Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Zweiter Wolf unterwegs

Mogelijk is dit niet de juiste plaats voor dit onderwerp. Dan kan het wel verplaatst worden.

Ongeveer 10 jaar geleden 1996 was de eerste waarneming van een Wolf in Duitsland, net over de grens met Polen. Er zijn nu ongeveer 30 dieren. 4 roedels waarvan 3 met jongen.

Ze trekken om Berlijn heen. De Denen bereiden zich voor. Ze gaan het voor mogelijk houden dat er weer wolven in Denemarken komen na ruim 100 jaar afwezigheid.

Er was al eens een Wolf gezien op de Luneburger heide en nu dan mogelijk de tweede.

Via Google alerts krijg ik al het duitse nieuws over wolven. Dat zijn voornamelijk sportclubs, maar gelukkig zo nu en dan ook nieuws over die dieren.

Ze komen voornamelijk in het nieuws doordat ze aangereden worden, illegaal afgeschoten of omdat ze schapen doden. Ze komen wel dichterbij, maar de Nederlandse grens is nog wel ver. Vroeger dacht ik dat 2020 de eerste over de Nederlandse grens zou komen. Nu ben ik wat positiever en heb het op 2010 - 2015.

Ik hou jullie wel op de hoogte over hoe de buren er mee omgaan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Leuke ontwikkelingen he?

Ik verheug me al op hun komst.

Inmiddels hebben ze dus ongeveer half Duitsland overbrugd in Oost-West richting.

Nu een beetje afzakken naar het Zuiden en dan bij mij de grens overkomen.

Ik vind deze discussie hier wel passen. De wolf ias in natuurbeheer van groot belang. Net zoals de Lynx.

Het wordt tijd voor een goede maatschappelijke discussie. Zodat een warm welkom niet een wlekom met een geweer is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Half Duitsland, Ja. Met in het Oosten roedels en jongeren op zoek naar eigen territoria naar het westen en Noorden.
Ze zitten ook in Tsjechië (stuk of 10 - 30).

En vanuit het Zuiden zijn ze via Italië in 1998 in Frankrijk gekomen, waar er nu iets van 120 rondlopen. Voornamelijk in de Alpen en de eerste in de Tarn en de Pyreneeën. Ook zijn er al een stuk of 10 via de Franse Alpen Zwitserland binnen gelopen. Er is vorig jaar al een doodgereden exemplaar in Zuid Duitsland gevonden. De eerste meldingen van zwervers komen uit Oostenrijk. Zuid Duitsland (Bayern) breidt zich voor op hun komst met infoavonden voor boeren en jagers.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

En hoe meer jongen zwerven, hoe groter de kans op een nieuwe roedel.

Een eenzaam zwervende wolf die geen partner treft sterft zonder een bijdrage te leveren aan de verspreiding van de soort.

De populatie bevers groeide aanvankelijk heel langzaam. Nu gaat het explosief aan de hoeveelheid knaagsporen te zien.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#4
CiteerZe komen voornamelijk in het nieuws doordat ze aangereden worden, illegaal afgeschoten of omdat ze schapen doden. Ze komen wel dichterbij, maar de Nederlandse grens is nog wel ver. Vroeger dacht ik dat 2020 de eerste over de Nederlandse grens zou komen. Nu ben ik wat positiever en heb het op 2010 - 2015.
Freek,
Vandaag hoorde ik uit doorgaans betrouwbare bron, dat onlangs in de Noord-Eifel een wolf (door een revierjager ?) zou zijn afgeschoten.
En zojuist spreek ik iemand, die dat tegenspreekt. Er zou wel een wolf zijn doodgeschoten, maar het zou niet in de Eifel, maar oostelijk van het Westerwald  zijn geweest, hetgeen betekent, dat de wolf de Rijn nog niet zou zijn overgestoken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Ted van der Knaap

...vandaag hoorde ik toevallig op de radio dat er over gedacht word om wolven in de Oostvaardersplassen uit te zetten...

heb even een artikeltje er over opgezocht:

http://www.elsevier.nl/nieuws/wetenschap/a...true/index.html  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

#6
Citeer...vandaag hoorde ik toevallig op de radio dat er over gedacht word om wolven in de Oostvaardersplassen uit te zetten...

heb even een artikeltje er over opgezocht:

http://www.elsevier.nl/nieuws/wetenschap/a...true/index.html
Dat was hier: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=45030
gisteren al te vinden. ;)

Edit: Kijk net op de klok, eergisteren. :wub:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Is aparte discussie onder wolven in de ovp
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ted van der Knaap

...oeps

..moet in het vervolg wat verder kijken dan mijn neus lang is..   :whistle:  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

wimtegels

Als je die wolf zelf wil zien wel :gap:

Komt regelmatig voor dat discussies een beetje door elkaar lopen, dan is het toch goed dat we elkaar op andere topics atent maken :whistle:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

CiteerFreek,
Vandaag hoorde ik uit doorgaans betrouwbare bron, dat onlangs in de Noord-Eifel een wolf (door een revierjager ?) zou zijn afgeschoten.
En zojuist spreek ik iemand, die dat tegenspreekt. Er zou wel een wolf zijn doodgeschoten, maar het zou niet in de Eifel, maar oostelijk van het Westerwald zijn geweest, hetgeen betekent, dat de wolf de Rijn nog niet zou zijn overgestoken.

Oostelijk van het Westerwald, is dus in Hessen

Ik geloof je, het kan zomaar, maar ik heb nog geen bevestiging gelezen in de Duitse media die op Internet verschijnen. Omdat ik via google alert die meldingen wel krijg, zou het nieuws zo vers kunnen zijn dat de artikelen nog geschreven moeten worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Citeer
CiteerFreek,
Vandaag hoorde ik uit doorgaans betrouwbare bron, dat onlangs in de Noord-Eifel een wolf (door een revierjager ?) zou zijn afgeschoten.
En zojuist spreek ik iemand, die dat tegenspreekt. Er zou wel een wolf zijn doodgeschoten, maar het zou niet in de Eifel, maar oostelijk van het Westerwald zijn geweest, hetgeen betekent, dat de wolf de Rijn nog niet zou zijn overgestoken.

Oostelijk van het Westerwald, is dus in Hessen

Ik geloof je, het kan zomaar, maar ik heb nog geen bevestiging gelezen in de Duitse media die op Internet verschijnen. Omdat ik via google alert die meldingen wel krijg, zou het nieuws zo vers kunnen zijn dat de artikelen nog geschreven moeten worden.
Ik hoop dat het bijna waar is en dat de berichten dadelijk luiden:

"Bijna een wolf doodgeschoten in Hessen"

Kan hij wegvluchten richting grens Duitsland Limburg

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerOostelijk van het Westerwald, is dus in Hessen.
Ik geloof je, het kan zomaar, maar ik heb nog geen bevestiging gelezen in de Duitse media die op Internet verschijnen. Omdat ik via google alert die meldingen wel krijg, zou het nieuws zo vers kunnen zijn dat de artikelen nog geschreven moeten worden.
Freek,
Of in het grensbebied van Noord-Rijn Westfalen of Rijnland-Pfalz met Hessen. Als het (volgens de geruchten) gaat om een door een revierjager geschoten wolf, dan zorgt die er, vanwege de hoge boetes, die op illegale afschot staan, wel voor, dat het bewijsmateriaal, nadat het om te imponeren aan collega's is getoond (en foto's van de jachtbuit zijn gemaakt), verdwijnt en daarmee komen dit soort meldingen (meestal) niet in de krant. Zo zou men in oostelijk Duitsland begraven skeletten hebben aangetroffen, die niet van Duitse herders, maar van wolven afkomstig waren. Hetzelfde geldt voor illegaal gedode lynxen, daar hoor je ook alleen geruchten over, of er moet er "toevallig" één in een klem zijn aangetroffen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Onlangs zou in Zwtserland een te tam geworden beer zijn afgeschoten. En van de aanwezigheid van tenminste één beer in de Eifel plaats ik hier een bewijsfoto, die ik vanmiddag in de bij Schloss Hamm (Bitburger Stausee) behorende bossen heb gemaakt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jeroen Nagtegaal

Wat is dat rode bij de poot eigenlijk? een standaard?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

g.j. keizer

#15
Dan zal ik nu iedereen maar uit de "dagdroom" helpen. De foto is gemaakt in een oefen- en wedstrijdterrein voor de leden van een traditioneel boogschuttersgilde, dat zijn "residentie" op Schloss Hamm heeft. Bij de toegangen tot het gedeeltelijk afgesloten bosgebied staan waarschuwingsborden, die aangeven, dat het vanwege rondvliegende pijlen gevaarlijk is om de paden te verlaten. Het gezelschap, waar ik deel van uitmaakte, had bij het betreden van het hellingbos het bord vluchtig gelezen en reageerde nogal geschrokken, toen ze tussen de bomen op minder dan 100 meter een opgerichte beer dachten te zien. Naast de imponerende levensgrote beer troffen we zichtbaar vanaf het bospad een levensechte auerhaan en diverse bont gekleurde fantasiegedrochten aan.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

CiteerDan zal ik nu iedereen maar uit de "dagdroom" helpen. De foto is gemaakt in een oefen- en wedstrijdterrein voor de leden van een traditioneel boogschuttersgilde, dat zijn "residentie" op Schloss Hamm heeft. Bij de toegangen tot het gedeeltelijk afgesloten bosgebied staan waarschuwingsborden, die aangeven, dat het vanwege rondvliegende pijlen gevaarlijk is om de paden te verlaten. Het gezelschap, waar ik deel van uitmaakte, had bij het betreden van het hellingbos het bord vluchtig gelezen en reageerde nogal geschrokken, toen ze tussen de bomen op minder dan 100 meter een opgerichte beer dachten te zien. Naast de imponerende levensgrote beer troffen we zichtbaar vanaf het bospad een levensechte auerhaan en diverse bont gekleurde fantasiegedrochten aan.
Go, ik dacht werkleijk dat het een echte beer was :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerHad ik toch gelijk! (Ondanks de verwijderde ontkenning van de maker van de foto)
Klopt, maar jij had het rode paaltje niet opgemerkt en veronderstelde later, toen je je door mij op een dwaalspoor had laten brengen  :grin: , dat het een bewerkte foto was.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Freek Verkerk

Wolf waargenomen in Hessen

en als je niet weet waar Hessen ligt klik dan hier

De kaart staat onderin.

Zoals je ziet zijn ze al aardig onderweg.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Mooi Freek, circa 250 km van de Meinweg af. Ze komen er aan!!!
Mijn broer heeft inmiddels besloten de schapen  te verkopen :whistle:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Nog een uitgebreider artikel
In Duitsland worden vergoedingen uitgekeerd voor schapen die door wolven zijn aangevallen. Ik neem aan dat in Nederland vergelijkbare regelingen zijn voor wildschade. In Hessen werden de eerste dode schapen aan honden toegerekend, maar nu heeft iemand het dier op de foto kunnen zetten.

Het TV journaal heeft er een item van 3 minuten aan gewijd en de link op Internet gezet. Ook van een Radiozender staat er een item van 2 minuten.

Men wil de wolf in Hessen een naam gaan geven. Wel leuk om te zien hoe de plaatselijke pers er op reageert.

Het is maar de vraag of het dier daar in dat gebied blijft en niet wegtrekt naar andere gebieden. Wel zijn er daar el meerdere waarnemingen, dus mogelijk voelt het zich er wel thuis.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

logico

Citeer
CiteerOostelijk van het Westerwald, is dus in Hessen.
Ik geloof je, het kan zomaar, maar ik heb nog geen bevestiging gelezen in de Duitse media die op Internet verschijnen. Omdat ik via google alert die meldingen wel krijg, zou het nieuws zo vers kunnen zijn dat de artikelen nog geschreven moeten worden.
Freek,
Of in het grensbebied van Noord-Rijn Westfalen of Rijnland-Pfalz met Hessen. Als het (volgens de geruchten) gaat om een door een revierjager geschoten wolf, dan zorgt die er, vanwege de hoge boetes, die op illegale afschot staan, wel voor, dat het bewijsmateriaal, nadat het om te imponeren aan collega's is getoond (en foto's van de jachtbuit zijn gemaakt), verdwijnt en daarmee komen dit soort meldingen (meestal) niet in de krant. Zo zou men in oostelijk Duitsland begraven skeletten hebben aangetroffen, die niet van Duitse herders, maar van wolven afkomstig waren. Hetzelfde geldt voor illegaal gedode lynxen, daar hoor je ook alleen geruchten over, of er moet er "toevallig" één in een klem zijn aangetroffen.
En zulke dingen gaan er dus ook in nederland gebeuren als deze dieren hierheen "verhuizen"  
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

#22
Citeer
Het is maar de vraag of het dier daar in dat gebied blijft en niet wegtrekt naar andere gebieden. Wel zijn er daar el meerdere waarnemingen, dus mogelijk voelt het zich er wel thuis.
Het is maar zeer de vraag of het dier in de omgeving een partner kan vinden. Lukt dat niet dan zal het dier waarschijnlijk blijven zwerven.

Dat verschijnsle hebben we ook gezien toen de eerste bevers zich spontaan in het Roerdal vestigden.

De wolf is een beschermd dier. Dat geldt ook voor Nederland als hij zich hier spontaan vestid. In dat geval wordt eventuele schade vergoed door het faunafonds.

Het dier loopt wel een risico als hij niet meteen als wolf wordt herkend. Hij kan door leken voor een hond te worden aangezien. Dan wordt hij mogelijk afgeschoten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

De wolven waar we het nu over hebben komen uit Polen, Nedersaksen. De aantallen nemen daar toe en de jongen trekken naar het westen op zoek naar nieuwe gebieden, omdat het westen van Duitsland dichter bewoond is moeten ze verder lopen voordat ze wat gevonden hebben. Daardoor kunnen ze vrij snel in Nederland aankomen. De afstand Hessen - Poolse grens is groter dan de afstand Hessen - Nederlandse grens. In 1996 is de eerst zwerver in Oost Duitsland waargenomen. Ruim 10 jaar later zijn ze al en Hessen. Als ze in dit tempo doorgaan komt over 5 jaar de eerste wol sinds 200 jaar weer over de Nederlandse grens.

En tussendoor zullen er wel wat illegaal afgeschoten worden, of overreden door autos, of treinen, maar voorlopig groeit de populatie nog met 30% per jaar en dat geeft voldoende  druk voor een trek naar het Westen.

Interessant he.

Voor de Lynxen geldt ruwweg hetzelfde verhaal. Alleen zitten die al wat dichter bij, in de Ardennen, de Harz en ook Hessen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

#24
CiteerAls ze in dit tempo doorgaan komt over 5 jaar de eerste wol sinds 200 jaar weer over de Nederlandse grens.

...............................................

Interessant he.

Voor de Lynxen geldt ruwweg hetzelfde verhaal. Alleen zitten die al wat dichter bij, in de Ardennen, de Harz en ook Hessen.
Zeker interessant. Ik zal ze welkom heten.

Ik zit vooral begerig naar die wolven van Hessen te kijken.

Om de grote steden trekken ze wel heen. Voor zover ik uit Polen wet gaan ze zo door de dorpen heen.

Misschien had Frans Vera deze informatie wel in zijn gedachten toen hij een balletje (of bal) over de wolven in de OVP opgooide.

Nederland moet zich mar voorbereiden op wolven en ynxen zonder hekken. Ze komen eraan en dan zijn ze volgens mij gewoon beschermd.

We moeten niet de natuurgebieden inrasteren, maar de autowegen. Voor de rest moeten we maar weer langzaam wennen aan grote dieren in onze omgeving.

We gaan een spannende tijd tegmoet!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

CiteerWe moeten niet de natuurgebieden inrasteren, maar de autowegen.
Doen ze volgens mij al vrij fanatiek, De A2 bijvoorbeeld!

Waarom zouden we geld gaan stekken in het nu uitzetten? Terwijl ze er binnen een korte tijd er zijn. Dan kunnen we beter het geld op de bank zetten en gebruiken voor schadevergoeding en voorlichting!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

#26
Ik ben het met je eens dat het uitzetten van wolven niet nodig is. We hoeven er alleen maar voor te zorgen dat we er klaar voor zijn als ze komen.

Lynxen hoeven we in principe ook niet uit te zetten. Maar indien de andere optie is dat ze elders worden afgemakt, dan vind ik het de moeite waard om te kijken of ze op en andere plaats een nieuw territorium kunnen krijgen.

Bij nieuwe autobanen worden standaard steeds meer rasters en wildpassages aangelegd. Kijk maar eens bij de R73. Bij een aanal oude autowegen is dat nog niet zo.

De verkeersveiligheid is een argument dat bij grote dieren vaak in het geding is.
Op regionale en lokale wegen zullen we, als we serieus werk maken van natuurherstel, steeds meer rekening moeten houden met de aanwezigheid van grote dieren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerBij nieuwe autobanen worden standaard steeds meer rasters en wildpassages aangelegd. Bij een aanal oude autowegen is dat nog niet zo.
Wim,
Helaas is de situatie vlak over de grens anders. De langs de Duitse autobaan geplaatste afrasteringen houden alleen rood- en zwartwild tegen en wildtraverses of -viaducten kennen ze hier niet. Ik ben eergisteren vanuit de Eifel terug richting Keulen gereden : tussen Stadkyll en Nettersheim was de "oogst" aan doodgereden dieren langs de weg ondanks de rasters 2 dassen, een vos, een egel, enkele konijnen, een haas, een buizerd en een aantal in het voorbijrijden niet zeker op naam te brengen kleine zoogdieren (marterachtigen).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Ik weet het Gerrit. Ook in Nederland zijn er situaties waar nog genoeg te doen valt.

De maatregelen bij de R73 vind ik op sommige plaatsen overdreven. Een gedeelte van dat geld had beter gebruikt kunnen worden om knelpunten elders op te lossen.

Maar ondanks de situatie aan de Duitse autobanen heeft de wolf al een flinke weg westwaarts afgelegd!  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Kasper S

Nou OV kaarten uit delen daar int bos, eh Wim ;)  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao