:51:24 PM
Gelukkig hebben we in Nederland niet veel schapen en geiten buiten lopen.
Nee, hooguit 1,4 miljoen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

g.j. keizer

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 19:51:24 PM
Citaat van: Marina op januari 24, 2010, 19:06:28 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 18:52:19 PM
Boeren houden vaak van hun dieren
Ach kom nou toch. t Is een bedrijf, geen kinderboerderij. t Is handel, ze moeten ervan leven.
Ik heb op TV huilende boeren gezien wiens veestapel geruimd werd door een of andere ziekte. Boeren hebben een band met hun vee, dat moet je niet onderschatten. Overigens ging het dan wel om koeien die ze al jaren hadden.
Freek,
Tijdens de eind negentiger jaren in een ammoniakwolk uitgevoerde bomenschouw van alle bomen langs de provinciale wegen in geheel Noord-Limburg ben ik een andere categorie "boeren" tegengekomen, voormalige internationale truckers, die met leningen van de plaatselijke Boerenleenbanken een varkensmesterij waren begonnen. Als die in hun mega-stallen met giga-voedersilo's keken, zagen ze geen dieren, maar al dan niet renderend kapitaal op vier poten lopen, omdat de investeringen moesten worden terugverdiend en de rente moest worden opgebracht .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Freek Verkerk

Je hebt heel wat boeren en ik zal wel wat te simpel geweest zijn. Er zullen ook wel "geld"-boeren zijn. Hen zal het dan wel niet veel uitmaken of hun schaap nu door en slachter of door een wolf aan zn eind komt. Ik woon in Diemen (Noord Holland) en zie weinig schapen, ook niet als ik met de trein naar mijn werk ga. Ik wist niet dat er nog 1.4 miljoen schapen in Nederland rondliepen. Het aantal geiten zal nu wel iets afnemen denk ik ;)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marina

Citaat van: Freek Verkerk op januari 24, 2010, 21:47:20 PM
Hen zal het dan wel niet veel uitmaken of hun schaap nu door en slachter of door een wolf aan zn eind komt.

Jawel. Een slachter moet je betalen, ook het ophalen van een dood schaap kost geld.
Een door een wolf gedood schaap (of dat waar is of niet maakt niet uit) levert meer op.
Stel, je hebt een ziek schaap dat doodgaat. Je moet het laten ophalen (kost geld) en je kunt het alleen nog voor weinig geld verkopen als diervoer (want het is ziek en voor menselijke consumptie ongeschikt).

Dan is een toevallige (onschuldige) wolf in de buurt wel een hele mooie zondebok.
En die controle daarop, sja.... stelt ook niets voor.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

wimtegels

De wolf zal zeker naar Nederland komen. Al is het alleen maar in grensoverschreidende gebieden. En als hij Nederland binnenkomt is hij gewoon beschermd.

Natuurlijk gaan er incidenten voorkomen, net zoals overal. Maar uiteindelijk leren ook wij weer te leven met de grote nuttige wolf.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Een beetje verder weg in Oostenrijk zijn nu ook wolven waargenomen. http://www.kleinezeitung.at/kaernten/sanktveit/gloednitz/2288313/wolf-ging-gloednitz-foto-falle.story


Oostenrijk was nog een beetje wit gebied, omdat er geen wolven waren. Nu blijken enkele zwervers uit de balkanpopulatie aanwezig naast zwervers uit Italie en dat is goed nieuws. De twee gescheiden populaties sluiten nu, na jaren, weer op elkaar aan, zodat de inteelt beperkt wordt. Het volgende is dat de wolven heel Oostenrijk gaan bezetten en langzaam zuid Duitsland binnenlopen, waar ze dan zwervers uit de pools/duitse populatie tegen gaan komen. Dat gaat over 5 a 10 jaar gebeuren, of misschien eerder want het gaat nu snel.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Goede ontwikkeling!

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wimtegels

Helemaal mee eens. Ik verheug me al op het moment dat de verschillende groepen Europese wolven weer met hun leefgebied verbonden zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Er zijn meerdere vage waarnemingen uit Noord Duitsland tegen de Deense grens. http://ostholstein.mediaquell.com/2010/02/18/woelfe-in-schleswig-holstein-7382/

Zal wel een zwerver zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Stuur ze een ansichtkaart van de OVP. Zet er voral bij:

Gezocht kuddebeheerder met kennis van heckrund, konikspaard, edelhert en ree, of met de bereidheid deze kennis te verwerven. Bij meerdere geschikte kandidaten worden ze allemaal aangesteld. Hou echter rekening met een commissie van 16.000.000 beoordelaars die zich met de uitvoering van het werk zal bemoeien. Bij vermeende ongeschiktheid een levensgevaarlijke job.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Norman

Zojuist van EBNNL geplukt:

Wolf duikt op in Noord-Rijnland-Westfalen

DÜSSELDORF (ANP) - Voor de eerst keer sinds ruim een eeuw is in de aan Nederland grenzende Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen een wolf opgedoken. Het wilde dier hield zich op ruim honderd kilometer van de Nederlandse grens op in de regio Paderborn.
De wolf heeft al een schaap verslonden. Door DNA-analyse van haren op de restanten van het schaap is de aanwezigheid van een wolf bewezen, meldden Duitse media donderdag.
Inmiddels is een werkgroep opgericht, die rekening houdt met de komst van nog meer wolven. De groep bestaat uit overheidsdeskundigen, milieubeschermers, jagers en schapenfokkers.
Wolven mijden mensen en zijn een beschermde diersoort. In heel Duitsland leven inmiddels zeker zestig wolven.

Freek Verkerk

Er wordt aangenomen dat de wolf die al langer in Hessen net over de grens met Noord-Rijn Westfalen zijn territorium heeft even een uitstapje gemaakt heeft. Het is tenslotte maar 20 km van de grens met Hessen. Het dier heeft zelfs een naam: "Rainer"


Noord-Rijn Westfalen is een duits bundesland dat tegen Nederland aanligt. Het Ruhrgebied en keulen en aken liggen in NRW. Met meer dan 500 inwoners per km2 is het dichter bewoond dan Nederland. http://nl.wikipedia.org/wiki/NRW Hier volgen nog wat reacties uit de duitse media:
http://nachrichten.rp-online.de/article/panorama/Wolf-streift-durch-Westfalen/69782


Het valt mij op dat ze deze zaken pas in het nieuws brengen als de wolf alweer verdwenen is. Kennelijk willen ze geen touristen of bangmakerij, want het sprookje van Roodkapje is ook in Duitsland bekend.


http://www.derwesten.de/nrz/niederrhein/kreis-kleve/Von-Woelfen-und-Aengsten-id2677272.html


Ze hebben het ook over een wolf die in 1963 nog in de Eiffel voorkwam. Het zijn zwervers. Ik neem aan dat die wolf van 1963 toen ook uit Polen kwam en het ijzeren gordijn heeft overgestoken.


http://www.focus.de/panorama/vermischtes/nordrhein-westfalen-seit-100-jahren-erstmals-ein-wolf-aufgetaucht_aid_486600.html


De wolf is gezien in Paderborn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paderborn_(district) , met 240 inwoners per km2 ook niet echt leeg.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Harm058

#232
Bericht via Lauwersmeer.com gevonden

Wolf duikt op in Noord-Rijnland-Westfalen DÜSSELDORF (ANP) - Voor de eerst keer sinds ruim een eeuw is in de aan Nederland grenzende Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen een wolf opgedoken. Het wilde dier hield zich op ruim honderd kilometer van de Nederlandse grens op in de regio Paderborn.De wolf heeft al een schaap verslonden. Door DNA-analyse van haren op de restanten van het schaap is de aanwezigheid van een wolf bewezen, meldden Duitse media donderdag.Inmiddels is een werkgroep opgericht, die rekening houdt met de komst van nog meer wolven. De groep bestaat uit overheidsdeskundigen, milieubeschermers, jagers en schapenfokkers.Wolven mijden mensen en zijn een beschermde diersoort. In heel Duitsland leven inmiddels zeker zestig wolven.
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Norman

Citaat van: Harm058 op maart 05, 2010, 16:13:13 PM
Bericht via Lauwersmeer.com gevonden.....

Harm,

Wat een vreselijk oud nieuws! ;)

Kijk eens een paar berichtjes boven jouw berichtje :D

Harm058

oww hahaha ....had ik zo snel niet gelezen.... :rolleye: 
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Freek Verkerk

Er wordt altijd gezegd dat wolven geen gevaar opleveren voor de mens, maar dat is niet helemaal waar. http://www.dernewsticker.de/news.php?id=177262&i=kikgai Ik had al eerder gelezen over mensen die door wolven gedood zijn. Door internet blijf ik ook steeds beter op de hoogte natuurlijk. Ik zie het wel in perspectief. Ik denk dat er jaarlijks in Nederland mensen door honden en paarden gedood worden en helemaal zonder risico leven is ook maar saai.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

Citaat van: Freek Verkerk op maart 12, 2010, 11:03:54 AM
Er wordt altijd gezegd dat wolven geen gevaar opleveren voor de mens, maar dat is niet helemaal waar. http://www.dernewsticker.de/news.php?id=177262&i=kikgai Ik had al eerder gelezen over mensen die door wolven gedood zijn. Door internet blijf ik ook steeds beter op de hoogte natuurlijk. Ik zie het wel in perspectief. Ik denk dat er jaarlijks in Nederland mensen door honden en paarden gedood worden en helemaal zonder risico leven is ook maar saai.

Dat denk ik ook omdat wolven in NL niet voorkomen! ;D Een lijstje met wolven slachtoffers staat ook op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans#History_of_wolf_attacks
Maar om daar nou bang van te worden....
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Freek Verkerk

Citaat van: vuurvlinder op maart 12, 2010, 21:49:34 PMEen lijstje met wolven slachtoffers staat ook op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans#History_of_wolf_attacks
Maar om daar nou bang van te worden....


Je hoeft er niet bang van te worden, maar het is goed om realistisch te blijven. Ik volg de nieuwe waarnemingen van wolven in de Nederlandse, Duitse en ook Franse media en vrijwel altijd wordt gezegd dat wolven geen gevaar voor de mensen zijn. Dat is dus niet helemaal waar. Ik denk dat de wikipedia dichter bij de waarheid zit.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op maart 12, 2010, 11:03:54 AM
helemaal zonder risico leven is ook maar saai.
Dat is leuk gezegd vanuit de luie stoel in de "stad" Nederland. Ik woon in Estland. Hier in de buurt lopen roedels Wolfen tot 15 stuks rond. Daar ga je niet zomaar even wandelen in gebieden waar geen bewoning is. Men weet dat het niet zonder gevaar is. Zeker in de winter als het voedselaanbod voor Wolven schaarser is. Als je hier tochten gaat maken door de natuur, dan heeft iedereen iets bij zich om zich te verweren, pepperspray, ratelaar, knuppel (of een geweer). Het lijkt wel leuk een compleet ecosysteem, voor wat dat waard is in Nederland, maar onderschat de gevolgen niet. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

In Brandenburg (Duitsland) worden minder schapen door wolven gedood. http://www.berlinonline.de/aktuelles/berlin/detail_ddp_2683908560.php
Kennelijk zijn de getroffen maatregelen effectief. Wat mij wel een beetje verontrust is dat men voorstelt om de schapen en geiten s'nachts binnen te halen en te bewaken met honden.


Dat doet men in Nederland niet, nu nog niet, en dat gaat wel geld kosten.


Maar ja, als die Duitsers dat kunnen, kan dat ook in Nederland.




Om op Cygnus te reageren. In Nederland is men minder makkelijk met wapens, maar een ratelaar of een wandelstok moet kunnen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk