Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Dit duitse artikel gaat over een wolf die honden van wandelaars interessant vind. https://www.kn-online.de/Nachrichten/Schleswig-Holstein/Wolf-bei-Luebeck-Auffaelliger-Wolf-sucht-Naehe-zu-Hunden-Halter-gewarnt Aangezien honden en wolven sterk verwant zijn kan ik mij daar iets bij voorstellen en vind ik dat ook geen "vreemd" gedrag. Eigenlijk is dat te verwachten gedrag, maar de duitsers zijn daar niet van gediend en willen maatregelen. Dit kunnen wij overal verwachten waar wolven komen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rob Koelman

Citaat van: Freek Verkerk op mei 14, 2019, 13:22:08 PMHierbij een artikel met een filmpje van een ree dat achterna gezeten wordt door een wolf, in Luxemburg. http://www.lessentiel.lu/fr/luxembourg/story/la-video-du-loup-et-de-la-biche-vue-par-des-experts-29408109

Leuk filmpje !!!! https://www.youtube.com/watch?time_continue=33&v=mwRBwX6VpWQ

Citaat van: wimtegels op mei 14, 2019, 16:58:44 PMEen wolf?

Tekst bij filmpje op youtube: 'un animal qui ressemble à un loup'

Tekst uit het artikel: 'Mardi matin, des experts privilégient la thèse d'un chien.'

Hond dus...
Met vriendelijke groet, Rob

wimtegels

Citaat van: Rob Koelman op mei 14, 2019, 17:07:00 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 14, 2019, 13:22:08 PMHierbij een artikel met een filmpje van een ree dat achterna gezeten wordt door een wolf, in Luxemburg. http://www.lessentiel.lu/fr/luxembourg/story/la-video-du-loup-et-de-la-biche-vue-par-des-experts-29408109

Leuk filmpje !!!! https://www.youtube.com/watch?time_continue=33&v=mwRBwX6VpWQ

Citaat van: wimtegels op mei 14, 2019, 16:58:44 PMEen wolf?

Tekst bij filmpje op youtube: 'un animal qui ressemble à un loup'


Tekst uit het artikel: 'Mardi matin, des experts privilégient la thèse d'un chien.'

Hond dus...

Precies, op dezelfde manier worden veel vermeende "misdaden" aan de wolf toegeschreven>
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op mei 14, 2019, 17:26:29 PM
Citaat van: Rob Koelman op mei 14, 2019, 17:07:00 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 14, 2019, 13:22:08 PMHierbij een artikel met een filmpje van een ree dat achterna gezeten wordt door een wolf, in Luxemburg. http://www.lessentiel.lu/fr/luxembourg/story/la-video-du-loup-et-de-la-biche-vue-par-des-experts-29408109

Leuk filmpje !!!! https://www.youtube.com/watch?time_continue=33&v=mwRBwX6VpWQ

Citaat van: wimtegels op mei 14, 2019, 16:58:44 PMEen wolf?

Tekst bij filmpje op youtube: 'un animal qui ressemble à un loup'


Tekst uit het artikel: 'Mardi matin, des experts privilégient la thèse d'un chien.'

Hond dus...

Precies, op dezelfde manier worden veel vermeende "misdaden" aan de wolf toegeschreven>
ik moet zeggen dat Frans niet mijn moedertaal is en al hoewel ik eigenlijk veel begrijp heb ik dit artikel niet gelezen. Mijn eerste indruk was dat het Ree een gezonde energieke indruk maakte en de wolf een beetje langzaam en eigenlijk ook dikke indruk maakte. Het zag eruit als een volgevreten wolf en eigenlijk denk ik dat nog steeds. Ik geloof wel dat experts zeggen dat het geen wolf is omdat die meestal wat slanker en misschien daardoor ook sneller zijn, maar ik blijf erbij dat ik denk dat het een wolf is. En het feit dat het dik is geeft alleen maar aan dat er voldoende voedsel is daar. In Luxemburg zitten nog niet veel wolven, dus kan ik mij indenken dat ze een beetje met hun neus in de boter gevallen zijn. Wolven en honden hebben gemeenschappelijke voorouders en wat wolven kunnen kunnen ook honden en omgekeerd. Dus of "misdaden" door wolven of honden gepleegd worden maakt voor mij niet uit, ik zie ze als één soort. Ik vind ook dat wolven ook niet anders behandeld moeten worden dan honden. Als honden schapen opjagen zodat ze in de sloot lopen en dode lammeren krijgen dan is de eigenaar verantwoordelijk. Dat is toevallig gebeurd met onze hond. Mijn vader moest de boer betalen. De hond heeft het overleefd. Ik weet ook dat honden nieuwsgierig zijn en naar mensen toelopen om even te snuffelen. Dat is normaal gedrag. Als wolven dat zouden doen vind ik dat ook normaal gedrag. Ik vind dat soms wat te angstig gereageerd wordt op wolven. Ik denk dat de ree (het ree) wel ontsnapt zal zijn. Toch blijf ik erbij dat ik denk dat het een wolf was. Honden hebben te weinig training om dit te doen. De wolf / hond had ook niet voldoende conditie, dus dat zou ervoor pleiten dat het een hond was. Maar ik denk gewoon een dikke wolf. Maar ik ben geen expert :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Het is geen wolf, het is een hond, en niet alleen omdat hij dik is........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grunsven


[/quote] Ik vind ook dat wolven ook niet anders behandeld moeten worden dan honden.
[/quote]
Sorry?
Moeten wolven dan in een mandje met een halsband om?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Citaat van: grunsven op mei 15, 2019, 22:58:02 PM

Ik vind ook dat wolven ook niet anders behandeld moeten worden dan honden.
[/quote]
Sorry?
Moeten wolven dan in een mandje met een halsband om?
[/quote]

Misschien was ik wat onduidelijk, maar nu is het zo dat als er een wolf door een dorpstraat loopt of door een winkelcentrum, dat men meteen zegt dat het dier zich niet natuurlijk gedraagt en afgemaakt moet worden. Dat terwijl er genoeg honden vrij door dorpsstraten en winkelcentra lopen. Niet alle vrij rondlopende wolven zijn gevaarlijk, net als dat voor honden geldt. Honden worden wel vaak afgemaakt als ze een mens hebben doodgebeten. Als een wolf dat doet mag die van mij ook afgemaakt worden, maar wat gebeurt er als een hond een postbode in z'n broekspijp bijt? Heeft onze hond gedaan !!! Wij hebben sorry gezegd tegen de postbode en daarmee was de kous af. Helemaal niet afmaken. Wat gebeurt er als een hond schapen doodbijt. Meestal is het niet bekend welke hond het was, maar als die wel bekend is??? Afmaken??? Niet altijd. Wel schade vergoeden natuurlijk. Maar van wie zijn de wolven dan?  Van de provincie zou ik zeggen. Die mag de schade vergoeden. En eventueel beheermaatregelen nemen. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

De provincie is in de meeste gevallen in eerste instantie verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Natuurbescherming. Ook voor het regelen van schadevergoeding voor schade ontstaan door beschermde diersoorten. Vroeger was dat het Faunafonds. De provincies hebben veel van hun taken wat betreft schadevergoedingen uitbesteed aan Bij12. Dit is een orgaan van de 12 provincies. Bij12 voert veel van de taken uit die vroeger door het Faunafonds uitgevoerd werden. Veel mensen die vroeger voor het Faunafonds werkte werken nu bij Bij12.

Bij12 is de instantie die beoordeeld of schade veroorzaakt is door een wolf en handelt ook de schadevergoeding af. In 2018 keerde Bij12 € 30.423,00 aan schade door wolven in Nederland uit.
Wolf GW998f afkomstig uit het Duitse Babben in Brandenburg was met 65 schapen verantwoordelijk voor een schadebedrag van € 9.794 verantwoordelijk voor ruim 32% van de schade.
Wolf GW953m waarvan de precieze herkomst niet bekend is was met 21 schapen en een schadebedrag van € 5.106,00  verantwoordelijk voor bijna 17% van de totale schade



Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#2113
In de hoge Venen, lijkt nu ook een wolf rond te lopen. https://www.wochenspiegellive.de/eifel/altkreis-monschau/monschau/artikel/ein-wolf-in-der-fotofalle-58040/ Het kan om een zwerver gaan. Ik lees nu veel berichten over waargenomen wolven. Er zijn er ook veel in Duitsland en het worden er steeds meer. Dit schijnt ook de periode te zijn dat jonge wolven op zoek zijn naar nieuwe territoria nu hun ouders net nieuwe jongen te verzorgen hebben. Ik meld niet alles, dit was wel interessant omdat de hoge venen op fietsafstand van Nederland zijn, vlakbij dus.

Hierbij een melding van een doodgereden Wolf in Mecklenburg Vorpommeren. Het verkeer is een flinke doodsoorzaak van wolven. https://www.bild.de/news/inland/news-inland/er-kam-ploetzlich-aus-rapsfeld-wolf-laeuft-auf-landstrasse-vor-auto-tot-61945914.bild.html

En een wolf die schapen doodt: https://www.infranken.de/regional/bad-kissingen/nur_saalezeitung/wolf-auf-der-durchreise;art156736,4227740

En een wildcamera die een langslopende wolf registreert: https://www.thueringer-allgemeine.de/web/zgt/leben/detail/-/specific/Der-Wolf-ist-im-Hainich-angekommen-1116826451 In Thuringen. Mijn kennis van de duitse geografie wordt zo snel beter :).
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Nieuwsgierige jonge wolven hebben geen moeite met de stad en aanliggende parken. Hierbij een voorbeeld uit Duitsland, maar binnenkort ook in het Amsterdamse bos: https://www.nordkurier.de/node/355322
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Citaat van: Freek Verkerk op mei 19, 2019, 14:49:20 PM
Nieuwsgierige jonge wolven hebben geen moeite met de stad en aanliggende parken. Hierbij een voorbeeld uit Duitsland, maar binnenkort ook in het Amsterdamse bos: https://www.nordkurier.de/node/355322

In Duitsland leven momenteel meer dan 100 roedels. Samen met de paren (dieren die zich nog niet voortgeplant hebben) en de zwervende en solitaire territoriale wolven zullen er in Duitsland circa 1000 wolven leven. Heel af en toe komt er op een populatie van 1000 wolven een wolf voor die de nabijheid van mensen niet uit de weg gaat. Dat is slechts enkele promilles. De redenen van dit opvallend gedrag zijn divers. Soms zijn ze terug te voeren op wolven die in als welp door mensen gevoerd zijn. Soms is het gewoon jeugdige overmoed. In de meeste gevallen verdwijnt dit gedrag vanzelf.
Veel wolven waarvoor vanwege opvallend gedrag het predicaat probleemwolf is gebruikt werden nooit meer gevonden nadat een afschotvergunning was verleend.

Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat er binnenkort een wilde wolf door het Amsterdamse bos loopt. Dit soort uitspraken draagt niet echt bij aan de acceptatie van de wolf. Volgens sommigen gaat hij kalveren aanvallen op de Kalverstraat.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#2116
Citaat van: wimtegels op mei 19, 2019, 22:55:28 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 19, 2019, 14:49:20 PM
Nieuwsgierige jonge wolven hebben geen moeite met de stad en aanliggende parken. Hierbij een voorbeeld uit Duitsland, maar binnenkort ook in het Amsterdamse bos: https://www.nordkurier.de/node/355322

In Duitsland leven momenteel meer dan 100 roedels. Samen met de paren (dieren die zich nog niet voortgeplant hebben) en de zwervende en solitaire territoriale wolven zullen er in Duitsland circa 1000 wolven leven. Heel af en toe komt er op een populatie van 1000 wolven een wolf voor die de nabijheid van mensen niet uit de weg gaat. Dat is slechts enkele promilles. De redenen van dit opvallend gedrag zijn divers. Soms zijn ze terug te voeren op wolven die in als welp door mensen gevoerd zijn. Soms is het gewoon jeugdige overmoed. In de meeste gevallen verdwijnt dit gedrag vanzelf.
Veel wolven waarvoor vanwege opvallend gedrag het predicaat probleemwolf is gebruikt werden nooit meer gevonden nadat een afschotvergunning was verleend. Dus svp geen wolven voeren en niet aaien.

Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat er binnenkort een wilde wolf door het Amsterdamse bos loopt. Dit soort uitspraken draagt niet echt bij aan de acceptatie van de wolf. Volgens sommigen gaat hij kalveren aanvallen op de Kalverstraat.
Ik denk dat het jeugdige overmoed is, dat wolven, jonge wolven, nieuwsgierig komt kennismaken met de honden van de mensen. Als ik met de hond loop en er komen andere honden voorbij, dan wordt er ook altijd even nieuwsgierig gesnuffeld. Ik vind dat normaal gedrag van honden en daarom ook van wolven. Ik vind een snuffelende hond (wolf) niet meteen een opvallende afwijkende hond en hetzelfde geldt voor wolven. Er wordt altijd gezegd dat wolven schuw en angstig zijn voor mensen. Als dat zo is kan ik dat alleen maar verklaren uit eventuele slechte ervaringen die wolven met mensen gehad hebben. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat jonge wolven die geen slechte ervaringen met mensen hebben, dat die mensen niet uit de weg gaan en mogelijk zelfs even nieuwsgierig komen snuffelen aan de schattige hond. Als je schuwe wolven wilt moet je ze eerst schuw maken. Zo worden wel voorzichtig geboren, maar leren uit ervaring. Ik vind nieuwsgierige wolven een goed teken. Het betekent dat er wolven zijn en dat de mensen niet vervelend tegen die wolven heeft gedaan. Ik denk dat dezelfde redenatie voor alle dieren opgaat. Hoe schuw zijn vossen? Eenden, ganzen, muizen, ratten, egels, katten, koeien schapen, paarden? Ze zijn alleen maar schuw als ze slechte ervaringen hebben met mensen, maar zodra mensen ze beginnen te voeren gaan ze opeens veel positiever over mensen denken en gaan ze zelfs naar mensen toe.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#2117
Het lijkt erop dat men in Duitsland wat sneller wolven wil afschieten. https://www.waz.de/politik/bundesregierung-will-den-abschuss-von-woelfen-erleichtern-id218423469.html De wolfspopulatie in Duitsland groeit jaarlijks met 20 - 30%. Inmiddels wordt de "Duitse" populatie op 100 roedels en 1000 dieren geschat (er zijn net weer veel jongen geboren, die nu nog verborgen leven maar binnenkort zullen we hopelijk ook fotos te zien krijgen van jongen en waarschijnlijk ook in Nederland). 1000 dieren wordt als ondergrens gezien voor een levensvatbare populatie. Duitsland ligt niet op een eiland. De wolven zijn vanuit het Oosten gekomen en ook de aansluitende poolse populatie zal wel iets van 1000 dieren omvat en die sluit weer aan op de baltisch en witrussische populaties. Er wordt volgens mij gesproken over een Noord europese laagland populatie. Dat zijn alle wolven in Polen, Duitsland, Tsjechië, Denemarken, Nederland, België en Luxemburg. Dus ruim voldoende om te spreken van een levensvatbare populatie. Ik denk dan ook dat het afschieten van enkele dieren de populatie niet in gevaar brengt. Voor die individuele dieren is het natuurlijk wel levensbedreigend. Maar zo is het ook voor de schapen en de reeën etc.. In Frankrijk hebben ze al jaren een vergelijkbare nog veel soepeler regeling, waarbij voorafgaan aan het jaar maximale aantallen af te schieten wolven worden genoemd, die dan later door lokale authoriteiten kunnen worden ingevuld. Vind ik eigenlijk geen slechte regeling. In Nederland kan men dit ook overwegen, waarbij een natuurorganisatie wordt aangewezen als de lokale authoriteit die beslist over leven en dood. Maximaal 5 % van de populatie kan jaarlijk afgeschoten worden bijvoorbeeld. In Nederland is dat voorlopig minder dan 1 :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Wolven afschieten als preventie voor schapen wordt door de wetenschappelijke onderzoeken als zinloze maatregel gezien. Uitzondering kan zijn als een individuele wolf alle beschermingmaatregelen heeft leren overwinnen. Steeds dieren uit de populatie schieten verstoort de sociale cultuur van wolven. Juist ervaren dieren die door preventiemaatregelen geleerd hebben dat schapen geen gemakkelijke prooi zijn brengen dit over op jongen en zorgen zo voor een fixatie op wilde prooien.

Het is jammer dat in de media steeds een platform wordt gegeven aan tegenstanders van de wolf/voorstanders van wolfjacht. Mensen die met succes geleerd hebben in te zetten op een goede preventie zijn tevreden schapenhouders. Die leveren geef nieuws.....

Door eenzijdige berichtgeving ontstaat ook een soort van fake nieuws. In ieder geval is het evenwicht in berichtgeving zoek. Besluiten worden steeds meer gedreven door emotie genomen. Gedegen kennis verdwijnt naar de achtergrond. Dit proces wordt versterkt door sociale media, en als we niet voorzichtig zijn ook door een forum als dit.......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#2119
Citaat van: wimtegels op mei 21, 2019, 12:55:30 PM
Wolven afschieten als preventie voor schapen wordt door de wetenschappelijke onderzoeken als zinloze maatregel gezien. Uitzondering kan zijn als een individuele wolf alle beschermingmaatregelen heeft leren overwinnen. Steeds dieren uit de populatie schieten verstoort de sociale cultuur van wolven. Juist ervaren dieren die door preventiemaatregelen geleerd hebben dat schapen geen gemakkelijke prooi zijn brengen dit over op jongen en zorgen zo voor een fixatie op wilde prooien.

Het is jammer dat in de media steeds een platform wordt gegeven aan tegenstanders van de wolf/voorstanders van wolfjacht. Mensen die met succes geleerd hebben in te zetten op een goede preventie zijn tevreden schapenhouders. Die leveren geef nieuws.....

Door eenzijdige berichtgeving ontstaat ook een soort van fake nieuws. In ieder geval is het evenwicht in berichtgeving zoek. Besluiten worden steeds meer gedreven door emotie genomen. Gedegen kennis verdwijnt naar de achtergrond. Dit proces wordt versterkt door sociale media, en als we niet voorzichtig zijn ook door een forum als dit.......
Volgens mij gaat het in Duitsland ook over die individuele wolven. In Zwitserland worden vergunningen geven om individuele dieren af te schieten als ze een aanzienlijk aantal goed beschermde schapen hebben gedood. 30 in 3 maanden dacht ik. Met een looptijd van enkele maanden. Vaak vinden de jagers de wolven niet in die periode en leven ze vrolijk verder. En in Duitsland is het nog geen wet, alleen een discussiestuk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#2121
Citaat van: Freek Verkerk op mei 17, 2019, 14:28:49 PM
In de hoge Venen, lijkt nu ook een wolf rond te lopen. https://www.wochenspiegellive.de/eifel/altkreis-monschau/monschau/artikel/ein-wolf-in-der-fotofalle-58040/ Het kan om een zwerver gaan. Ik lees nu veel berichten over waargenomen wolven. Er zijn er ook veel in Duitsland en het worden er steeds meer. Dit schijnt ook de periode te zijn dat jonge wolven op zoek zijn naar nieuwe territoria nu hun ouders net nieuwe jongen te verzorgen hebben. Ik meld niet alles, dit was wel interessant omdat de hoge venen op fietsafstand van Nederland zijn, vlakbij dus.
DNA heeft aangetoond dat het echt een wolf is. https://www.rundschau-online.de/region/kreis-euskirchen/nach-dna-nachweis-wird-die-eifel-jetzt-zum-wolfsgebiet-erklaert--32579476 Het artikel zegt er niets over waar de wolf vandaan komt. Ze hebben daar in duitsland een database met bekende wolf profielen en vaak kunnen ze zelfs ouders etc. identificeren, maar nu wordt daar niets over gezegd. Misschien is de kwaliteit van het DNA niet goed genoeg, is ook minder belangrijk. En nog een link naar een wat uitgebreider artikel, over min of meer hetzelfde, waarbij meerdere gedode schapen genoemd worden waarvan de DNA resultaten nog niet binnen zijn, Zeer waarschijnlik van dezelfde wolf, maar mogelijk lopen er meer rond. https://www.rundschau-online.de/region/kreis-euskirchen/durch-dna-analyse-bestaetigt-wolf--gw926m--ist-in-der-eifel-unterwegs-32577486
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Duitsland mogen er een paar wolven worden afgeschoten. Ze hebben daar kennelijk een procedure waarbij er voor "probleemwolven" een vergunning kan worden aangevraagd en gegeven om die te mogen afschieten. https://www.mopo.de/im-norden/rudelchef-ist-nicht-zu-fassen-ist-wolf-gw717-einfach-zu-schlau-fuer-jaeger--32624606 Wolven zijn slimme dieren en als ze ergens eenmaal iets hebben weten te verschalken, zoals bijvoorbeeld schapen, dan komen ze daar weer terug. Die kennis wordt gebruikt door jagers door dan ook op die plekken te gaan posten. Nu zijn er kennelijk wat wolvenvrienden die datzelfde doen en daarmee de probleemwolf wegjagen en voor de jager beschermen. Tot nog toe moest de afschotvergunning wegens het uitblijven van resultaat twee maal verlengd worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een programma op de duitse TV van een half uur, met veel emotie van boeren. https://www.ardmediathek.de/ard/player/Y3JpZDovL25kci5kZS85Y2RhNjQ5OS0zODljLTRlZTMtOGIzNy00Mzg0NWUwZjA3MmQ/die-angst-vor-dem-wolf Ik vond interessant dat ze een lokstof voor wolven gebruiken iets wat in Canada schijnt te funktioneren. Wolven hebben net als honden een meer dan uitstekend reukvermogen, ze zijn ook moeilijk te vangen. Mogelijk werkt dat met deze lokstof. Aan de andere kant weten we al veel over wolven. Eigenlijk al alles. Dus het vangen en een halsband omhangen met gps en telefoon heeft niet zoveel nut meer, vind ik, ik begrijo dat het een interessante professionele uitdaging is, maar vrijwel nutteloos. Ik lees ok weinig tot niet dat er nog wolven worden gevangen en van een zender worden voorzien in die gebieden waar ze nu al jaren roedels hebben. Op een gegeven moment is iedereen aan de wolf gewend. Wolven vangen probert men eigenlijk alleen in die gebeden waar de wolven "nieuw" zijn, zoals in de film in Sleeswijk Holstein, in Noord Duitsland, tegen de deense grens aan. In een heel nederlands uitziend landschap :) Maar mogelijk helpt die lokstof ook als er een dier afgeschoten moet worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

We weten eigenlijk alles al over wolven?
Elke studie roept meer vragen op dan dat er beantwoord worden.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Hierbij een artikel van jagerszijde over de wolven. https://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Mehr-Woelfe-in-Bayern-Wie-scheu-sind-die-Tiere-wirklich-id54600736.html  600 tot 1000 volwassen wolven zouden er in Duitsland zijn zeggen ze. Dat lijkt me overdreven 600 tot 1000 in totaal zou kunnen kloppen inclusief de welpen. Vorig jaar waren er iets van 70 paar wolven in Duitsland, met een groei van 30% zitten we nu ongeveer op 100 roedels en als die allemaal 6 a 8 welpen hebben zitten we zo tussen de 600 a 1000 wolven per jaar. Maar die welpen sterven in hoog tempo. Meer dan de helft haalt het eerste jaar niet. Gelukkig wordt er weinig geluisterd naar de jagers. Ze zeggen dat de jachtgebieden minder waard gaan worden. Omdat de wolven meejagen. Dat wil ik wel geloven. Dat is natuurlijk een nadeel voor de boeren die de jachtgebieden verpachten omdat zij daar geld voor krijgen. Aan de andere kant is dat een voordeel voor de jagers die er minder geld voor moeten betalen.  Ik ga er maar even vanuit dat het aantal reeen dat gejaagd wordt gelijk blijft en dat de wolven een gedeelte van het "overschot" aan reeen jaagt dat anders door de jager geschoten zou worden. Maar mogeijk is ook dat de wolven de hoeveelheid reeën (en ander wild, zoals mouflons) naar beneden brengen. Dat zou dan tot minder schade door deze dieren kunnen leiden. Met name bij wilde zwijnen kan dat wat uitmaken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Als de vraag naar jachtgebieden hetzelfde blijft en de vraag naar wild vlees hetzelfde blijft dan zal de prijs van het wild omhoog gaan als er minder beschikbaar wordt, waardoor mogelijk de pachtopbrengsten vrijwel gelijk kunnen blijven. Maar jagers klagen altijd als er een kans is dat zij minder kunnen schieten.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Citaat van: egilio op juni 19, 2019, 12:55:43 PM
Als de vraag naar jachtgebieden hetzelfde blijft en de vraag naar wild vlees hetzelfde blijft dan zal de prijs van het wild omhoog gaan als er minder beschikbaar wordt, waardoor mogelijk de pachtopbrengsten vrijwel gelijk kunnen blijven. Maar jagers klagen altijd als er een kans is dat zij minder kunnen schieten.
Aha, je hebt verstand van economie. Ik ben het met je eens: jagers klagen altijd.  De jagers zijn gewoon huurders / pachters van een gebied. Zij worden betaald of moeten geld betalen voor het afschieten van bepaalde hoeveelheden dieren. Dat is gewoon een markt als ze het niet willen doen, moeten ze de pacht niet aangaan.

De hoeveelheid wild (ree en zwijn) is wel van belang voor de grondeigenaar, degene van wie het jachtgebied is. Ik denk dat het alleen maar gunstig voor hen is dat de wolf wat schadelijke dieren zoals zwijnen opeet. Maar ik moet toegeven dat ik niet weet welke prijzen daar betaald worden. Wat wordt er zo door jagers betaald om een zwijn te mogen afschieten? En wat levert dat dan als vlees op? Is dat een financieel gunstige deal, of kost het de jager alleen maar geld en is jagen een dure hobby?  Ik heb de indruk dat jagen een dure hobby is en dat grondeigenaren (veel) geld verdienen aan het verpachten van jachtrechten. In dat geval zullen ze wel boos zijn op de wolf die hun plezier bederft.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rob Koelman

Als ik het goed heb begrepen zijn er jachtgebieden in Duitsland die maar moeilijk te verpachten zijn omdat er gewoonweg teveel wilde varkens rondlopen en beheer daardoor een veel te arbeidsintensieve taak is. Als een jager zo'n gebied pacht heeft deze de verplichting om te zorgen voor een wildstand waarbij er geen of weinig schade aan bijvoorbeeld landbouwgewassen is. Ontstaat er toch schade, dan is de jager daarvoor verantwoordelijk...
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op juni 19, 2019, 14:27:29 PM
Als ik het goed heb begrepen zijn er jachtgebieden in Duitsland die maar moeilijk te verpachten zijn omdat er gewoonweg teveel wilde varkens rondlopen en beheer daardoor een veel te arbeidsintensieve taak is. Als een jager zo'n gebied pacht heeft deze de verplichting om te zorgen voor een wildstand waarbij er geen of weinig schade aan bijvoorbeeld landbouwgewassen is. Ontstaat er toch schade, dan is de jager daarvoor verantwoordelijk...
Volledig correct.

JanHein