De wolven, of enkele wolven schijnen steeds minder angst voor mensen te hebben. Hier een interessant voorval waarbij een jager een waarschuwingsschot afgaf nadat hij door een wolf benaderd werd. http://www.focus.de/panorama/welt/in-niedersachsen-wolf-greift-jaeger-an-mann-muss-sich-mit-warnschuss-retten_id_4601523.html
Lastig om zo'n melding goed op waarde te schatten. Wat doet een jager rond middernacht alleen op een hoogzit? Klopt de afstand die iemand noemt? Kan je in het donker betrouwbaar zien of een dier een wolf is?
In delen van Duitsland heerst onder jagers een sterke anti-wolf houding. Speelt dergelijk sentiment hier mee? Kortom, het zou kunnen dat zo'n melding klopt, maar het kan ook een flinke dosis fantasie betreffen.
Ik had eerder al eens gelezen dat een soldaat op oefening, een nachtelijke orientatieoefening waarbij de soldaat door een bos moest lopen, waarbij hij opeens omringd werd door een groep jonge nieuwsgierige wolven. Jonge wolven zijn net als jonge honden gewoon nieuwsgierig denk ik. Ik lees wel vaker dat de wolven helemaal niet zo super schuw zijn als wel wordt gezegd. Dat wordt natuurlijk gezegd omdat men de mensen niet bang wil maken voor de wolven, wolven hebben wel een superieure neus en ook hun gehoor s vele malen beter dan de mens, dus normaal gesproken hebben ze ons eerder opgemerkt dan wij hen, maar zi maken ok een inschatting en niet alle mensen zijn even gevaarlijk voor wolven. Ook denk ik dat alle dieren ongeveer even schuw zijn. Kijk maar hoe schuw konijntjes zijn, eekhoorntjes, reeen, vossen, marters, ratten. Een wolf die even komt snuffelen is ook niet meteen gevaarlijk, vergelijk maar met een hond. We moeten het ook niet overdrijven. En die jager daar midden in het bos? Ja, met wolven in de omgeving is zijn rol natuurlijk uitgespeeld. In principe kunnen wolven en lynxen de boel onder controle houden en zijn jagers overbodig. Er is veel illegale jacht ook op wolven. Er is bij jagers veel weerstand tegen wolven. het hele verhaal kan ook verzonnen zijn.
Overigens weet ik niet of het nu al jachtseizoen is. Ja wat doet een jager midden in de nacht op een hoogzit? Misschien heeft hij nachtzicht apparatuur op z'n geweer? Ik denk dat alles nu hoogzwanger is in de natuur, het lijkt me geen jachtseizoen, dat is dacht ik in de herfst. De jager zal wel met een wild-telling bezig geweest zijn

. Of een beetje alleen zitten drinken in het donker, genieten van de natuur.