Ik weet niet waar de informatie vandaan komt dat er in Saksen 10 roedels zouden zijn. Seizoen 2016-2017 werden tot nu toe 15 roedels vastgesteld.
Stand: 27.07.2017
Aktuell werden alle Wolfshinweise des Monitoringjahres 2016/2017 zusammenfassend ausgewertet. Die abschließenden Informationen zum Wolfsvorkommen im Freistaat Sachsen für das letzte Monitoringjahr werden voraussichtlich im Spätsommer vorliegen.
Aus der vorläufigen Datenlage gehen folgende neue Erkenntnisse hervor: Von den im Monitoringjahr 2015/2016 im Freistaat nachgewiesenen 19 Wolfsterritorien, konnten bislang 15 auch in 2016/2017 nachgewiesen werden (s. Karte).
Er waren dus minstens 15 roedels in de periode 2016 2017.
In dit jaar (seizoen 2017-2018) is tot nu toe in 10 roedels voortplanting bewezen.
Im aktuellen Monitoringjahr 2017/2018 wurde ein neues Wolfsrudel in der Dahlener Heide (Nordsachsen) nachgewiesen (nicht auf Karte dargestellt). Bereits seit Jahresbeginn gab es einzelne Hinweise auf Wölfe in diesem Gebiet. Nachdem Ende Mai eine Wolfsfähe mit Gesäuge durch eine Fotofalle lief, wurden im Juli zwei Welpen beobachtet und fotografiert.
In neun weiteren sächsischen Wolfsterritorien konnte ebenfalls bereits Reproduktion nachgewiesen werden
Het is nog veel te vroeg om definitieve uitspraken te doen over het huidige aantal. Het aantal van vorig seizoen is nog niet definitief vastgesteld.
De Duitstalige citaten zijn afkomstig van http://www.wolf-sachsen.de, de officiële site van kontaktburo Wolven in Saksen.
Wim, ik baseer mij op dezelfde gegevens als die jij hebt. Ik heb ook gelezen dat er bij 10 roedels voortplanting is. Dan komen we op wat is een roedel. Dat is volgens mij een paar met voortplanting. Als er geen voortplanting is zou ik van een paar willen spreken. De jongen zijn niet altijd even eenvoudig te vinden en het komt volgens mij ook wel voor dat er wel een paar is met voortplanting, maar dat die on-ontdekt blijven. Daar in Saksen lopen al sinds 1998 wolven rond en al eerder eigenlijk. Maar daar heb je al sinds die tijd roedels. Wolven worden geen 20 jaar oud, dus van die roedels zijn de mannetjes overleden, of de vrouwtjes of beide tegelijk en dan wordt de dode partner vervangen. Je kunt je dan afvragen of we het nog steeds over dezelfde roedel hebben. Maar als ze ongeveer in hetzelfde gebied blijven denk ik dat men spreekt van dezelfde roedel. Meestal wordt de roedel vernoemd naar het gebied waar ze zich bevinden: Het Darlehner Roedel leeft op de Darlehner heide. etc. Er is sprake van een nieuwe roedel als er jongen worden waargenomen in een nieuw gebied, op een ander heideveld. Daarbij komt het natuurlijk ook voor dat er zich een tweede of een derde roedel vormt op de Darlehner heide. Op de Lüneburger heide zijn nu al 4-6 roedels heb ik de indruk. Over het algemeen lukt de voortplanting bij wolven vrij goed. Er zijn eigenlijk geen paartjes zonder jongen, maar wat nog wel gebeurt is dat een nieuw paartje zich vormt, in december bijvoorbeeld, en dan het eerste half jaar nog geen jongen heeft. Voortplanting en met name de zwangerschap kosten ook een paar maanden tenslotte en bovendien houdt men zich veel beter aan de seizoenen dan de mensen doen met hun voortplanting. Al met al is het niet eenvoudig om het allemaal goed uit te zoeken. Wat ik ook gelezen heb is: "Von den im Monitoringjahr 2015/2016 im Freistaat nachgewiesenen 19 Wolfsterritorien, konnten bislang 15 auch in 2016/2017 nachgewiesen werden." Zij hebben het dan niet over roedels, maar over territoriën. Dat is niet hetzelfde. Een territorium zou in principe ook door slechts één wolf bezet kunnen zijn. Maar meestal is het wel hetzelfde: een territorium is een roedel. Ze zeggen; "vorig jaar 19 nu 15, maar het jaar is nog niet voorbij". En impliciet zeggen ze: "Het druppelt nog een beetje na, maar we zullen wel ongeveer op die 19 uitkomen of iets hoger." Het komt ook wel voor dat roedels niet worden voortgezet, of zoals de Saksen zo fijn zeggen zeggen: "....konnten bislang nicht nachgewiesen werden". En bestaande roedels kunnen ook verhuizen. Meestal verleggen ze hun gebied een beetje, afhankelijk ook van andere (nieuwe) roedels in de omgeving, ze verhuizen niet over tientallen kilometers.
Het totale beeld dat ik daaruit haal is voor Saksen: Dit jaar tot nog toe één nieuwe roedel bekent. Terwijl al bij 15 van de 19 bekende roedels bevestigd is dat ze dit jaar nog steeds bestaan. Dat wijst op een bescheiden groei in Saksen: Niet meer de 30% die landelijk geldt, maar eerder 5 -10 %. Het gebied begint duidelijk vol, verzadigd, te worden met wolven. Er zullen nog wel voldoende jongen geboren worden, maar die vestigen zich deels ook buiten Saksen, bijvoorbeeld in Nieder-Saksen / Nederland. De wolven groeien in aantal waarbij ze zich verspreiden en daarbij een 50 km per jaar naar het westen trekken. En ook naar de andere kanten denk ik. Alleen is er op een gegeven moment een natuurlijke grens zoals een zee.