Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Freek Verkerk op januari 31, 2019, 13:47:58 PM
Goede vraag. Ik  heb even gegoogled met "wolf" en vond meteen het volgende artikel : https://www.dvhn.nl/drenthe/De-wolf-doodde-vorig-jaar-166-schapen-in-ons-land-waarvan-69-in-Groningen-en-Drenthe-24076958.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.dvhn.nl%2Fdossier%2Fwolven-in-het-noorden Vorig jaar 166 schapen gedood, en het staat gewoon in de krant en op internet. Dus het komt gewoon WEL in het nieuws en of je dat al dacht of niet is natuurlijk een persoonlijke kwestie. Het zijn er toch al wel veel moet ik toegeven. Uit franse cijfers weet ik dat er per wolf ongeveer 20 slachtoffers per jaar vergoed worden. Terugrekenend hebben we met 166 slachtoffers in 2018 dus permanent ongeveer 8 wolven in Nederland (rondzwerven). En dat getal geloof ik wel. Tendens stijgend, want ik zie ook een groei van 20 a 30 % van het aantal wolven in Duitsland. En in grensregio's als Nederland nog aanzienlijk hoger. Dus 3 maal zoveel slachtoffers in 2019 kan ik eenvoudig voorspellen. 500 dode schapen in 2019 veroorzaakt door wolven. Zeg daar maar eens iets van. :)

Maar dat zijn de schapen die in Nederland gedood zijn door een wolf. De bewuste jager heeft het over vee in Duitsland. Hoe zit het daar met gedood vee door wolven? Men zegt dat een wolf geen vee meer pakt wanneer het zich heeft gevestigd. In Duitsland zijn het merendeel van de wolven 'gevestigd', dus zouden er minder dode schapen moeten zijn. Toch?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

hans parlevliet

Maar ieder jaar gaan er meer welpen aan de zwerf en die zitten in een andere modus...
mvg
Hans

Freek Verkerk

Citaat van: hans parlevliet op januari 31, 2019, 16:31:10 PM
Maar ieder jaar gaan er meer welpen aan de zwerf en die zitten in een andere modus...
Juist, de welpen worden gedwongen de roedel te verlaten en gaan noodgedwongen op zoek naar nieuwe gebieden. Overal waar ze komen worden ze door de bestaande territoria-eigenaren verdreven totdat ze in maagdelijk gebied terecht komen, bijvoorbeeld in Nederland. Daar zijn nog geen beveiligingsmaatregelen genomen, dus kunnen ze vrij eenvoudig schapen, geiten en andere kleine dieren verschalken (ganzen, eenden, konijnen etc.). En ik denk dat ook in Duitsland, daar waar nog geen beschermingsmaatregelen genomen zijn, dat daar het aantal slachtoffers even groot is.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Kom op mensen. In Frankrijk wordt nagenoeg niets aan preventie gedaan. In Nederland ook nog niet. Daar waar aan goede preventie wordt gedaan neemt het aantal slachtoffers onder schapen flink af. Een populatie afmeten aan het aantal gedode schapen is dan ook een weinig wetenschappelijke methode.
Preventie tegen wolfsaanvallen beschermt de schapen gelijktijdig tegen aanvallen van vossen en honden. Ook die zijn verantwoordelijk voor grote schadeposten bij schapenhouders. Ik ben momenteel in het buitenland. als ik in de loop van de volgende week thuis kom ga ik schadecijfers uitwerken in verband met een presentatie die ik moet houden. Ik ga nu niet wat cijfers op de gok vermelden. Dat gebeurt al veel te veel. Als ik een en ander uitgewerkt heb zal ik hier wel wat posten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op januari 30, 2019, 17:21:22 PM
Citaat van: egilio op januari 30, 2019, 15:39:54 PM
@Freek wolven zijn zo bang van mensen dat in dierentuinen verzorgers een verblijf met wolven in kunnen gaan en dat de wolven zo ver mogelijk weg blijven. Terwijl ze zo iemand wel kennen, weten dat die eten brengt en ze zien dagelijks mensen. Maar door een dorp lopen is niet hetzelfde als niet bang zijn voor mensen. Zelfs naast een rijdende auto lopen is iets heel anders dan bang zijn voor mensen. Leeuwen kun je met een open auto zonder deuren heel dicht naderen, <5m, zonder dat ze er op reageren. Sta je op uit je stoel dan verandert het ineens, en is de leeuw duidelijk niet op zijn gemak, gaan de oren plat, wordt er gegromd en met de staart geslagen en vervolgens vertrekken ze. Kom je leeuwen te voet tegen dan gebeurd normaliter vrijwel hetzelfde, alleen gebeurd dat op een afstand van 50-80m al. Dat terwijl ze donders goed weten dat er mensen in een auto zitten, ze horen, zien en ruiken ze, en toch reageren ze niet. Angst en schuwheid zijn nogal complex, en hangen van ervaringen, tijd en plek af.
Als er over wolven gesproken wordt, dan wil men ook altijd weten hoe gevaarlijk ze zijn. Wat ik erover gelezen heb is dat er aan de ene kant gezegd wordt dat ze helemaal NIET gevaarlijk zijn en aan de andere kant wordt gezegd dat ze niet te dicht bij mensen moeten komen want anders zijn ze "opvallend" en moeten ze afgeschoten worden. Ik heb daar zelf ook over nagedacht, wat ik daar nu van moet maken. Mijn conclusie is dat wolven best wel mensen kunnen verwonden en doden. Op youtube zijn voldoende filmpjes te vinden waarbij ze zelfs buffelo's aanvallen. Dus het KAN wel. maar feitelijk is het aantal mensen dat door wolven gedood wordt zeer klein. Er staan wat verhalen op wikipedia van verhalen uit het verleden waarbij men rustig over de honderd doden komt. Maar dat zijn andere tijden. Mijn conclusie is dat in een enkel geval wolven inderdaad mensen gedood worden maar dat dit zeer weinig voorkomt (evenveel als bij honden is mijn inschatting) vandaar dat het preventief afschieten van wolven die zich in de buurt van mensen ophouden overdreven is. Want wat ik ook gelezen heb is dat niet alle wolven schuw zijn. Vorig jaar of een jaar eerder was er een wolf in Nederland op bezoek die over straten liep, door dorpen etc. Ik vind dat nog geen reden om een wolf af te schieten. En om dan terug te komen op het feit dat men in Neder Saksen verschillende wolven wil vangen om ze een halsband om te doen. Het nut is dat ze dan beter weten wat die wolven doen, maar dan zullen ze juist ook zien dat die wolven zich dicht in de buurt van mensen ophouden. Dat is dan voor mij geen nieuws, ik hoop alleen niet dat dit dan aanleiding is om ze dan ook maar af te schieten. Omdat men overdreven angstig is voor wolven en omdat men dit "opvallend" , "onnatuurlijk" en "gevaarlijk" vindt. Ik vind dit namelijk niet "onnatuurlijk"of "gevaarlijk" en daardoor ook niet "opvallend". Een voordeel is wel dat men door die uitgebreidere monitoring dan ook kan laten zien dat er bijvoorbeeld helemaal geen wolven in de buurt waren als er ze onterecht de schuld ergens van krijgen. En ook kan men vertrouwen opbouwen net als met vliegtuigen. Kijk er vliegt veel rond en er stort er zo nu en dan eentje neer, maar meestal gaat het goed. Met vliegtugen hadden er in het begin mensen ook angst. Ik heb voor e zekerheid ook maar even een filmpje over wolven en bizons opgespoord: https://www.youtube.com/watch?v=8wl8ZxAaB2E. Dit filmpje komt wel uit Noord Amerika, waar andere wolven leven en die soms in grotere roedels opereren. Maar dit is wel het beeld wat de burger heeft van wolven, waar we mee rekening moeten houden.

Er staan heel veel aannames in dit stukje, en lang niet allemaal zijn ze juist.
Een wolf die mensenschuw is vormt nauwelijks een reeel gevaar, een wolf die niet mensenschuw is zou enigszins een reeel gevaar kunnen vormen. Daar zitten gradaties in en men wil een grens trekken over wat een acceptabel potentieel gevaar is en wat niet. Het is natuurlijk wel krom, want de gemiddelde golden retriever vormt een reeeler gevaar dan een wolf. 
In verschillende studies hebben ze aangetoond dat beren actief mensen vermijden. Dit hebben ze gedaan door beren met gps zenders uit te rusten, en in sommige gevallen ook mensen die zich in beren-gebied begeven. Het is niet onwaarschijnlijk dat wolven, door hun schuwheid, soortgelijk gedrag vertonen. En ze zullen wel moeten als ze in redelijk dichtbewoonde gebieden leven.
Zenders kunnen ook preventief werken. Je kunt digitale grenzen stellen, loopt een wolf daar doorheen dan kan automatisch een bericht gestuurd worden dat waarschuwd dat wolven in de buurt zijn. Dat soort systemen worden op sommige plekken al met olifanten en leeuwen toegpast.
Wolven in Amerika zijn gewoon dezelfde soort wolven als in Europa, en ook in Europa zijn er op sommige plaatsen flinke roedels.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 31, 2019, 15:43:57 PM
Maar dat zijn de schapen die in Nederland gedood zijn door een wolf. De bewuste jager heeft het over vee in Duitsland. Hoe zit het daar met gedood vee door wolven? Men zegt dat een wolf geen vee meer pakt wanneer het zich heeft gevestigd. In Duitsland zijn het merendeel van de wolven 'gevestigd', dus zouden er minder dode schapen moeten zijn. Toch?
De aanname dat in Duitsland het merendeel van de wolven is gevestigd klopt niet. Duitsland zit nog lang niet "vol" met territoria en er zwerven jaarlijks heel veel jonge dieren rond op zoek naar nieuw leefgebied. Ook in deelstaten waar al lang wolven leven komen er nog nieuwe roedels bij. Zie deze statistieken uit Sachsen: https://www.wolf-sachsen.de/de/wolfsmanagement-in-sn/nutztierschaeden-alt/schadensstatistik   In absolute zin stijgt het aantal door wolven gedood stuks vee daar maar in relatieve zin is het aantal per roedel gedood stuks vee min of meer stabiel. Ook in Sachsen zijn er gebieden waar zich nog nieuwe wolven vestigen en waar de boeren preventie nog niet goed op orde hebben. 
Als wolven zich hebben gevestigd is vee niet automatisch veilig. Eeuwenlange ervaring, ook in gebieden waar altijd wolven zijn geweest, leert dat onbeschermd vee vroeg of laat gepakt zal worden.
Peter Venema

egilio

Gevestigde roedels produceren jongen en die gaan op een gegeven moment zwerven. De meeste schade wordt door deze zwervers veroorzaakt. Ze zijn vaak alleen, jong en onervaren in jagen en bevinden zich in gebieden die ze niet kennen. Ze pakken dan wat voor hun neus komt, in plaats op plaatsen op zoek te gaan naar prooi/te jagen in gebieden waar ze geen mensen tegenkomen (en dus ook minder vee). De meeste schapen in Nederland zijn ook gepakt door wolven die zich niet gevestigd hadden maar doortrokken. De twee wolven die zich gevestigd hebben hebben naar mijn weten niet of nauwelijks meer vee gepakt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: egilio op februari 01, 2019, 23:51:28 PM
De twee wolven die zich gevestigd hebben hebben naar mijn weten niet of nauwelijks meer vee gepakt.
Dat klopt. De eerste wolven zullen zich bij ons willen vestigen in een optimaal wolvengebied (veel natuur, veel rust, veel wilde prooi aanwezig). De kans op een ontmoeting met vee is daarmee sowieso kleiner. Maar in een meer afwisselend natuur-landbouwgebied kan de situatie totaal anders uitpakken. In Niedersachsen is regelmatig vee gepakt door de roedel uit Cuxhaven  https://www.wolfsmonitoring.com/monitoring/wolfsterritorien_in_niedersachsen/territorium_cuxhaven/ . Overigens is er bij die roedel ook veel verstoring geweest (dood van ouderdieren) wat weer 'noodgedwongen' kan leiden tot aanvallen op gemakkelijker te pakken prooien zoals vee. In grote delen van Nederland is er ook een serieus risico op voortijdige sterfte (verkeersongevallen) van ouderdieren waardoor roedels niet meer efficiënt op wilde prooi kunnen jagen.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 31, 2019, 12:49:15 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 21, 2019, 18:05:18 PM
Nederlandse jager aangeklaagd om doodschieten Duitse wolf
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4582366/nederlandse-jager-aangeklaagd-om-doodschieten-duitse-wolf

Twentse jager die wolf doodschoot: "Ik handelde uit noodweer"
https://www.rtvoost.nl/nieuws/306678/Twentse-jager-die-wolf-doodschoot-Ik-handelde-uit-noodweer

Uit het artikel:
"Het loopt daar in Duitsland echt de spuigaten uit", zegt de Tukker. "Die wolven vermenigvuldigen zich in rap tempo en ze richten slachtingen aan onder veestapels. Ook in Nederland zitten al veel meer wolven dan we denken. Dat wordt hier nog wat met al die boeren en hun vee."


Is dit een eenzijdig verhaal? Of komen de genoemde slachtingen niet meer in het nieuws?
De jager wordt vervolgd: http://www.maz-online.de/Brandenburg/Erschossener-Wolf-Polizei-ermittelt-gegen-Jaeger
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hans parlevliet

Dit zijn toch verontrustende gebeurtenissen, te meer omdat dit niet het enige incident daar is de afgelopen tijd..
mvg
Hans

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Cygnus

Citaat van: Arjan Broekhuizen op februari 09, 2019, 11:06:32 AM
Zijn wolven Naya of August gewond? Onderzoekers analyseren bloedspoor
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/09/is-wolvin-naya-gewond-dna-onderzoek-naar-bloedspoor/

In het stuk staat echter ook al dat het volgens een eerste analyse niet om het bloed van een Wolf gaat. Dit artikel valt in de categorie voorbarige/overbodige/zinloze krantenartikelen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

En dan nog.... een hond die loops wordt verliest ook bloed.... werkt dat bij wolven ook zo?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 18, 2019, 16:37:58 PM
En dan nog.... een hond die loops wordt verliest ook bloed.... werkt dat bij wolven ook zo?
Ik heb ergens gelezen dat het om bloed van een wild zwijn ging. Omdat wolven en honden nog recent een gemeenschappelijke voorouder hadden denk ik dat de fysieke verschillen niet super groot zijn en dat wolven, net al honden periodiek ook bloed verliezen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er is een wolf waargenomen in de hoge venen. Tegenwoordig heeft iedereen fotografeerapparatuur, de waarnemer heeft de wolf maar 3 minuten gezien en direct 70 foto's genomen. De Hoge Venen ligt in dutsland, naast de Ardennen. In principe een uitstekend gebied voor wolven, maar tot nog toe niet bezet omdat het ver weg ligt. https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinland/wolf-gesichtet-hohes-venn-100.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 18, 2019, 16:37:58 PM
En dan nog.... een hond die loops wordt verliest ook bloed.... werkt dat bij wolven ook zo?
Ja, precies zo.
Peter Venema

Freek Verkerk

Er worden vaak honden ingezet om schapen te beschermen. Hierbij een filmpje over hoe dat werkt. https://www.youtube.com/watch?v=iMrxnItHRIc
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Speurhonden worden ook ingezet om wolven op te sporen. Interessante ontwikkeling. https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Dem-Wolf-auf-der-Spur-mit-Hunden,wolfsspuerhunde120.html Het is al bekend dat honden en ook wolven een geweldige reukzin hebben. In het artikel wordt gezegd dat ze een dag later nog kunnen ruiken of er een wolf (of welk ander dier dan ook) langsgelopen is. Zo inventariseert een wolf natuurlijk ook zijn omgeving. Het is voor mij een beetje twijfelachtig of die speurhonden nu veel opleveren. Tegenwoordig weten we al dat wolven overal in Nederland kunnen opduiken. Dat zou geen nieuwe informatie moeten zijn voor geiten en schapenhouders. En of ze beschermingsmaatregelen willen nemen is hun eigen beslissing. Ik zou even wachten tot het eerste schaap gedood is in de omgeving. Een bekend gezegde zegt tenslotte: "Als het kalf verdronken is dempt men de put", meestal is de uitleg dat men dan te laat is, maar je kunt het ook uitleggen dat dit de best practise is: "Eerst even de kat uit de boom kijken." :)   beetje boerenwijsheid.  :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op maart 24, 2019, 13:34:52 PM
Ik zou even wachten tot het eerste schaap gedood is in de omgeving. Een bekend gezegde zegt tenslotte: "Als het kalf verdronken is dempt men de put", meestal is de uitleg dat men dan te laat is, maar je kunt het ook uitleggen dat dit de best practise is: "Eerst even de kat uit de boom kijken." :)   beetje boerenwijsheid.  :)
Vroeg of laat heeft elke schapenhouder kans op wolvenbezoek en moet je de investering toch doen. Afwachten zou ik geen boerenwijsheid willen noemen want je loopt alleen maar kans dat je behalve de investering in preventie ook zelf de eerste dode schapen uit de omgeving mag opruimen. Het is bepaald geen pretje om je eigen dode schapen uit het land te moeten halen.
Peter Venema

wimtegels

We hebben nu met een aantal mensen veel discussie over preventie. Vooral ook over het moment waarop je moet starten. Hoe vroeger er preventie is, hoe sneller de wolven de schapen met negatieve ervaringen associëren. Met preventie pakten de wolven van Sachsen in 2018 1,5 schaap per wolf. In Nederland zonder preventie ruim 17 schapen per wolf per jaar......
Een wolf die een paar keer een schap gepakt heeft zonder negatieve ervaring zal een elektrische schok op weg naar een schaap niet meer automatisch met het schaap in verbinding brengen. Hij of zij heeft immer schapen kunnen pakken zonder negatieve ervaring.
Ook bij honden is het moeilijker ze iets af te leren wat ze eerst ongestraft kunnen doen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op maart 25, 2019, 20:52:12 PM
We hebben nu met een aantal mensen veel discussie over preventie. Vooral ook over het moment waarop je moet starten. Hoe vroeger er preventie is, hoe sneller de wolven de schapen met negatieve ervaringen associëren. Met preventie pakten de wolven van Sachsen in 2018 1,5 schaap per wolf. In Nederland zonder preventie ruim 17 schapen per wolf per jaar......
Een wolf die een paar keer een schap gepakt heeft zonder negatieve ervaring zal een elektrische schok op weg naar een schaap niet meer automatisch met het schaap in verbinding brengen. Hij of zij heeft immer schapen kunnen pakken zonder negatieve ervaring.
Ook bij honden is het moeilijker ze iets af te leren wat ze eerst ongestraft kunnen doen.
Zit iets in. Met de kennis die we nu hebben kunnen we wel ongeveer voorspellen waar de volgende wolven zich zullen gaan vestigen. Noord Holland lijkt me nog niet, maar in 2019 wel in Gelderland, Drente, Overijssel en in 2020 komt daar dan bij de OVP, Groningen, Friesland, Noord Brabant, Limburg en in 2021 ook nog Utrecht en Zeeland. in 2022 de rest van Nederland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Er is een wolf doodgereden. Ik zie wekelijks deze berichten. Dit is een voorbeeld. https://www.n-tv.de/regionales/niedersachsen-und-bremen/Wolf-im-Kreis-Celle-ueberfahren-article20935101.html Het verkeer is een grote doodsoorzaak van wolven. Het is goed mogelijk dat de groei in het aantal wolven uiteindelijk tot stand zal worden gebracht doordat ze zich in drukkere gebieden aan het verkeer ten slachtoffer zullen vallen. Beetje zoals in 1988 de otter is uitgestorven in Nederland. Maar de otter is weer terug doordat de mens zaken heeft veranderd. Ik ben benieuwd of de wolven zich uiteindelijk in de Noord hollandse duinen zullen vestigen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In NRW (Duitsland),  het roergebied zullen we maar zeggen, iets ruimer, daar zijn de wolven ongeveer net zo ver als in Nederland, met nu volgens mij de eerste wolf die 6 maanden in hetzelfde gebied is waargenomen. https://www.n-tv.de/regionales/rheinland-pfalz-und-saarland/Gentest-bestaetigt-Wolf-hat-sich-niedergelassen-article20945288.html Nederland loopt qua tijd iets voor op de duitsers, op deze duitsers :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

migratorius

NRW gelijkstellen aan het Ruhrgebied, is zoiets als Nederland gelijkstellen aan Rijnmond...

Daaden-Stegskopf ligt in het Westerwald: 100 km van het Ruhrgebied en in principe heel geschikt voor wolven (Westerwald/Rothaargebirge/Sauerland).

Het is helaas stil geworden rond de wolf bij Schermbeck / Gahlen, die ook zeker zes maanden aanwezig was. Die lokatie mag je wel Ruhrgebied noemen: het gebied grenst aan drie kanten aan het échte Ruhrgebied (Recklinghausen, Oberhausen en Bottrop).

JanHein

Maarte5n

Citaat van: migratorius op april 04, 2019, 11:46:20 AM
NRW gelijkstellen aan het Ruhrgebied, is zoiets als Nederland gelijkstellen aan Rijnmond...

Daaden-Stegskopf ligt in het Westerwald: 100 km van het Ruhrgebied en in principe heel geschikt voor wolven (Westerwald/Rothaargebirge/Sauerland).

Het is helaas stil geworden rond de wolf bij Schermbeck / Gahlen, die ook zeker zes maanden aanwezig was. Die lokatie mag je wel Ruhrgebied noemen: het gebied grenst aan drie kanten aan het échte Ruhrgebied (Recklinghausen, Oberhausen en Bottrop).

JanHein

https://wolf.nrw/wolf/de/aktuelles/2019-03-28  volgens mij zit ze er nog ..
https://wolf.nrw/wolf/de/aktuelles
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op april 05, 2019, 20:56:38 PM
Citaat van: migratorius op april 04, 2019, 11:46:20 AM
NRW gelijkstellen aan het Ruhrgebied, is zoiets als Nederland gelijkstellen aan Rijnmond...

Daaden-Stegskopf ligt in het Westerwald: 100 km van het Ruhrgebied en in principe heel geschikt voor wolven (Westerwald/Rothaargebirge/Sauerland).

Het is helaas stil geworden rond de wolf bij Schermbeck / Gahlen, die ook zeker zes maanden aanwezig was. Die lokatie mag je wel Ruhrgebied noemen: het gebied grenst aan drie kanten aan het échte Ruhrgebied (Recklinghausen, Oberhausen en Bottrop).

JanHein

https://wolf.nrw/wolf/de/aktuelles/2019-03-28  volgens mij zit ze er nog ..
https://wolf.nrw/wolf/de/aktuelles
Ik weet niet hoeveel zo'n DNA test kost, maar een schaap kost ongeveer 100 euro. Uit kosten oogpunt kan men beter ongetest alles uitbetalen lijkt mij, maar dan weten we niet waar de wolven zitten. Dus eigenlijk maar goed dat er zo nu en dan een schaap doodgebeten wordt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

migratorius

Citaat van: Maarte5n op april 05, 2019, 20:56:38 PM
Citaat van: migratorius op april 04, 2019, 11:46:20 AM
NRW gelijkstellen aan het Ruhrgebied, is zoiets als Nederland gelijkstellen aan Rijnmond...

Daaden-Stegskopf ligt in het Westerwald: 100 km van het Ruhrgebied en in principe heel geschikt voor wolven (Westerwald/Rothaargebirge/Sauerland).

Het is helaas stil geworden rond de wolf bij Schermbeck / Gahlen, die ook zeker zes maanden aanwezig was. Die lokatie mag je wel Ruhrgebied noemen: het gebied grenst aan drie kanten aan het échte Ruhrgebied (Recklinghausen, Oberhausen en Bottrop).

JanHein

https://wolf.nrw/wolf/de/aktuelles/2019-03-28  volgens mij zit ze er nog ..
https://wolf.nrw/wolf/de/aktuelles
Toll!
Overigens wordt (heb ik dit weekend geleerd) zelfs Kreis Wesel bij het Ruhrgebied gerekend, hoewel volgens mij geen enkele inwoner van Wesel zich "Ruhri" zou noemen.

Er verschijnen nog steeds meer schapen in de omgeving: de boeren doen er echt alles aan om (mee) te kunnen mekkeren.

JanHein

peterv

Citaat van: migratorius op april 08, 2019, 11:52:01 AM
Er verschijnen nog steeds meer schapen in de omgeving: de boeren doen er echt alles aan om (mee) te kunnen mekkeren.JanHein

Dat blijkt niet uit de Duitse landbouwstatistieken. Aantal lammeren en ooien in 2009 en 2017:

                                2009      2017         %
         
Bayern                     407500   261800   -35,7
Baden-Württemberg   275100   209000   -24,0
Schleswig-Holstein     312100   197200   -36,8
Niedersachsen           219300   163100   -25,6
Nordrhein-Westfalen   171900   134500   -21,7
Thüringen                   182500   120900   -33,7
Hessen                     142100   109000   -23,2
Sachsen                     111900   68700   -38,6
Mecklenburg-Vorpom.   96100   68600   -28,6
Brandenburg             119900   67700   -43,5
Rheinland-Pfalz           95400   66900   -29,8
Sachsen-Anhalt          110400   66700   -39,5
Peter Venema