De laatste maanden werd af en toe een enkele wolf gezien rond ons dorp in Slovenie. Mijn buren dachten aan oud dier, daar had ik zelf wat twijfels bij. Niet alleen worden wolven in de natuur niet oud, maar ik had voetsporen gezien van twee wolven, die bovendien in afmeting wat verschilden. Mijn interpretatie was een paartje.
Lange tijd bleef het daarbij. Een dag of 10 geleden hoorde ik snachts een wolf huilen, prachtig is dat! Af en toe blaffen de dorpshonden in de nacht, dat kan op wolven duiden, maar evengoed op een beer, of op een dorpsbewoner die snachts afval in de kliko gooit.
Een goede week geleden had ik door omstandigheden onze hond niet uitgelaten. Dan maar een rondje in het donker. Het was mistig en stil: heerlijke nachtatmosfeer. In het licht van mijn zaklamp lichtten ogen op van reeen en een vos. Ongeveer een kilometer voor ons dorp, op het (geasfalteerde) landweggetje merkte mijn hond dat er iets voor ons op de weg was. In het licht van de lamp zag ik vier paar dierenogen. De afstand was moeilijk in te schatten, mischien 30 m. Net wat ver en ook lastig dat ik geen goed zicht had. De ogen bewogen zich op en neer, kennelijk probeerden ook zij uit te zoeken waarmee ze te doen hadden. Ik was vanwege de manier van bewegen vrij zeker dat het wolven waren. Langzaam aan ben ik doorgelopen, met mijn zaklamp op de ogen gericht. Even zag ik vaag de omtrek van een dier en wat stappen verder werd mijn determinatie bevestigd door natte pootafdrukken op het asfalt. De wolven hielden ondertussen dezelfde afstand door net zo hard van mij af te lopen als ik naar ze toe ging. Op de plek met de voetsporen rook mijn hond ze, en ze blafte een paar keer hard. Tegelijkertijd naderde van de andere kant een auto. Stil verdwenen de wolven in de nacht.
Twee dagen geleden zagen dorpsbewoners een roedel van 7 wolven, midden op de dag in de hooilanden voor ons dorp. Sindsdien houden mijn buren hun paarden binnen. Niet helemaal zonder reden, want vorig jaar hebben wolven een half jaar oud veulen van ze gedood ...
Dit om even iets uit eerste hand te vertellen naast alle persberichten.