Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op juli 30, 2017, 13:39:55 PM
Overal worden nu wolven waargenomen: http://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Umwelt/Nachwuchs-und-neues-Wolfsrudel-in-Niedersachsen_article1501305578.html Met 1 of 2 wolven was het overzichtelijker. :)
Het is nu natuurlijk komkommertijd en wolven doen het altijd lekker in de pers.  ;D
Peter Venema

HPM

Citaat van: peterv op juli 30, 2017, 19:02:42 PM

Het is nu natuurlijk komkommertijd en wolven doen het altijd lekker in de pers.  ;D

Lekker, wolven-/komkommersap.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op juli 30, 2017, 13:39:55 PM
Overal worden nu wolven waargenomen: http://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Umwelt/Nachwuchs-und-neues-Wolfsrudel-in-Niedersachsen_article1501305578.html Met 1 of 2 wolven was het overzichtelijker. :)
Nog een keertje een artikle over dezelfde wolven: https://www.freiepresse.de/NACHRICHTEN/SACHSEN/18-Welpen-und-ein-neues-Rudel-nachgewiesen-artikel9963956.php  In Saksen hebben zich de eerste wolven in Duitsland gevestigd. Dat gebeurde in 1998. Het gebied is inmiddels redelijk vol met wolven en je ziet dat er dit jaar kennelijk 1 nieuwe roedel is bijgekomen. Maar 1 nieuwe roedel.  in totaal zijn er nu 10 roedels. Hier dus een groei van 10 % en niet meer 30 procent, wat landelijk gemeten wordt. In het  artikel heeft men het er ook over dat er grenzen aan het aantal wolven gesteld moet worden, maar kennelijk stellen ze zichzelf al grenzen. Vol is vol. Ook bij wolven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Ik weet niet waar de informatie vandaan komt dat er in Saksen 10 roedels zouden zijn. Seizoen 2016-2017 werden tot nu toe 15 roedels vastgesteld.

Stand: 27.07.2017

Aktuell werden alle Wolfshinweise des Monitoringjahres 2016/2017 zusammenfassend ausgewertet. Die abschließenden Informationen zum Wolfsvorkommen im Freistaat Sachsen für das letzte Monitoringjahr werden voraussichtlich im Spätsommer vorliegen.
Aus der vorläufigen Datenlage gehen folgende neue Erkenntnisse hervor: Von den im Monitoringjahr 2015/2016 im Freistaat nachgewiesenen 19 Wolfsterritorien, konnten bislang 15 auch in 2016/2017 nachgewiesen werden (s. Karte).


Er waren dus minstens 15 roedels in de periode 2016 2017.

In dit jaar (seizoen 2017-2018) is tot nu toe in 10 roedels voortplanting bewezen.

Im aktuellen Monitoringjahr 2017/2018 wurde ein neues Wolfsrudel in der Dahlener Heide (Nordsachsen) nachgewiesen (nicht auf Karte dargestellt). Bereits seit Jahresbeginn gab es einzelne Hinweise auf Wölfe in diesem Gebiet. Nachdem Ende Mai eine Wolfsfähe mit Gesäuge durch eine Fotofalle lief, wurden im Juli zwei Welpen beobachtet und fotografiert.

In neun weiteren sächsischen Wolfsterritorien konnte ebenfalls bereits Reproduktion nachgewiesen werden


Het is nog veel te vroeg om definitieve uitspraken te doen over het huidige aantal. Het aantal van vorig seizoen is nog niet definitief vastgesteld.

De Duitstalige citaten zijn afkomstig van http://www.wolf-sachsen.de, de officiële site van kontaktburo Wolven in Saksen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#1685
Citaat van: wimtegels op augustus 01, 2017, 01:44:20 AM
Ik weet niet waar de informatie vandaan komt dat er in Saksen 10 roedels zouden zijn. Seizoen 2016-2017 werden tot nu toe 15 roedels vastgesteld.

Stand: 27.07.2017

Aktuell werden alle Wolfshinweise des Monitoringjahres 2016/2017 zusammenfassend ausgewertet. Die abschließenden Informationen zum Wolfsvorkommen im Freistaat Sachsen für das letzte Monitoringjahr werden voraussichtlich im Spätsommer vorliegen.
Aus der vorläufigen Datenlage gehen folgende neue Erkenntnisse hervor: Von den im Monitoringjahr 2015/2016 im Freistaat nachgewiesenen 19 Wolfsterritorien, konnten bislang 15 auch in 2016/2017 nachgewiesen werden (s. Karte).


Er waren dus minstens 15 roedels in de periode 2016 2017.

In dit jaar (seizoen 2017-2018) is tot nu toe in 10 roedels voortplanting bewezen.

Im aktuellen Monitoringjahr 2017/2018 wurde ein neues Wolfsrudel in der Dahlener Heide (Nordsachsen) nachgewiesen (nicht auf Karte dargestellt). Bereits seit Jahresbeginn gab es einzelne Hinweise auf Wölfe in diesem Gebiet. Nachdem Ende Mai eine Wolfsfähe mit Gesäuge durch eine Fotofalle lief, wurden im Juli zwei Welpen beobachtet und fotografiert.

In neun weiteren sächsischen Wolfsterritorien konnte ebenfalls bereits Reproduktion nachgewiesen werden


Het is nog veel te vroeg om definitieve uitspraken te doen over het huidige aantal. Het aantal van vorig seizoen is nog niet definitief vastgesteld.

De Duitstalige citaten zijn afkomstig van http://www.wolf-sachsen.de, de officiële site van kontaktburo Wolven in Saksen.
Wim, ik baseer mij op dezelfde gegevens als die jij hebt. Ik heb ook gelezen dat er bij 10 roedels voortplanting is. Dan komen we op wat is een roedel. Dat is volgens mij een paar met voortplanting. Als er geen voortplanting is zou ik van een paar willen spreken. De jongen zijn niet altijd even eenvoudig te vinden en het komt volgens mij ook wel voor dat er wel een paar is met voortplanting, maar dat die on-ontdekt blijven. Daar in Saksen lopen al sinds 1998 wolven rond en al eerder eigenlijk. Maar daar heb je al sinds die tijd roedels. Wolven worden geen 20 jaar oud, dus van die roedels zijn de mannetjes overleden, of de vrouwtjes of beide tegelijk en dan wordt de dode partner vervangen. Je kunt je dan afvragen of we het nog steeds over dezelfde roedel hebben.  Maar als ze ongeveer in hetzelfde gebied blijven denk ik dat men spreekt van dezelfde roedel. Meestal wordt de roedel vernoemd naar het gebied waar ze zich bevinden: Het Darlehner Roedel leeft op de Darlehner heide. etc. Er is sprake van een nieuwe roedel als er jongen worden waargenomen in een nieuw gebied, op een ander heideveld. Daarbij komt het natuurlijk ook voor dat er zich een tweede of een derde roedel vormt op de Darlehner heide. Op de Lüneburger heide zijn nu al 4-6 roedels heb ik de indruk. Over het algemeen lukt de voortplanting bij wolven vrij goed. Er zijn eigenlijk geen paartjes zonder jongen, maar wat nog wel gebeurt is dat een nieuw paartje zich vormt, in december bijvoorbeeld, en dan het eerste half jaar nog geen jongen heeft.  Voortplanting en met  name de zwangerschap kosten ook een paar maanden tenslotte en bovendien houdt men zich veel beter aan de seizoenen dan de mensen doen met hun voortplanting. Al met al is het niet eenvoudig om het allemaal goed uit te zoeken. Wat ik ook gelezen heb is: "Von den im Monitoringjahr 2015/2016 im Freistaat nachgewiesenen 19 Wolfsterritorien, konnten bislang 15 auch in 2016/2017 nachgewiesen werden."   Zij hebben het dan niet over roedels, maar over territoriën. Dat is niet hetzelfde. Een territorium zou in principe ook door slechts één wolf bezet kunnen zijn. Maar meestal is het wel hetzelfde: een territorium is een roedel. Ze zeggen; "vorig jaar 19 nu 15, maar het jaar is nog niet voorbij". En impliciet zeggen ze: "Het druppelt nog een beetje na, maar we zullen wel ongeveer op die 19 uitkomen of iets hoger." Het komt ook wel voor dat roedels niet worden voortgezet, of zoals de Saksen zo fijn zeggen zeggen: "....konnten bislang nicht nachgewiesen werden". En bestaande roedels kunnen ook verhuizen. Meestal verleggen ze hun gebied een beetje, afhankelijk ook van andere (nieuwe) roedels in de omgeving, ze verhuizen niet over tientallen kilometers.

Het totale beeld dat ik daaruit haal is voor Saksen: Dit jaar tot nog toe één nieuwe roedel bekent. Terwijl al bij 15 van de 19 bekende roedels bevestigd is dat ze dit jaar nog steeds bestaan. Dat wijst op een bescheiden groei in Saksen: Niet meer de 30% die landelijk geldt, maar eerder 5 -10 %. Het gebied begint duidelijk vol, verzadigd, te worden met wolven. Er zullen nog wel voldoende jongen geboren worden, maar die vestigen zich deels ook buiten Saksen, bijvoorbeeld in Nieder-Saksen /  Nederland. De wolven groeien in aantal waarbij ze zich verspreiden en daarbij een 50 km per jaar naar het westen trekken. En ook naar de andere kanten denk ik. Alleen is er op een gegeven moment een natuurlijke grens zoals een zee.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#1686
In Beieren wacht men nu op de eerste waarnemingen van de wolfjongen. https://www.merkur.de/bayern/woelfe-in-bayern-umweltschuetzer-warten-auf-erste-rudel-8561403.html Dit is wel een leuke test. Aannemelijk is dat er jongen zijn. Ik denk dat ze er zijn. De test bestaat eruit om te zien hoe lang het duurt voor ze worden waargenomen. Het is belangrijk nieuws, komt  beslist in de krant en dan kom ik het te weten en dan rapporteer ik het hier. Interessant is hoe lang die dieren zich schuil kunnen houden. Mensen klagen nog wel eens over wolven, maar als je ze niet ziet kan je er niet over klagen denk ik dan. Er wordt gezegd dat wolven zich goed kunnen verschuilen (zeg ik ook) en dat soms een hele roedel onopgemerkt blijft. Ik denk bijvoorbeeld dat het zeker voorkomt dat er wel eens een roedel met jongen ontstaat, waarbij de jongen zo snel overlijden dat ze niet eens worden waargenomen. Hangt er natuurlijk ook sterk vanaf waar de roedel zit. Maar ze komen steeds meer in het bewoonde gebied. We zullen zien. Mijn schatting is dat ze binnen een maand gespot worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#1687
Citaat van: Freek Verkerk op augustus 03, 2017, 13:33:41 PM
In Beieren wacht men nu op de eerste waarnemingen van de wolfjongen. https://www.merkur.de/bayern/woelfe-in-bayern-umweltschuetzer-warten-auf-erste-rudel-8561403.html Dit is wel een leuke test. Aannemelijk is dat er jongen zijn. Ik denk dat ze er zijn. De test bestaat eruit om te zien hoe lang het duurt voor ze worden waargenomen. Het is belangrijk nieuws, komt  beslist in de krant en dan kom ik het te weten en dan rapporteer ik het hier. Interessant is hoe lang die dieren zich schuil kunnen houden. Mensen klagen nog wel eens over wolven, maar als je ze niet ziet kan je er niet over klagen denk ik dan. Er wordt gezegd dat wolven zich goed kunnen verschuilen (zeg ik ook) en dat soms een hele roedel onopgemerkt blijft. Ik denk bijvoorbeeld dat het zeker voorkomt dat er wel eens een roedel met jongen ontstaat, waarbij de jongen zo snel overlijden dat ze niet eens worden waargenomen. Hangt er natuurlijk ook sterk vanaf waar de roedel zit. Maar ze komen steeds meer in het bewoonde gebied. We zullen zien. Mijn schatting is dat ze binnen een maand gespot worden.
Het ging toch nog sneller dan ik al gedacht had: http://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Drei-Jungwoelfe-im-Bayerischen-Wald-geboren-id42300151.html Ze hebben al 3 jongen gefotografeerd. Maar het artikel is een beetje onduidelijk, kennelijk zijn er 2 plekken in Beieren waar opeens wolven rondlopen. Op een (ex????) militair oefenterrein en verder zuidelijk in het beierse woud. Het lijkt erop dat in het beierse woud nu jongen gefotografeerd zijn. Maar of er nu 60 of 61 roedels zijn in Duitsland, zo belangrijk is het nu ook allemaal niet meer. In ieder geval is er nu weer één nieuwe staat bevolkt: Beieren.  Als ik even op de kaart kijk van Duitsland, dan zijn nu in alle noordelijke bondesstaten Wolven. Misschien met uitzondering van Schleswich Holstein, Berlin, Hamburg en Bremen. Nu aan de beurt zijn de staten meer naar het zuid westen zoals: in de volgorde: Thüringen, Hessen en NRW. Rijnland Pfalz, Saarland en Baden Würtenberg.  Als ik er jaartallen aan moet hangen dan wordt dat ongeveer: Thüringen (2018), Hessen (2019) en NRW.(2019)  Rijnland Pfalz (2020), Saarland (2020) en Baden Würtenberg (2020)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Wolven in Schleswich Holstein. Bij mijn vorige post (van gisteren) wist ik eigenlijk niet zeker of er al wolven waren in Schleswich-Holstein. In vandaag staat er dan een artikel in de krant: https://www.shz.de/lokales/husumer-nachrichten/woelfe-kommen-auf-leisen-sohlen-id17498196.html

Zwervers zeggen ze. Zullen we mee moeten leren leven. Verder hebben we geen plaats hier, misschien in die Eider-Treene-Sorge-Region  „Aber das ist ein bisschen Kaffeesatz-Leserei.“  :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 06, 2017, 21:58:05 PM
Citaat van: Freek Verkerk op augustus 03, 2017, 13:33:41 PM
In Beieren wacht men nu op de eerste waarnemingen van de wolfjongen. https://www.merkur.de/bayern/woelfe-in-bayern-umweltschuetzer-warten-auf-erste-rudel-8561403.html Dit is wel een leuke test. Aannemelijk is dat er jongen zijn. Ik denk dat ze er zijn. De test bestaat eruit om te zien hoe lang het duurt voor ze worden waargenomen. Het is belangrijk nieuws, komt  beslist in de krant en dan kom ik het te weten en dan rapporteer ik het hier. Interessant is hoe lang die dieren zich schuil kunnen houden. Mensen klagen nog wel eens over wolven, maar als je ze niet ziet kan je er niet over klagen denk ik dan. Er wordt gezegd dat wolven zich goed kunnen verschuilen (zeg ik ook) en dat soms een hele roedel onopgemerkt blijft. Ik denk bijvoorbeeld dat het zeker voorkomt dat er wel eens een roedel met jongen ontstaat, waarbij de jongen zo snel overlijden dat ze niet eens worden waargenomen. Hangt er natuurlijk ook sterk vanaf waar de roedel zit. Maar ze komen steeds meer in het bewoonde gebied. We zullen zien. Mijn schatting is dat ze binnen een maand gespot worden.
Het ging toch nog sneller dan ik al gedacht had: http://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Drei-Jungwoelfe-im-Bayerischen-Wald-geboren-id42300151.html Ze hebben al 3 jongen gefotografeerd. Maar het artikel is een beetje onduidelijk, kennelijk zijn er 2 plekken in Beieren waar opeens wolven rondlopen. Op een (ex????) militair oefenterrein en verder zuidelijk in het beierse woud. Het lijkt erop dat in het beierse woud nu jongen gefotografeerd zijn. Maar of er nu 60 of 61 roedels zijn in Duitsland, zo belangrijk is het nu ook allemaal niet meer. In ieder geval is er nu weer één nieuwe staat bevolkt: Beieren.  Als ik even op de kaart kijk van Duitsland, dan zijn nu in alle noordelijke bondesstaten Wolven. Misschien met uitzondering van Schleswich Holstein, Berlin, Hamburg en Bremen. Nu aan de beurt zijn de staten meer naar het zuid westen zoals: in de volgorde: Thüringen, Hessen en NRW. Rijnland Pfalz, Saarland en Baden Würtenberg.  Als ik er jaartallen aan moet hangen dan wordt dat ongeveer: Thüringen (2018), Hessen (2019) en NRW.(2019)  Rijnland Pfalz (2020), Saarland (2020) en Baden Würtenberg (2020)
https://www.merkur.de/bayern/wolf-ist-zurueck-in-bayern-es-werden-noch-mehr-kommen-8574890.html Nog meer over de wolven in Beieren. Ze zeggen: "Seit 2016 gibt es in Bayern wieder standorttreue Wölfe. Ein Paar lebt am Truppenübungsplatz in Grafenwöhr in der Oberpfalz und ein zweites im Bayerischen Wald – eben jenes, das jetzt für mindestens dreifachen Nachwuchs gesorgt hat." Ik verwacht dus ook nog een melding dat dat andere paar (In Grafenwöhr), ook jongen heeft.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een film van 30 minuten op de duitse TV over de terugkeer van wolven: https://exp.ardmediathek.de/ard/servlet/tv/Die-rbb-Reporter/Die-R%C3%BCckkehr-der-W%C3%B6lfe/rbb-Fernsehen/Video?bcastId=16269336&documentId=44994480 Later waarschijnlijk ook wel op youtube te vinden als je zoekt met de term: "Die Rückkehr de Wölfe".
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Wolven die koeien van 400 kilo opeten. http://www.nordkurier.de/mecklenburg-vorpommern/400-kilo-ochse-bei-ludwigslust-gerissen-woelfe-am-werk-0929524708.html De buit wordt steeds groter. Interessant om te volgen hoe dit zich ontwikkeld. Zet het door, dat wolven ook kalveren aanvallen en dat die dan ook beschermd moeten worden of blijft het een uitzondering.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


jeroenroelofsen

Uitermate geschikt gebied om kraanvogels te zien in met name oktober
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)



Freek Verkerk

Vanuit Zwitserland komen positieve geluiden over de effecten van wolven op het bos.:  https://www.schweizerbauer.ch/tiere/-wolfsrudel-ist-gut-fuer-den-wald-37418.html. Ik begrijp de logica, dat wolven herten jagen, doden en eten en dat herten (jonge) bomen aanvreten, dus dat minder herten minder schade aan jonge aanplant betekent. Wat ik dan niet begrijp is dat er een groei van het aantal herten is, we spreken hier van het Edelhert, die dan niet door jagers in de hand gehouden kan worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Freek, het verhaal gaat over een regio waar het aantal herten sinds de komst van wolven met een derde is afgenomen.

"Eine Ausnahme bildet die Region am Calanda-Massiv zwischen Churer Rheintal und St. Galler Taminatal. Dort bildete sich 2011 das erste Wolfsrudel der Schweiz. Seither nahm die Zahl der Hirsche im Jagdgebiet der Wölfe nach Angaben des Bündner Amts für Jagd und Fischerei um ein geschätztes Drittel ab, während sie im ganzen Kanton um 18 Prozent zunahm."nd sie im ganzen Kanton um 18 Prozent zunahm.[/i]"
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: HPM op september 03, 2017, 15:28:47 PM
Freek, het verhaal gaat over een regio waar het aantal herten sinds de komst van wolven met een derde is afgenomen.

"Eine Ausnahme bildet die Region am Calanda-Massiv zwischen Churer Rheintal und St. Galler Taminatal. Dort bildete sich 2011 das erste Wolfsrudel der Schweiz. Seither nahm die Zahl der Hirsche im Jagdgebiet der Wölfe nach Angaben des Bündner Amts für Jagd und Fischerei um ein geschätztes Drittel ab, während sie im ganzen Kanton um 18 Prozent zunahm."nd sie im ganzen Kanton um 18 Prozent zunahm.[/i]"
Herman, zoals ik het lees gaat het in het artikel erom dat de wolven een positieve invloed hebben, in hun gebied, in het wolven gebied, nam het aantal herten af, terwijl het in het gehele Kanton toenam.  Ik verbaas mij er niet over dat door de wolven het aantal herten afneemt, dat hangt ervan af hoeveel herten er rondlopen. Kennelijk is er een kleine "overbevolking" van herten, waardoor het aantal van 300 door wolven gedode herten nog zodanig groot is dat er per saldo sprake is van een afname. In het hele kanton schijnen een 16.000 herten rond te lopen. Die 300 door de wolven gedode herten zijn dan een druppel op de gloeiende plaat, te weinig om de groei van het aantal herten in het gehele kanton te stoppen. Ik verbaas me dat er zo'n grote groei is van het aantal herten. Wat zijn daarvan de oorzaken?  Daar gaat het artikel niet over, maar het wordt er zo tussen neus en lippen bij verteld en het verbaasd mij. Groeit het aantal edelherten in Nederland ook zoveel bijvoorbeeld?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Die 300 zijn niet alleen Edelherten.
"Insgesamt reisst das etwa zehnköpfige Rudel jedes Jahr an die 300 Hirsche, Rehe und Gämsen."
"Mit dazu beigetragen haben die milden Winter der letzten Jahre."

Die paar edelherten in Nederland worden zorgvuldig rond een bepaald niveau gehouden en op de Veluwe klagen ze over de toename.
Herman van der Meer

ronris

Of je nu in Zwitserland, Oostenrijk of Duitsland komt, overal worden de herten op een bepaald niveau gehouden en wordt er met vergelijkbare telmethodes gewerkt waarna het afschot wordt bepaald, precies zoals bij die "paar edelherten in Nederland".
Wanneer ik mij beperk tot de gehele Veluwe inclusief NPHV toch ongeveer 3300 edelherten (zomerstand) waarbij inderdaad de tendens groeiend is.
Wanneer er in een gebied wolven zich vestigingen zal zeker in het begin het aantal prooidieren dat ten offer valt erg groot zijn daar huidige hertenpopulaties in bovengenoemde landen soms al decenia-lang of bij sommige nog langer de wolf niet meer als natuurlijke vijand heeft gehad.
Ook zal door predatie door wolven de terreinbenutting anders worden en verlopen migratiepatronen anders en zullen ongetwijfeld een aantal herten de wijk nemen naar andere gebieden.
Wat de meeste jagers nu nog dwarszit is het feit dat zij hun afschotcijfers zullen moeten aanpassen in gebieden waarin door wolven een substantieel deel van de herten,gemzen en reeën wordt gevreten, lijkt mij een kwestie van gewenning, eerlijk zullen we alles delen. 
Wat men inderdaad ziet in de landen om ons heen maar vooral in bovengenoemde landen dat al jaren de afschotcijfers niet worden gehaald bij vooral edelhert en zwijnen en in sommige gebieden zoals de Eiffel, de Harz en in het Rothaargebergte de populaties na 2007 explosief zijn gegroeid.
Deze toename heeft diverse oorzaken maar om deze toe te lichten in dit item gaat even te ver.   
     
     

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op september 03, 2017, 20:51:44 PM
..
Wat men inderdaad ziet in de landen om ons heen maar vooral in bovengenoemde landen dat al jaren de afschotcijfers niet worden gehaald bij vooral edelhert en zwijnen en in sommige gebieden zoals de Eiffel, de Harz en in het Rothaargebergte de populaties na 2007 explosief zijn gegroeid.
Deze toename heeft diverse oorzaken maar om deze toe te lichten in dit item gaat even te ver.       
Sorry, dat ik van het hoofdthema heb afgeleid, maar het verbaasde mij, die soms explosieve groei, en ik dacht dat er misschien een simpel antwoord was. Het goede nieuws is dat sommige mensen dus ook de positieve kanten van wolven zien, in hun bijdrage aan het onder de duim houden van soms explosief groeiende wildbestanden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op september 03, 2017, 21:17:17 PM
Citaat van: ronris op september 03, 2017, 20:51:44 PM
..
       
Sorry, dat ik van het hoofdthema heb afgeleid, maar het verbaasde mij, die soms explosieve groei, en ik dacht dat er misschien een simpel antwoord was. Het goede nieuws is dat sommige mensen dus ook de positieve kanten van wolven zien, in hun bijdrage aan het onder de duim houden van soms explosief groeiende wildbestanden.
Het is een zeer interessante ontwikkeling, de terugkeer van de wolf.
Ben dan ook zeer benieuwd wat de invloed gaat zijn op de populaties prooidieren en hun gedrag en terreinbenutting door de seizoenen heen. 

Freek Verkerk

In Oostenrijk is nu de eerste Roedel, dan heeft men voor het eerst me die dieren te maken. De krantenartikelen zijn dan nog wat "ruig". http://diepresse.com/home/panorama/oesterreich/5279465/Artenschutz_Wenn-der-Wolf-ein-Problemwolf-wird
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Vrijdagavond 18.35 uur bij ARTE (Duitse tv) film over de wolf
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Freek Verkerk

wolven in het hart van Frankrijk?  http://www.lamontagne.fr/neuvic/insolite/2017/09/24/le-retour-du-loup-dans-le-massif-central-entre-fantasme-et-realite_12560103.html  Aanvankelijk waren er meer wolven in Frankrijk dan in Duitsland, maar dat lijkt nu omgekeerd. In het artikel staat: "Il y a 44 meutes en France, et elles sont toutes dans les Alpes" 44 roedels in Frankrijk, terwijl bij de duitsers de teller in de buurt van de 60 staat. De Fransen hebben een managemen plan voor wolven waarin elk jaar wordt bepaald hoeveel wolven er afgeschoten mogen worden. En dat zijn er 30-40 per jaar. Eerst wordt het landelijke aantal bepaald, daarna wordt er steeds in individuele gevallen toestemming gegeven totdat het jaartotaal bereikt is. Daarnaast wordt er illegaal afgeschoten. De aantallen nemen nog wel toe, maar de verovering van nieuw gebieden gaat langzaam. Het kan ook zijn dat ze de aantallen onderschatten, want kortgeleden is nog de eerste wolf in Luxemburg waargenomen en dat is aan afstammeling van de Frans/ italiaanse wolven. Ze zijn sterk vertegenwoordigd in de Alpen, maar zijn zeker ook aanwezig in de strook rond de middellandse zee richting Spanje, tot in de buurt van Barcelona. In Spanje zelf komen ook wolven voor, maar dan voornamelijk in het Noord westen boven Portugal. De aansluiting met de Frans/Italiaanse wolven lijkt nog niet gemaakt.   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Griekenland word een dode vrouw in verband gebracht met wolven. https://www.derwesten.de/panorama/britische-touristin-in-griechenland-vermisst-wurde-sie-von-woelfen-getoetet-id212061951.html Het is nog allemaal niet zeker, maar een dode vrouw en verwondingen die doen denken aan wilde dieren en dan met name wolven, mogelijk met hondsdolheid. Er zal nog wel wat meer duidelijkheid komen denk ik. Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar andere scenarios zijn ook denkbaar.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op september 27, 2017, 18:07:38 PM

In Griekenland word een dode vrouw in verband gebracht met wolven....

En een bericht elders werden wilde honden of wolven genoemd.
Herman van der Meer