Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

#2190
Een duitstalig artikel over Tirol in Oostenrijk. Hier lopen wolven uit 3 populaties rond https://tirol.orf.at/stories/3066395/ Oostenrijk had nog weinig wolven maar nu lopen ze van alle kanten binnen. De italiaanse populatie zit inmiddels met een aantal roedels in Zwitserland 5 roedels of zo, en afstammelingen daarvan gaan nu ook Oostenrijk verkennen. Tevens zijn er kennelijk wolven uit de laagland populatie, dat zijn de pools/duitse wolven. In Duitsland komen die nu al vrij zuidelijk voor, tot in de buurt van München, en waarschijnlijk ook wel in Tsjechië en slowakije. Maar dat die nu ook al nog zuidelijker waargenomen worden, in Oostenrijk, is wel bijzonder en dan hebben we nog wolven uit de dinarische populatie, uit de balkan. Van die populatie weet ik niet zoveel. Ik verwacht veel stroperij in die gebieden. Dus dat er toch nog wolven dat overleven is mooi. Ik had eens bedacht dat de grens tussen de laagland populatie en de italiaanse populatie zo van Wenen naar Brussel zou gaan lopen. Van beide kanten benaderen de populaties nu die grens en gaan er een enkele keer al overheen, zoals onze brabantse wolf met italiaanse roots. :) En in Tirol zie je dat ook, plus dat daar kennelijk ook de grens met de balkan populatie ligt.   

En nog een artikel over wolvenroedels in het grensoverschrijdende beierse/tsjechische nationale park Sumava. https://www.br.de/nachrichten/bayern/woelfe-im-nationalpark-sumava-willkommen,SAIKFoo
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

wolven eten niet alleen maar schapen. Ook paarden, runderen ... Dat hangt wel van de roedel af, maar zodra er ergens een veulen sneuvelt, veranderd de opinie.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Voor de liefhebber :)  :  Een pdf file van de KORA met de geschiedenis van 25 jaar wolven in Zwitserland, in het duits. Engels volgt later (misschien)  Ik heb het nog niet gelezen, maar de KORA is een gedegen organisatie. Mijn samenvatting: 25 jaar geleden was er nog niets en nu zijn er meerdere roedels die zich voortplanten. https://www.kora.ch/fileadmin/file_sharing/5_Bibliothek/52_KORA_Publikationen/520_KORA_Berichte/KORA_Bericht_91_D_25_Jahre_Wolf_in_der_Schweiz.pdf
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Dat is een knap staaltje werk om een samenvatting te maken zonder het stuk gelezen te hebben.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Het is amper nieuws er is een wolf gefotografeerd in het grensgebied van Beieren en Oostenrijk: https://www.br.de/nachrichten/bayern/landkreis-rosenheim-offenbar-wolf-in-bayern-gesichtet,SDC4Qqd, een beetje meer van hetzelfde, Kennelijk zit dit gebied ongeveer in dezelfde fase als Nederland en ze hebben ook ongeveer dezelfde aanpak.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er zijn weer 4 nieuwe roedels waargenomen. Dit is in Saksen, in het uiterste oosten van Duitsland, waar een 20 jaar geleden de eerste roedel in Duitsland werd waargenomen. Na 20 jaar is dit gebied inmiddels min of meer verzadigd met wolven. Het zit vol zullen we maar zeggen. Opvallend is dan toch om te zien dat er nog steeds groei in zit. van 25 naar 29 roedels in 1 jaar, dat is bijna 20% groei in een verzadigd gebied. Ter vergelijking: Nederland is net ontdekt door de wolven en hier hebben we nu een 100% groei per jaar. Vorig jaar 2 territoria (beide op de Veluwe) en dit jaar 4 (2 Veluwe plus nieuw Drenthe en Noord Brabant) https://www.freiepresse.de/nachrichten/sachsen/woelfe-vermehren-sich-weiter-vier-neue-rudel-in-sachsen-artikel11145124

Eigenlijk had ik in Saksen een 0-groei verwacht, want vol is vol. Opvallend dat het na 20 jaar nog steeds voller wordt daar. Zoiets kunnen we dan ook in Nederland verwachten. Overigens verloopt het daar in Saksen vrijwel probleemloos, ik lees in ieder geval weinig over problemen daar.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Een 20% groei in aantal roedels hoeft geen 20% groei te zijn in aantal wolven. Beginnende roedels zijn vaak ook kleiner dan roedels die al een paar jaar bestaan.

Ze monitoren daar wel goed moet ik zeggen.
28 Roedels en 1 paar, 26 roedels hebben 96 jongen gehad schijnbaar, 24 wolven zijn dood gevonden. 18 Verkeersslachtoffers, 3 een natuurlijke dood, 1 illegaal gedood en 2 met onbekende oorzaak. Het monitoringsseizoen loopt van 1 mei to 30 april, en dit was dus over 2019 en 2020, dus niet het aantal welpen wat dit jaar is geboren, maar wat vorig jaar is geboren.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

wimtegels

Ik ben de afgelopen drie jaar veel in het betreffende gebied geweest. Heb zelf nog DNA sporen verzameld in een gebied waarvan we dachten dat het "vol" zat. Bleek er toch nog een nieuwe roedel bij te zijn gekomen.
In Sachsen zijn er ook al wolven gestorven door territoriumgevechten. Niemand weet nog wat de minimale territoriumgrootte uiteindelijk zal worden in de Midden-Europese omstandigheden.
Vooralsnog zijn de aanwezige prooidieren nog niet de beperkende factor. De populaties prooidieren gaan zich wel anders gedragen, maar nemen per saldo niet in aantal af door de wolf, met uitzondering van het ree misschien. Dat heeft waarschijnlijk te maken dat een groot aandeel in de prooidieren zieke of zwakke dieren zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

peterv

Citaat van: tekenaar op september 08, 2020, 22:48:12 PM
Freek, hier komen ze op 67.000 reeën in Nederland (een paar jaar geleden): https://www.over-reeen.nl/de-leefomgeving/populatie/dichtheid
Dat is de ondergrens, namelijk wat er is geteld. Uit tal van onderzoeken blijkt dat -gemiddeld- pakweg de helft van de aanwezige reeën bij de tellingen wordt gemist. Ik denk dat een schatting van 150.000 reeën voor heel Nederland nog voorzichtig is.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op september 08, 2020, 22:48:12 PMFreek, hier komen ze op 67.000 reeën in Nederland (een paar jaar geleden): https://www.over-reeen.nl/de-leefomgeving/populatie/dichtheid

Citaat van: peterv op oktober 15, 2020, 20:04:59 PMDat is de ondergrens, namelijk wat er is geteld. Uit tal van onderzoeken blijkt dat -gemiddeld- pakweg de helft van de aanwezige reeën bij de tellingen wordt gemist. Ik denk dat een schatting van 150.000 reeën voor heel Nederland nog voorzichtig is.

De schatting in het in de link genoemde bericht is NIET de uitkomst van een telling maar een extrapolatie gebaseerd op het aantal kilometerhokken waar de soort voorkomt of zou kunnen komen.

Op waarneming.nl is ree sinds 1 januari 2000 gemeld in 18.280 kilometerhokken. Als je uitgaat van 3-5 exemplaren per kilometerhok kom je tot een schatting van 54.840 - 91.400 exemplaren. Dat komt aardig overeen met het in het bericht genoemde getal van 67.000 exemplaren. Een schatting van een totaal van 150.000 exemplaren lijkt mij echt te fors...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op oktober 15, 2020, 20:43:21 PM
Citaat van: tekenaar op september 08, 2020, 22:48:12 PMFreek, hier komen ze op 67.000 reeën in Nederland (een paar jaar geleden): https://www.over-reeen.nl/de-leefomgeving/populatie/dichtheid

Citaat van: peterv op oktober 15, 2020, 20:04:59 PMDat is de ondergrens, namelijk wat er is geteld. Uit tal van onderzoeken blijkt dat -gemiddeld- pakweg de helft van de aanwezige reeën bij de tellingen wordt gemist. Ik denk dat een schatting van 150.000 reeën voor heel Nederland nog voorzichtig is.

De schatting in het in de link genoemde bericht is NIET de uitkomst van een telling maar een extrapolatie gebaseerd op het aantal kilometerhokken waar de soort voorkomt of zou kunnen komen.

Op waarneming.nl is ree sinds 1 januari 2000 gemeld in 18.280 kilometerhokken. Als je uitgaat van 3-5 exemplaren per kilometerhok kom je tot een schatting van 54.840 - 91.400 exemplaren. Dat komt aardig overeen met het in het bericht genoemde getal van 67.000 exemplaren. Een schatting van een totaal van 150.000 exemplaren lijkt mij echt te fors...
Het probleem met extrapoleren is dat wat je er in stopt dan moet kloppen. Die getallen zijn wel degelijk gebaseerd op (gemiddeldes van) tellingen. Maar we dwalen af van de wolf.
Peter Venema

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Vreemd, bij mij staat in het artikel een ander percentage:

Damit stieg die Zahl um gut 20 Prozent. Vor zehn Jahren habe es in Deutschland noch lediglich sieben Rudel gegeben......

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op oktober 19, 2020, 16:57:36 PM
Vreemd, bij mij staat in het artikel een ander percentage:

Damit stieg die Zahl um gut 20 Prozent. Vor zehn Jahren habe es in Deutschland noch lediglich sieben Rudel gegeben......
Bij mij ook, maar het verbaast mij dat die duitsers zo slecht kunnen hoofdrekenen, want de aantallen stijgen van 100 naar 130 dieren en dan zeggen ze 20% ?????  Exact staat er: zwischen 2019 und 2020 hätten die Bundesländer fast 130 Rudel gezählt, heißt es in einem Bericht der „Neuen Osnabrücker Zeitung“. Das seien 34 Wolfspaare sowie zehn sogenannte territoriale Einzeltiere mehr als im Vorjahr.  dus uiteindelijk waren het fast 130, dus stel 129 roedels dat is 34 meer dan het jaar daarvoor, dus het jaar daarvoor moeten het dan 129-34 = 95 geweest zijn. Vraag is dan: met hoeveel procent moeten de aantallen stijgen om van 95 tot 129 te stijgen?  Dat is wel middelbare school wiskunde, maar toch. 1 % van 95 = 0,95  34/0,95 = zelfs: 35%
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

106 Rudel, 32 Paare, 12 territoriale Einzeltiere. In 102 Rudeln wurde Reproduktion nachgewiesen, insgesamt wurden 395 Welpen bestätigt (11 Rudel überschreiten Bundeslandgrenzen).

Stand 2018 2019 waarschijnlijk nog niet helemaal compleet

2019-2020 fast 130 Rudel gezählt

dus maximaal 129

dus maximaal 23 meer.......

Is verder niet van belang. De populatie groeit, net over de grens in Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen ook. Gevolg: Steeds meer wolven naar Nederland
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op oktober 19, 2020, 20:55:41 PM
106 Rudel, 32 Paare, 12 territoriale Einzeltiere. In 102 Rudeln wurde Reproduktion nachgewiesen, insgesamt wurden 395 Welpen bestätigt (11 Rudel überschreiten Bundeslandgrenzen).

Stand 2018 2019 waarschijnlijk nog niet helemaal compleet

2019-2020 fast 130 Rudel gezählt

dus maximaal 129

dus maximaal 23 meer.......

Is verder niet van belang. De populatie groeit, net over de grens in Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen ook. Gevolg: Steeds meer wolven naar Nederland
Ja blijft onverminderd doorgroeien, zelfde groeipercentages over de jaren heen. Ik verwacht wel een lagere groei, omdat het op een gegeven moment vol zit, maar nog niet zichtbaar in de cijfers. De "duitse" populatie (europese laagland populatie, ofzo, wat is de naam) die raakt nu de grenzen van de italiaans franse populatie. In Nederland hebben we bijvoorbeeld wolven van beide populaties, dus de grenzen komen in zicht, maar bijvoorbeeld in Nederland zijn we nog niet bij de kust aangekomen,  nou ja bijna, ik geloof dat er in Groningen wolven op de zeedijk zijn gezien. En zeker is dat ze in Noord Duitsland (en Denemarken) al bij de zee zijn. Dus ook die kant raken de grenzen in zicht, maar kennelijk kan er ook nog gegroeid worden richting de stad. Er worden wolven in de buitenwijken van Berlijn waargenomen die mogelijk op zwijnen jagen :)  Het blijft leuk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Waarnemingen in Hessen, dat is hartje Duitsland. https://www.fr.de/rhein-main/darmstadt/erstmals-nachgewiesen-wolf-in-der-naehe-von-darmstadt-90082572.html Wolven uit de alpen populatie naast wolven uit de noordelijke populatie. Ook hier sluiten die populaties nu kennelijk op elkaar aan. Ik heb eens geschat dat de grens tussen alpenpopulatie en noordelijke populatie van Wenen naar Brussel loopt. Deze alpenwolf zit in Hessen al aan de andere, noordelijke kant. :)  Nu de populaties op elkaar aansluiten kunnen ze qua gebied alleen nog uitbreiden richting de zee. En verdichten natuurlijk. Om dat op Nederland te betrekken, zie je dat in Noord Brabant een "Alpenwolf" rondloopt, die dus ook al aan de noordelijke kant van de grens zit. Verder kunnen de wolven dan nog uitbreiden van waar ze nu zitten: Drenthe, Gelderland en Brabant, naar Groningen en Friesland, Overijssel, Flevoland en Utrecht. Dat zal volgend jaar wel gebeuren is mijn inschatting. Dit jaar was Drenthe en Brabant nieuw. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 29, 2020, 11:49:41 AM
... Ik heb eens geschat dat de grens tussen alpenpopulatie en noordelijke populatie van Wenen naar Brussel loopt. Deze alpenwolf zit in Hessen al aan de andere, noordelijke kant. ........... zie je dat in Noord Brabant een "Alpenwolf" rondloopt, die dus ook al aan de noordelijke kant van de grens zit.
Er is m.i. geen sprake van een grens. Die grens is uitsluitend een rechte lijn tussen 2 door jou willekeurig gekozen punten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op oktober 29, 2020, 15:04:08 PM
Citaat van: Freek Verkerk op oktober 29, 2020, 11:49:41 AM
... Ik heb eens geschat dat de grens tussen alpenpopulatie en noordelijke populatie van Wenen naar Brussel loopt. Deze alpenwolf zit in Hessen al aan de andere, noordelijke kant. ........... zie je dat in Noord Brabant een "Alpenwolf" rondloopt, die dus ook al aan de noordelijke kant van de grens zit.
Er is m.i. geen sprake van een grens. Die grens is uitsluitend een rechte lijn tussen 2 door jou willekeurig gekozen punten.
Ze gaan ook mixen, denk ik ook.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 29, 2020, 21:42:50 PM
Ze gaan ook mixen, denk ik ook.
Als een Wolf met een hond kan kruisen, dan zal Wolf x Wolf ook wel lukken.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

#2211
Nog meer roedels in Nedersaksen. Dat zijn onze directe buren in Noord Duitsland. https://www.butenunbinnen.de/nachrichten/gesellschaft/wolf-zahlen-bremen-niedersachsen-100.html Met een mooie kaart. Ik zie 2 roedels direct aan onze grens met Drenthe. :)  35 roedels, de meeste in het oosten van Nedersaksen, tussen Hamburg en Hannover op de Luneburgerheide, het "voormalige"??? inzetgebied van het Nederlandse leger tijdens de te verwachten Russische invasie :) Waarvoor de propaganda ons vroeger heeft bang gemaakt. Ost Friesland is nog redelijk maagdelijk. Maar Bremen is al behoorlijk omsingeld met ik tel zo 9 roedels (Beetje brede cirkel).

Het gaat de goede kant op, tendens sterk stijgend. Nederland is natuurlijk een beetje een uitloper van Neder Saksen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Er zijn geen 35 roedels in Niedersachen.
23 roedels en en 13 paren in monitoringsjaar 2019-2020 volgens de Dokumentations- und Beratungsstelle des Bundes zum Thema Wolf. In het door jou aangehaalde artikel wordt dezelfde bron en dezelfde aantallen gebruikt......

In het huidige monitoringsjaar zijn tot nog toe 29 roedels gedocumenteerd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op november 06, 2020, 12:17:22 PM
Er zijn geen 35 roedels in Niedersachen.
23 roedels en en 13 paren in monitoringsjaar 2019-2020 volgens de Dokumentations- und Beratungsstelle des Bundes zum Thema Wolf. In het door jou aangehaalde artikel wordt dezelfde bron en dezelfde aantallen gebruikt......

In het huidige monitoringsjaar zijn tot nog toe 29 roedels gedocumenteerd.
Het klopt dat in het huidige monitoringjaar die 23 roedels en 13 paren zijn waargenomen, maar er zijn inmiddels actuelere cijfers bekend. Ik citeer een gedeelte uit het artikel hierover:  Die aktuellen Zahlen des Wolfsmonitoring Niedersachsen geben sogar eine noch größere Population an. Im November zählt der Leiter der Monitoringstelle 35 Wolfsrudel und zwei Wolfspaare. "Die Differenz zu den Zahlen vom DBBW erklärt sich durch unsere aktuelleren Zahlen", so Raoul Reding von der Landesjägerschaft Niedersachsen, der das Wolfsmonitoring in Niedersachsen leitet.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Alhoewel het heel goed mogelijk is op basis van de cijfers van het voorgaande monitoringsjaar dat er nu 35 roedels zijn is dat toch voorbarig. Het is niet voor niets dat het zo lang duurt voordat de cijfers van een jaar bekend gemaakt worden.
Er zijn veel analyses nodig om de losse waarnemingen toe te kennen aan de juiste roedel. Zowel dubbeltellingen als gemiste roedels komen voor.

Sommige groepen hebben er belang bij om de cijfers zo hoog mogelijk te presenteren.
Cijfers rondstrooien die nog niet geverifieerd zijn en daar vervolgens een semi wetenschappelijke conclusie aan verbinden, is niet in het belang van een objectieve afweging van uiteenlopende belangen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

egilio

Niet directe buren, maar wel interessant om te lezen. Info over de wolven in Zwitserland:
https://www.gruppe-wolf.ch/Aktuelles/Verbreitung-des-Wolfes-im-Herbst-2020.htm
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Ook in Noord Oost Duitsland blijft het goed gaan met de wolven. https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenburg-vorpommern/Woelfe-in-MV-Weitere-Rudel-nachgewiesen,wolfsrisse114.html  Een uitbreiding van 8 naar 15 roedels in Mecklenburg Vorpommern
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#2217
Bijzondere melding: in Wesel heeft een automatische camera opnames gemaakt van 3 wolven: Een roedel dus. De welp is inmiddels ongeveer 6 maanden oud. Dit is een bijzondere opname omdat tot nog toe niet bekend was dat daar een roedel leefde. Roedels blijven vaak niet zo lang onopgemerkt. Er was al wel bekend dat daar een vrouwtje rondliep. https://www.express.de/nrw/sensation-in-nrw-woelfe-in-fotofalle--experten-machen-ueberraschende-entdeckung-37854396?cb=1608819075658 Wesel ligt in NRW, 40 km van de Nederlandse grens.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Niet iederen is blij met de wolven hierbij wat tegengeluid. HIerbij iets over de roedel bij Schermbeck, https://www.ruhr24.de/nrw/wolf-gloria-nrw-rudel-abschuss-weidetiere-schafe-tod-conzen-kommentar-us-studie-schaden-90151586.html  Schermbeck ligt ten noorden van het Roergebied, 70 km ten oosten van Nijmegen. Vlak bij dus eigenlijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk