Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op november 30, 2017, 19:50:59 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 30, 2017, 11:36:56 AM
Je moet niet alles geloven, maar het is wel een interessant verhaal: https://www.bauernzeitung.ch/news-archiv/2017/wie-viele-falsche-woelfe-ziehen-umher/

Het genetische onderzoek zal wel kloppen denk ik. Die baltische Wolven zijn waarschijnlijk afkomstig uit Duitsland. Voordat er Wolven in westelijk Polen en Duitsland kwamen waren er alleen baltische Wolven (in het baltische gebied en noordoost Polen). Nu noemt men ze Wolven van de Duits-Poolse populatie. Deze Wolven zijn echter afkomstig van de baltische populatie, genetisch zijn het daarom volgens mij nog steeds baltische Wolven.
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat ze de uitslag van een genetisch onderzoek verzinnen. Maar wel vreemd is dat ik dit nog niet vanuit andere bronnen gehoord heb. En wat ik mij kan herinneren van de uitslag van genetische onderzoekingen van wolven in Zwitserland, is dat ze zonder uitzondering van Itaiaans / Frans / Zwitserse afstammeling zijn. En alle dieren worden genetisch onderzocht. En die zwitsers zijn grondig. Het zou mij niet verbazen als er al dieren vanuit de pools/duitse populatie binnengelopen waren, maar tot nog toe niet. Ergens in Beieren schijnt er wel een gemengd paar Duits-italiaans te zijn. En volgens mijn berekening zou die soortgrens ongeveer gaan lopen over de lijn Wenen-Brussel. Dus een gemegnd paar in Beieren klopt met die theorie. Maar Zwitzerland is nog te zuidelijk. Verder ligt de Baltische populatie nog achter de Poolse populatie. En de afstand Riga-Bern is 2000 km. Verder is het dan nog een hybride. Dan zou het dus als Hybride ergens in Tsjechië of elders onderweg tussen Riga en Bern geboren moeten zijn en naar Zwitserland gelopen zijn. Theoretisch is het mogelijk natuurlijk. Ik ben benieuwd of ik hier nog meer van hoor. Voor mijn gevoel is het een hond.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In dit artikel vraagt een burgemeester zich af waarom en 100 ambtenaren bezig zijn met 60 wolven. http://www.jawina.de/wolfsindustrie-100-mitarbeiter-fuer-60-woelfe/ Vind ik ook overdreven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#1742
Citaat van: Freek Verkerk op december 01, 2017, 08:08:43 AM
Citaat van: Cygnus op november 30, 2017, 19:50:59 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 30, 2017, 11:36:56 AM
Je moet niet alles geloven, maar het is wel een interessant verhaal: https://www.bauernzeitung.ch/news-archiv/2017/wie-viele-falsche-woelfe-ziehen-umher/

Het genetische onderzoek zal wel kloppen denk ik. Die baltische Wolven zijn waarschijnlijk afkomstig uit Duitsland. Voordat er Wolven in westelijk Polen en Duitsland kwamen waren er alleen baltische Wolven (in het baltische gebied en noordoost Polen). Nu noemt men ze Wolven van de Duits-Poolse populatie. Deze Wolven zijn echter afkomstig van de baltische populatie, genetisch zijn het daarom volgens mij nog steeds baltische Wolven.
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat ze de uitslag van een genetisch onderzoek verzinnen. Maar wel vreemd is dat ik dit nog niet vanuit andere bronnen gehoord heb. En wat ik mij kan herinneren van de uitslag van genetische onderzoekingen van wolven in Zwitserland, is dat ze zonder uitzondering van Itaiaans / Frans / Zwitserse afstammeling zijn. En alle dieren worden genetisch onderzocht. En die zwitsers zijn grondig. Het zou mij niet verbazen als er al dieren vanuit de pools/duitse populatie binnengelopen waren, maar tot nog toe niet. Ergens in Beieren schijnt er wel een gemengd paar Duits-italiaans te zijn. En volgens mijn berekening zou die soortgrens ongeveer gaan lopen over de lijn Wenen-Brussel. Dus een gemegnd paar in Beieren klopt met die theorie. Maar Zwitzerland is nog te zuidelijk. Verder ligt de Baltische populatie nog achter de Poolse populatie. En de afstand Riga-Bern is 2000 km. Verder is het dan nog een hybride. Dan zou het dus als Hybride ergens in Tsjechië of elders onderweg tussen Riga en Bern geboren moeten zijn en naar Zwitserland gelopen zijn. Theoretisch is het mogelijk natuurlijk. Ik ben benieuwd of ik hier nog meer van hoor. Voor mijn gevoel is het een hond.
Ik zag toevallig dit al wat oudere artikel over wolven in Zwitserland: https://www.bauernzeitung.ch/sda-archiv/2016/wie-wolfs-spuren-in-einem-labor-zu-profilen-wie-m30-werden/ het zegt dat alle 90 wolven die zij geidentificeerd hebben uit de italiaanse populatie stammen, dus niets Baltisch, maar tijden kunnen veranderen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


peterv

Citaat van: Cygnus op november 30, 2017, 19:50:59 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 30, 2017, 11:36:56 AM
Je moet niet alles geloven, maar het is wel een interessant verhaal: https://www.bauernzeitung.ch/news-archiv/2017/wie-viele-falsche-woelfe-ziehen-umher/
Het genetische onderzoek zal wel kloppen denk ik.
Daar mag je niet zonder meer vanuit gaan. Het maakt nogal uit welk bedrijf of instituut het onderzoek uitvoert. Er zijn tal van bedrijven op de markt die voor jou een DNA monster kunnen analyseren maar de meeste daarvan hebben geen behoorlijke referentiecollectie waardoor je de meest gekke uitslagen kunt krijgen. Het artikel geeft aan dat het DNA in Duitsland is onderzocht, maar niet door wie. Dat maakt de uitslag voor mij behoorlijk onzeker.
In Denemarken werd een paar jaar terug ook een groot aantal verschillende wolven met DNA "aangetoond", tot ieders verbazing omdat er geen andere aanvullende waarnemingen waren. Voor de zekerheid zijn de monsters toen nog eens in Duitsland door Senckenberg opnieuw bekeken. Wat bleek: allemaal vossen! De Denen hadden de optie van vos simpelweg over het hoofd gezien en het DNA niet met dat van vossen vergeleken.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op december 10, 2017, 20:45:39 PM
Citaat van: Cygnus op november 30, 2017, 19:50:59 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 30, 2017, 11:36:56 AM
Je moet niet alles geloven, maar het is wel een interessant verhaal: https://www.bauernzeitung.ch/news-archiv/2017/wie-viele-falsche-woelfe-ziehen-umher/
Het genetische onderzoek zal wel kloppen denk ik.
Daar mag je niet zonder meer vanuit gaan. Het maakt nogal uit welk bedrijf of instituut het onderzoek uitvoert. Er zijn tal van bedrijven op de markt die voor jou een DNA monster kunnen analyseren maar de meeste daarvan hebben geen behoorlijke referentiecollectie waardoor je de meest gekke uitslagen kunt krijgen. Het artikel geeft aan dat het DNA in Duitsland is onderzocht, maar niet door wie. Dat maakt de uitslag voor mij behoorlijk onzeker.
In Denemarken werd een paar jaar terug ook een groot aantal verschillende wolven met DNA "aangetoond", tot ieders verbazing omdat er geen andere aanvullende waarnemingen waren. Voor de zekerheid zijn de monsters toen nog eens in Duitsland door Senckenberg opnieuw bekeken. Wat bleek: allemaal vossen! De Denen hadden de optie van vos simpelweg over het hoofd gezien en het DNA niet met dat van vossen vergeleken.
Leuk dat verhaal van die denen, want ik had al wel via een presentatie op Youtube gezien dat ze in Denemarken baltische wolven hadden waargenomen (met DNA), en dat anderen dat al onverklaarbaar vonden, omdat ze kennelijk onmerkbaar door Noord Duitsland getrokken waren, maar dan nu alsnog de verklaring :)  Bedankt. Over die zwitsers, als het overheidsburo van 90 onderzochte wolven, 90 italiaanse wolven vindt, dan is het heel opvallend dat de tegenpartij, in dit geval de boeren, met een hybride hond-baltische wolf aankomen.  Hybriden komen voor natuurlijk. Eigenlijk weinig als je bedenkt dat er veel zwerfhonden schijnen rond te lopen in met name de zuidelijke landen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op december 10, 2017, 21:02:05 PM
Over die zwitsers, als het overheidsburo van 90 onderzochte wolven, 90 italiaanse wolven vindt, dan is het heel opvallend dat de tegenpartij, in dit geval de boeren, met een hybride hond-baltische wolf aankomen.  Hybriden komen voor natuurlijk. Eigenlijk weinig als je bedenkt dat er veel zwerfhonden schijnen rond te lopen in met name de zuidelijke landen.
De verklaring is simpel: als het bedrijf dat DNA onderzoekt weinig of geen referentiemonsters heeft van wolven, maar wel van hondenrassen en niet weet welk stukje van het DNA gebruikt moet worden om wolven te specificeren is de kans groot dat ze een stukje DNA herkennen dat (ook) bij honden voorkomt. Honden zijn immers altijd nog genetisch nauw verwant aan de wolf. In Duitsland gebeurt het ook met enige regelmaat dat boeren een contra-expertise laten uitvoeren van exact hetzelfde DNA monster als de overheid, je wilt niet weten met wat voor absurde combinaties van hondenrassen en wolven sommige bedrijven dan kunnen aankomen (50% wolf, 30%herdershond, 10%teckel, 10%malamut).
Peter Venema

Rob Koelman

Schaapherders in Duitsland worstelen met aanvallen door wolven

https://nos.nl/artikel/2209295-schaapherders-in-duitsland-worstelen-met-aanvallen-door-wolven.html


Over eventuele aanvallen door honden hoor je ze niets zeggen. De door hen genoemde oplossing: gewoon alle wolven afschieten...

Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

Citaat van: Rob Koelman op december 25, 2017, 18:17:40 PM
Schaapherders in Duitsland worstelen met aanvallen door wolven

https://nos.nl/artikel/2209295-schaapherders-in-duitsland-worstelen-met-aanvallen-door-wolven.html


Over eventuele aanvallen door honden hoor je ze niets zeggen. De door hen genoemde oplossing: gewoon alle wolven afschieten...
Alle wolven afschieten is niet eenvoudig, maar wel te doen, dat heeft het verleden wel bewezen. Maar de boerensector wordt door de EU op de been gehouden met ongeveer een 30.000 euro ondersteuning per boer per jaar, dus het is misschien juist wel beter als ze met hun subsidieproject ophouden en land teruggeven aan de natuur, aan de joggers en de wolven. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Noorwegen mogen dit jaar 40 wolven worden afgeschoten op een populatie van 100 wolven. Ik schat altijd de natuurlijke groei van de wolven op 30 %, dus een afschot van 40 wolven zou in dit geval betekenen dat de groei volledig gestopt wordt. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=24021 En het argument is dat de gesubsidieerde boeren klagen dat hun gesubsidieerde schapen worden opgegeten. Ik ben er voorstander van om in dit geval gewoon wat subsidies te verschuiven, van schapenteelt, naar het compenseren van boeren waarvan schapen door wolven opgegeten zijn.

Het behoud van natuurlijke landschappen, inclusief wolven, is toch ook belangrijk en in toenemende mate een toeristische trekpleister. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/129945/Assenaar-begint-petitie-tegen-afschieten-Duitse-wolvenroedel

Overigens kan een gemeenteraad wel een motie aannemen, maar ze gaan er niet over. Dat doet de betrokken minister van Niedersachsen in dit geval.
Peter Venema

Cygnus

#1751
Eerste zekere waarneming van een Wolf in Vlaanderen sinds 100 jaar: https://nieuws.vtm.be/binnenland/de-wolf-na-100-jaar-terug-vlaanderen

Volgens mij ook het eerste geval voor de provincie Noord-Brabant sinds zeer lange tijd. Het gaat hier om een gezenderde Wolf waarvan elke 1 of 2 uur de locatie wordt vastgesteld. Het betreft een vrouwtje, geboren in 2016, met de naam Naya en code WF2. Het dier is afkomstig van de roedel in de Lübtheener Heide in het meest westelijke deel van de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern en is daar in oktober 2016 van een zender voorzien (zie foto).

Edit: Oorsponkelijke bericht van Landschap VZW: https://www.facebook.com/landschapvzw/posts/1574978002593679
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

H.J. Tromp

Mooie ontwikkeling, maar wat een misselijke vertoning om een dier zo iets om te hangen.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

jeroenroelofsen

Citaat van: H.J. Tromp op januari 13, 2018, 12:18:26 PM
Mooie ontwikkeling, maar wat een misselijke vertoning om een dier zo iets om te hangen.
Hoe zou jij het dan willen doen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Citaat van: H.J. Tromp op januari 13, 2018, 12:18:26 PM

Mooie ontwikkeling, maar wat een misselijke vertoning om een dier zo iets om te hangen.

Zonder die 'misselijke vertoning' zou jij geen weet hebben van die 'mooie ontwikkeling'.
Herman van der Meer


jva

Citaat van: Cygnus op januari 13, 2018, 12:09:30 PM
Eerste zekere waarneming van een Wolf in Vlaanderen sinds 100 jaar: https://nieuws.vtm.be/binnenland/de-wolf-na-100-jaar-terug-vlaanderen

Volgens mij ook het eerste geval voor de provincie Noord-Brabant sinds zeer lange tijd. Het gaat hier om een gezenderde Wolf waarvan elke 1 of 2 uur de locatie wordt vastgesteld. Het betreft een vrouwtje, geboren in 2016, met de naam Naya en code WF2. Het dier is afkomstig van de roedel in de Lübtheener Heide in het meest westelijke deel van de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern en is daar in oktober 2016 van een zender voorzien (zie foto).

Edit: Oorsponkelijke bericht van Landschap VZW: https://www.facebook.com/landschapvzw/posts/1574978002593679

Het leeft ook echt bij onze zuiderburen op het (zoogdieren)forum van waarnemingen.be..Het laatste bericht daar is alweer van een half jaar geleden..
Jelle

egilio

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 13, 2018, 12:41:24 PM
Citaat van: H.J. Tromp op januari 13, 2018, 12:18:26 PM
Mooie ontwikkeling, maar wat een misselijke vertoning om een dier zo iets om te hangen.
Hoe zou jij het dan willen doen?

Is wel een hele grote zender. Zou zelf niet zulke grote zenders bij zo'n dier omdoen. Zou ook niet zoveel ID's op de zender willen hebben, maar dat zal wel helpen waarschijnlijk als mensen een foto maken. We kregen ooit witte zenders opgestuurd van een tracking company, bedoeld voor leeuwen. Hun excuus was dat die banden niet in een andere kleur leverbaar waren. Die zenders hebben we dus nooit omgedaan. Ook veel zenders die anderen gebruikten of aanraadden voor cheetahs en wilde honden niet gebruikt omdat we ze te groot vonden. Dan maar een simpelere VHF zender, de gezondheid van het dier gaat voor alles.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: egilio op januari 14, 2018, 16:37:55 PM
de gezondheid van het dier gaat voor alles.
Helemaal mee eens, onderzoek moet niet ten koste gaan van de dieren zelf. Gelukkig is er in het geval van deze wolf, die al meer dan een jaar deze zender draagt en klaarblijkelijk in goede conditie honderden kilometers ver kan zwerven, geen indicatie dat de zender te groot of belemmerend zou zijn. Ook bij andere wolven in Duitsland die met vergelijkbare zenders zijn uitgerust is mij niet bekend dat er gevallen zijn van verminderde gezondheid vanwege de zender.
Peter Venema

wimtegels

Ik kan de discussie over het al dan niet mooi zijn van zenders wel volgen. Ik vind de oorbellen van onze grote grazers ook maar niks. En ik zie ook liever een vogel zonder ring dan met ring. Die lelijke halsnummers van die ganzen vind ik helemaal verschrikkelijk. Soms hebben we echter informatie nodig om soorten goed te kunnen beschermen. De zenders die bij de wolven gebruikt worden geven ons veel informatie. Die informatie kan ook ten goede van de wolvenpopulatie gebruikt worden.
De zender van deze wolvin, Naya, is inmiddels al weer verder getrokken. Ze zit nu in de Ardennen nabij het plaatsje Sprimont, ten zuiden van Luik.
http://wolfsmonitor.de/?p=12146
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

HPM

Citaat van: wimtegels op januari 14, 2018, 19:39:47 PM
...
De zender van deze wolvin, Naya, is inmiddels al weer verder getrokken. Ze zit nu in de Ardennen nabij het plaatsje Sprimont, ten zuiden van Luik.
http://wolfsmonitor.de/?p=12146

Ik begrijp  daaruit dat ze niet weten of het "Emma" of "Naya" is. Wel uit hetzelfde roedel.
Herman van der Meer


Cygnus

Citaat van: HPM op januari 14, 2018, 22:17:52 PM
Citaat van: wimtegels op januari 14, 2018, 19:39:47 PM
...
De zender van deze wolvin, Naya, is inmiddels al weer verder getrokken. Ze zit nu in de Ardennen nabij het plaatsje Sprimont, ten zuiden van Luik.
http://wolfsmonitor.de/?p=12146

Ik begrijp  daaruit dat ze niet weten of het "Emma" of "Naya" is. Wel uit hetzelfde roedel.

Dat is inderdaad een beetje raar. De vaststellingen zijn gedaan op basis van de zendergegevens. Dan zou minimaal bekend moeten zijn om wat voor individu het gaat. De vraag is welke gegevens aan Landschap VZW zijn doorgegeven. In het oorspronkelijke bericht van Landschap VZW staan geen gegevens over het individu, de datum van merken of de exacte plaats van merken. In andere berichten staat echter dat het om Naya gaat en dat dit exemplaar in oktober 2016 is gemerkt. Het lijkt erop dat het Vlaamse natuurministerie deze gegevens bekend heeft gemaakt. De Wolf Emma is in december 2016 gemerkt. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Ook raadselachtig is dat die Belgische wolf niet gezien lijkt te zijn maar dat het op basis van de zendergegevens is. Dat is op zichzelf niet zo raar, maar waarom dan niet hetzelfde voor Nederland? Dat hij via Nederland gekomen is blijkt alleen uit de Belgische berichten.
Herman van der Meer

Diemer

Hoi,

Kleine rechtzetting. Dat de gezenderde wolf in Sprimont zou zitten is een verkeerde interpretatie van het bericht op flanderninfo.be (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws.deutsch/nachrichten/1.3125611#). Daar staat letterlijk "In Belgien ist offiziell ein wilder Wolf gesichtet worden. Es hatte zwar immer wieder Berichte über Sichtungen von Wölfen gegeben, zuletzt auch in der wallonischen Ortschaft Sprimont. Aber jetzt gibt es den ersten offiziell bestätigten Fall." Vertaald: "In België is officieel een wilde wolf gezien. Er zijn weliswaar regelmatig berichten over wolfwaarnemingen geweest, zoals laatst in het Waalse dorpje Sprimont. Maar nu gaat het om het eerste officieel bevestigde geval."

Vriendelijke groeten,
Diemer

egilio

Citaat van: peterv op januari 14, 2018, 18:57:51 PM
Citaat van: egilio op januari 14, 2018, 16:37:55 PM
de gezondheid van het dier gaat voor alles.
Helemaal mee eens, onderzoek moet niet ten koste gaan van de dieren zelf. Gelukkig is er in het geval van deze wolf, die al meer dan een jaar deze zender draagt en klaarblijkelijk in goede conditie honderden kilometers ver kan zwerven, geen indicatie dat de zender te groot of belemmerend zou zijn. Ook bij andere wolven in Duitsland die met vergelijkbare zenders zijn uitgerust is mij niet bekend dat er gevallen zijn van verminderde gezondheid vanwege de zender.

Ook weer waar, ze kunnen meer hebben dan je denk. En kleur is niet zo van invloed bij een coursing predator. Wij kregen ooit witte zenders voor leeuwen omdat de company geen andere kleuren banden had. Die hebben we dus uiteindelijk nooit gebruikt. Dan doet zo'n zijn best niet gezien te worden en dan wordt dat teniet gedaan door een witte halsband, dat risico wilde we niet nemen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Citaat van: Diemer op januari 15, 2018, 09:31:34 AM
Hoi,

Kleine rechtzetting. Dat de gezenderde wolf in Sprimont zou zitten is een verkeerde interpretatie van het bericht op flanderninfo.be (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws.deutsch/nachrichten/1.3125611#). Daar staat letterlijk "In Belgien ist offiziell ein wilder Wolf gesichtet worden. Es hatte zwar immer wieder Berichte über Sichtungen von Wölfen gegeben, zuletzt auch in der wallonischen Ortschaft Sprimont. Aber jetzt gibt es den ersten offiziell bestätigten Fall." Vertaald: "In België is officieel een wilde wolf gezien. Er zijn weliswaar regelmatig berichten over wolfwaarnemingen geweest, zoals laatst in het Waalse dorpje Sprimont. Maar nu gaat het om het eerste officieel bevestigde geval."

Vriendelijke groeten,
Diemer
Juist, correcte vertaling. Het kan in Sprimont om een andere wolf gaan. :) . Ik vond deze paar regels ook geinig:
Wolfs-Kreuzung
Geschätzt wird, dass in Frankreich und Deutschland schon hunderte wilde Wölfe leben. Auch in den Niederlanden und in Luxemburg wurden in den letzten Monaten Wölfe gemeldet. Deshalb war es nur eine Frage der Zeit bis auch in Belgien die Anwesenheit eines Wolfes offiziell bestätigt wurde. Experten vermuten, dass unser Land zur ,,Wolfs-Kreuzung" werden könnte, wo sich die polnisch-deutschen und die italienisch-französischen Wölfe wieder treffen. Seit Jahrhunderten gibt es in Europa eine strikte Trennung zwischen beiden Populationen.

Ik zie voor mijzelf de scheidslijn tussen de twee populaties op de lijn Wenen, Brussel liggen. Misschien ben ik wel de expert :) .  Nadia of is het nu Emma? komt wel heel dicht bij die grens, of is er al overheen (Sprimont). Misschien moet deze kenner op grond van deze dame de grens wat naar het zuiden verschuiven. Misschien wordt het de lijn Wenen - Calais ???? Is eigenlijk ook maar een kleine verschuiving. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op januari 15, 2018, 15:22:38 PM
....  Misschien ben ik wel de expert :) ... 

En zoniet, dan toch wel minimaal een stable genius  :)

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op januari 15, 2018, 16:37:59 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 15, 2018, 15:22:38 PM
....  Misschien ben ik wel de expert :) ... 

En zoniet, dan toch wel minimaal een stable genius  :)
Wenen-Brussel of Wenen-Calais maakt inderdaad niets uit :)  Punt is dat die Franse wolven al in Luxemburg zijn (waargenomen). En zeker in Noord Frankrijk. Dat zit ook al vrijwel op die lijn Wenen-Brussel. En de duits/poolse wolven zijn al in Beieren waargenomen, met een roedel redelijk zuidelijk. En nu dan in België een duitse wolvin. Kortom de twee groepen beginnen al aardig op elkaar aan te sluiten. En dat is maar goed ook. Ik weet niet hoeveel die wolven soorten nu van elkaar verschillen. Ik geloof dat de frans italiaanse soort iets kleiner is ???? En mogelijk dat de ene soort toch een betere fit heeft in de moderne maatschappij en de andere "wegduwt" of dat ze ongemengd door elkaar gaan leven, maar dat denk ik niet. Ik denk dat ze wel gaan mengen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk